ua en ru

Як українець створює спецефекти для голлівудських фільмів

Як українець створює спецефекти для голлівудських фільмів Фото: Харків'янин Руслан Борисов (facebook-сторінка Руслана Борисова)

Як харків'янин малював піраній в акваріумі для фільму "Ілюзія Обману", чому величезні знімальні павільйони скоро замінить кімната з комп'ютером і чому в Голлівуді поки немає українських фахівців - в матеріалі Styler

Днями в прокат вийшов черговий фільм про пригоди Капітана Джека Горобця - "Пірати Карибського моря: помста Салазара".

Цікаво, що спецефекти до нього створювала компанія Moving Picture Company (MPC), в якій вже кілька років успішно працює хлопець із Харкова, Руслан Борисов.

"Термінатор: генеза", "Красуня і Чудовисько", "Люди ікс: Апокаліпсис" - це лише деякі фільми, над спецефектами до яких працював Руслан.

Талановитий гравець світової індустрії

Всього за кілька років хлопцю з України вдалося побудувати успішну кар'єру за кордоном, займаючись улюбленою справою. А починалося все так: після року навчання в Харкові, Руслан поїхав по обміну в Італію. Там він захопився дизайном і спецефектами. Потім переїхав в Канаду для навчання в університеті Торонто.

"Там були відмінні фахівці, освіта було дуже крута. Всі викладачі - це не суворі академічні вчені, а хлопці, які щодня працюють в цій індустрії і мають передовий досвід створення спецефектів. Вони до нас приїжджали відразу ж після роботи та ділилися свіжим досвідом. Мені було настільки цікаво, що я там жив буквально днями і ночами", - розповідає Руслан. Університет він закінчив з відзнакою.

Зараз Руслан збирає всі створені "шматочки" спецефектів та анімації вже у фіналі роботи над фільмами. Для кожного проекту він збирає команду людей, керує процесом роботи і потім презентує ідеї режисерам і продюсерам.

"Продюсер прийшов і сказав: "Окей, додаю ще 50 лямів"

Частково роботі по створенню спецефектів допомогло везіння, зізнається Руслан. Справа в тому, що в той період у Канаді якраз провели реформу оподаткування. Згідно з новим законом, всі фільми, які знімалися б в Канаді, могли повернути собі всі сплачені податки назад.

Американцям це було вигідно фінансово, а канадці отримали можливість працювати над кращими голлівудськими фільмами.

Відео: Руслан малював піраній в акваріумі для епізоду фільму "Ілюзія обману" (youtube.com/Лучшие моменты из фильмов)

“Так я отримав одну роботу, за тиждень – іншу. І все закрутилося! До цього був зайнятий на фрілансі в проектах з "середнім бюджетом". До речі, "Ілюзія обману" – це як раз був фільм спочатку з середнім або навіть невеликим бюджетом. Але потім він виявився набагато краще, ніж його планували. І в нього вкинули ще грошей. А зараз мені кажуть: "О, так ти працював над "Ілюзією обману". Так ти крутий чувак!" - зізнається хлопець.

Після роботи над цим фільмом кар'єра Руслана розпочала свій стрімкий зліт.

"Ілюзія обману" - це якраз один з тих випадків, коли фільм не планували дуже масштабним в плані спецефектів. У Голлівуді постійно проводять попередні покази фільмів. І під час цих показів можуть збільшити бюджет фільму, додати або прибрати актора. На перший закритий передпоказ "Ілюзії обману" прийшов продюсер, подивився фільм і сказав: "Окей, додаю ще 50 лямів". У підсумку фільм вишов дуже крутим", - говорить Руслан.

У цьому фільмі він працював над створенням піраній, які плавали в акваріумі. Важливо було створити їх реалістичними: вони повинні були рухатися не швидко і не повільно, а так, як справжні піраньї. Їх малювали близько двох місяців.

“У фільмі була сцена, коли головна героїня потрапила в акваріум із піраньями. Я був тим, хто придумував, як ці піраньї будуть виглядати, як вони будуть навколо дівчини плавати", - каже хлопець.

Велика частина роботи – це не тільки створення персонажів і ефектів, а й діалог з командою фільму.

altФото: Кирило Ревенко покликав Руслана Борисова на Public Talk, коли творець спецефектів був у Києві

“Постійно потрібно шукати нові візуальні ідеї, які сподобаються режисеру. Особлива складність – переконати, що це підійде. Технічно ми можемо робити все що завгодно, але це може не сподобатися режисерові. Тоді потрібно переробляти", - розповідає творець спецефектів.

Останні кілька років Руслан займається тільки супервайзингом. Тепер він не створює спецефекти сам, а керує тими, хто їх робить, а потім намагається презентувати цю роботу режисерам, продюсерам.

На створення п'ятихвилинного ролика часом може піти близько року

Найбільший проект – робота над фільмом "Привид у броні", зізнається Руслан. Цей фільм нещодавно вийшов у прокат. Над ним працювали майже 10 місяців.

“Мені, до речі, подобається робота, навіть коли треба щось доробити. Коли клієнт говорить: "Так, намалюйте мені ще двадцять вибухів!". Так, це круто", - згадує Руслан.

На створення п'ятихвилинного ролика часом може піти близько року, каже він. Це час з моменту малювання художником концепту до готових спецефектів.

“Наприклад, для фільму "Привид у броні" ми створили більше тисячі кадрів. Кожен голлівудський режисер просить: "Зробіть так, щоб цього не було більше ніде. Хочу монстрів найкрутіших, найстрашніших". І нам це вдається. Кожен фільм повинен відрізнятися чимось. Щоб це не було схоже ні на що інше. В цьому і полягає професіоналізм".

До речі, для окремих сцен "Привиду у броні" створювалася 3D-модель Скарлетт Йохансон.

Відео: Фільм "Привид у броні" зі Скарлетт Йохансон в головній ролі вийшов на екрани в цьому році (youtube.com/Официальные трейлеры)

“Проблема всіх створених комп'ютерних істот - це те, що у них немає дрібної моторики. Потрібно окремо анімувати кожен елемент: ніс, вуха... Всі ці дрібні деталі, які показують, що вони живі, а не "картинні". Величезну частину часу ми проводимо в міні-кінотеатрах, нескінченно переглядаючи один і той же кадр. Намагаємося все зробити максимально реалістичним, щоб у підсумку це вийшло ідеально", - каже Руслан.

За його словами, західна манера роботи над фільмами відрізняється тим, що там дуже швидко реагують на будь-які зміни у сфері.

Прохання Стівена Спілберга та "кіношні" легенди про характер Рідлі Скотта

"Кіношники" можуть провести яке-небудь опитування і вирішити, що ця частина фільму не подобається людям, і тоді її просто повністю приберуть або дознімуть іншу, каже Руслан.

“Дозняти або створити ще якийсь елемент фільму вже після передпоказу – нормальна практика. Один з власників Paramount Pictures, Стівен Спілберг, прийшов на передпоказ "Привиду у броні", подивився, щось не сподобалося. Сказав, що треба дозняти шматочок. Подзвонили Скарлет Йохансон і дозняти. Тепер це є у фільмі, хоча раніше не було", - пояснює він.

Глядач зазвичай сприймає фільм як даність, як готовий продукт. Так і повинно бути. Але ті, хто створює фільми, дивляться на картину по-іншому.

“Ми дивимося на фільм як на готовий продукт і не можемо уявити, що могло бути інакше. Але насправді є 20 варіантів фільму, 30 варіантів звуку. Над фільмом працює 40 монтажерів. І ще півгодини спецефектів, які не потрапили у підсумкову версію. Творці постійно намагаються поліпшити все до останньої секунди. Будь-який голлівудський фільм можна дивитися як мінімум тому, що він пройшов безліч внутрішніх рецензій. Це частина робочої культури", - розповідає він.

altФото: "Кожен голлівудський режисер просить: "Зробіть так, щоб цього не було більше ніде. Хочу монстрів найкрутіших, найстрашніших" - Руслан Борисов (facebook-сторінка Руслана Борисова)

Один з клієнтів компанії Руслана – Рідлі Скотт, знаменитий англійський кінорежисер і продюсер. У "кіношних" колах ходить легенда про те, що Рідлі Скотт часто матюкається. Особливо – коли йому не подобається, як зняли ту чи іншу сцену.

"Він може сказати "Що це взагалі за хрень?". Тільки нецензурно. А ще кажуть, що у нього просто-таки неймовірна уява! Йому можна показати чорновий варіант картинки, а він відразу ж уявить, як це буде виглядати потім. І те, що ми робимо, йому подобається", - розповідає Руслан.

Кімнатка замість павільйону: "комп'ютерних" фільмів буде все більше

На думку Руслана, світовий кінематограф поступово буде змінюватися: у майбутньому буде все більше фільмів, створених повністю на комп'ютері. Втім, ця тенденція вже давно є.

“Але при цьому глядач може навіть не дізнатися, що це було створено в реальному житті, а намальовано. За фільм "Книга джунглів" наша компанія отримала "Оскар". Весь фільм створили на комп'ютері. Хіба що шматок дерева, навколо якого Мауглі ходив, був реальним. Все інше – робота на комп'ютері", - згадує Руслан.

Руслан припускає, що в майбутньому все частіше режисери зніматимуть акторів, які грають роль лише на тлі "базового" зеленого екрану, а пізніше фон для нього будуть створювати технології.

Відео Трейлер картини "Книга Джунглів", за яку компанія Руслана отримала "Оскар"

“Буде менше декорацій, створених в реальності. Замість величезних павільйонів буде кімната, де все це будуть малювати. Думаю, це набагато простіше: зробити фільм "з нуля" на комп'ютері", - говорить він.

Часто буває, що в тому чи іншому фільмі показані технології майбутнього. А потім, через кілька років дуже схожі або навіть такі ж технології з'являються в реальному житті. Руслан каже, що це пов'язано з професіоналізмом тих, хто працює над фільмом.

“Для кожного такого фільму наймають футурологів, дизайнерів. Наймають професіоналів своєї справи, які чудово розбираються в технологіях", - пояснює Руслан.

“В Україні є круті фахівці. Але в Голлівуді наших практично немає"

Руслан також поділився своєю думкою про фільми, які створюють в Україні.

"Виходить фільм "Сторожова Застава". Симпатична картинка. Але я дивлюся на картинку і відразу бачу, звідки узятий той чи інший елемент. Про це змальовано зі спартанців, а це – з інших персонажів. Мені б хотілося, щоб робили щось зовсім нове. А все нове – це, зазвичай, андеграундне. Є сильні візуальні картинки. Але їх просто потрібно скомпонувати в один класний фільм", - говорить творець спецефектів.

Не секрет, що українська кінематографія дуже сильно відстає від Голлівуду. На думку Руслана, це відбувається через комплекс причин.

Відео: В персонажах українського фільму "Сторожова Застава" Борисов впізнав героїв, які нагадують персонажів інших фільмів

“В Україні є круті фахівці. Але в Голлівуді наших практично немає. Я довгий час був один. Потім з'явився хлопець, здається, з Росії. Я ніколи не працював в Україні і в Росії, не знаю, як це тут працює. Але особисто мені дуже імпонує, що на заході цінують і поважають талант. Поважають твою роботу. Всі свої заслуги і можливості ти отримуєш через те, що добре вмієш це робити. У Голлівуді не наймають на роботу кума, брата, свата. Підходить людина чи ні – судять по портфоліо. Якщо у вас є кращий друг, але при цьому він - ледар, то його не візьмуть. У результаті виходить здорова індустрія, в яку люди потрапили тому, що вони цього заслуговують".

Звичайно, режисер у створенні фільму – головний, додає Руслан. Але до думки професіонала завжди прислухаються.

“Кожен учасник намагається робити свою маленьку частину роботи краще, ніж інші. Він розуміє, що якщо зробити добре, то це потрапить у фільм. Це здорова конкуренція. І один фільм – це велика компанія людей, які займаються спільною справою", - говорить Руслан.

"Навіщо в тисячний раз "підривати" Статую Свободи? "Висадіть" православний храм!"

Якби Руслан не потрапив в кіноіндустрію і мав можливість обрати іншу професію, то став би спортсменом або інвестиційним банкіром, зізнається він.

“Мені подобаються індустрії, в яких є дух змагань. Я займаюсь багатьма видами спорту – тріатлоном, боксом, фехтуванням. Катаюся на лижах і займаюся серфінгом. Вибрав би щось із цього", - говорить він.

У найближчих планах Руслана - виступити в якості режисера і зняти свій власний фільм. Про це він мріє протягом кількох останніх місяців.

altФото: "В Голлівуді не наймають на роботу кума, брата, свата. Підходить людина чи ні – судять по портфоліо" - Руслан Борисов (facebook-сторінка Руслана Борисова)

“У мене досить добре виходить створювати ефектну картинку. Думаю як застосувати це вже у своєму кіно. Своє кіно – це мій план на декілька років вперед. Зараз я потроху шукаю людей, які будуть для мене це малювати. І якщо хтось пов'язаний з кіно в Україні, і якщо можна з ким-то тут зконтактуватися, то теж буду цьому радий", - додає він.

Своїм, можливо майбутнім колегам Руслан побажав: "Не бійтеся робити щось нове". Це, на його думку, найважливіше.

“Я часто дивлюся портфоліо, щоб найняти людину на роботу. І найжахливіше - це копіювати те, що вже було. Для польоту творчості індустрія кіно - абсолютно вільна. Навіщо ще раз "підривати" Статую Свободи, якщо вона підірвана вже сто тисяч разів. Але я бачу, що все одно її підривають у своїх перших роботах. "Висадіть" православний храм, наприклад!", - сказав Руслан.