ua en ru

Куди йде українська мода: Росія більше не формат, Європа – наш новий маршрут

Куди йде українська мода: Росія більше не формат, Європа – наш новий маршрут Фото: Українські дизайнери та гості Ukrainian Fashion Week згодні в одному – потрібно орієнтуватися на європейський ринок (Styler.rbc.ua)

Своїм баченням майбутнього модної індустрії країни з Styler поділилися ведучий Юрій Горбунов, політик Ігор Мірошниченко, дизайнери Олексій Залевський, Лілія Пустовіт, травесті-діва Монро та інші гості UFW

38-я Тиждень Моди в Україні пройшов під знаком бунтарства. Модні експерти рекомендують поєднувати непоєднуване і постійно експериментувати, не звертаючи уваги на світові тренди.

Однак Тиждень Моди – це не тільки моделі, одяг і краса. Ukrainian Fashion Week також являє собою майданчик для дискусій про сьогодення і майбутнє української модної індустрії. Styler вирішив приєднатися до обговорення та розібратися в перспективах вітчизняного дизайну.

Як тепер бути без російського ринку і чи був він дійсно так важливий для нас? Як зацікавити європейців нашими модними брендами? Про "виживання" в умовах кризи, держпідтримку і патріотизм. На ці та інші питання відповідали дизайнери та гості Ukrainian Fashion Week.

Ольга Навроцька: "Якщо говорити від душі, то зараз нам не потрібно їхати в Росію"

Куди йде українська мода: Росія більше не формат, Європа – наш новий маршрут

Фото: Дизайнер Ольга Навроцька, бренд NAVRO (Styler.rbc.ua)

Дизайнер Ольга Навроцька зізналася, що організатори Московської Тижня Моди активно запрошують її приймати участь у показах. При цьому дизайнер впевнена, що вітчизняним законодавцям моди поки нема чого відвідувати Росію.

"Думаю, багато наші дизайнери хотіли б потрапити на Тиждень Моди в Москві. Тільки зараз це дуже тонкий момент. Наприклад, я вважаю себе патріотом своєї країни. І мені слід було б відмовитися. З іншого боку, мені радять їхати і "забирати" звідти гроші. Якщо ж говорити від душі, то зараз нам не треба туди їхати. Якщо ж розглядати ситуацію з практичної точки зору, то не можна не врахувати, що Росія – величезний ринок. Так, там теж криза, але ринок там більше і купівельна спроможність вище", - пояснює свою точку зору Ольга Навроцька.

Говорячи про тренди, дизайнер не бачить зараз необхідності в підкресленій мілітаризації одягу.

"Так, був рік після Майдану, коли на хвилі патріотизму дизайнери активно використовували українську символіку в своїх колекціях. Тоді це було потрібно. Всупереч всьому, не дивлячись ні на що, дизайнери роблять те, що на душі", - підсумувала Навроцька.

Юлія Поліщук: "Дизайн – це бізнес, який повинен працювати як у Парижі чи Лондоні, так і в Росії"

Куди йде українська мода: Росія більше не формат, Європа – наш новий маршрут

Фото: Дизайнер Юлія Поліщук, бренд Polishchuk (Styler.rbc.ua)

"Політика і зв'язок українського дизайну з політичними подіями ніколи не вважалося трендом. Просто була певна ситуація в країні, коли на хвилі патріотизму вітчизняні дизайнери використовували це в рамках своєї творчості: хтось від душі, а деякі, на жаль, для "піару". Також не потрібно забувати, що багато дизайнери роблять дійсно гарні колекції з підкресленими українськими мотивами не тому що зараз це модно, а тому що для них – це їх ДНК бренду. Я вважаю, що спекуляція на нинішній ситуації в країні - це разові, недовговічні проекти, у яких немає коренів", - говорить Юлія Поліщук.

Поточна політико-економічна ситуація в Україні засмучує дизайнера. Юлія зізнається – їй страшно дивитися, як руйнуються цілі сім'ї і руйнуються життя. При цьому співпраця з Росією Поліщук радить розглядати з утилітарної точки зору.

"Дизайн – це в першу чергу бізнес, і не важливо в якій країні він працює. Кілька разів я була в Москві. І хочу сказати, що українських дизайнерів там дуже добре приймають. Також відвідувала Тиждень Моди в Лондоні, спілкувалася там з московськими баєрами. Знову-таки вони люблять українських дизайнерів і готові купувати наші колекції. Але зараз їх до нас не пускають і вони навіть не можуть приїхати на наші покази".

Куди йде українська мода: Росія більше не формат, Європа – наш новий маршрут

Фото: Нова колекція сезону Осінь/Зима 2016-2017", бренд Polishchuk (Styler.rbc.ua)

Вітчизняної сфері дизайну не вистачає державної підтримки

Юлія Поліщук впевнена, що нашим дизайнерам вже давно пора виходити на зарубіжні ринки. Але для початку необхідно розібратися з ситуацією на внутрішньому ринку.

"Проблема у нас одна – наша внутрішня політика. Щоб думати про зовнішніх продажів, у нас повинні бути прийняті закони, які дозволять повноцінно працювати дизайнерам: закуповувати тканини, вчасно робити поставки, проходити митницю і т. д. Більш того, при нинішньому курсі валют практично неможливо працювати з Європою. В Україні дійсно роблять гарні і якісні речі. Деякі дизайнери вже зараз гідно представляють Україну на міжнародній модній арені, але роблять це виключно за свої гроші", - розповіла Поліщук.

Олексій Залевський: "Не бачу нічого жахливого і ображає національну гордість у тому, щоб наші дизайнери показувалися на Московської Тижня Моди"

Куди йде українська мода: Росія більше не формат, Європа – наш новий маршрут

Фото: Дизайнер Олексій Залевський, бренд ZALEVSKIY (Styler.rbc.ua)

Олексій Залевський також підтримує своїх колег у питанні державної підтримки вітчизняної модної індустрії. Особливо зараз це питання особливо актуальне.

"Те, що відбувається з курсом валют – це жахливо. Я поки що намагаюся утримувати старі ціни на свою продукцію. Але доводиться їх потроху підіймати: ми ж працюємо з імпортними тканинами. В Україні ця галузь практично не функціонує. Виробництво тканини з льону взагалі "вбили". Стало важко виживати. Ми ж розуміємо, що одяг – це не річ першої необхідності, тим більше дизайнерська. Тому люди краще дістануть старі речі і походять у них", - сказав Залевський.

У питанні зовнішньої політики дизайнер, як завжди, слів не добирає.

"Я сподіваюся, що коли-небудь цей ідіотизм закінчиться. І хочеться, щоб швидше. Не бачу нічого жахливого і ображає національну гордість у тому, щоб наші дизайнери показувалися на Московської Тижня Моди. Це абсурдна гра для мене. Ясна річ, що суспільство може причепитися до будь-якого. Це право кожної людини – критикувати. Але і дизайнер має право брати участь у тій чи цього тижня моди. Життя триває, люди спілкуються", - ділиться своєю точкою зору Олексій Залевський.

Олена Голець: "Для просування на зарубіжний ринок українським дизайнерам потрібно споживання з боку власного народу"

Куди йде українська мода: Росія більше не формат, Європа – наш новий маршрут

Фото: Дизайнер Олена Голець, бренд GOLETS (Styler.rbc.ua)

Олена Голець вважає, що мода інтернаціональна і повинна працювати при будь-яких умовах, спрямовуючи розвиток країни тільки вперед.

"Ми не звертаємо уваги на політичні моменти і рухаємося вперед. Коли два роки тому говорили про те, щоб не проводити модні покази в Україні, я була проти цього. Ми ж виробництво, яке повинно працювати при будь-яких умовах. Що стосується питання, їхати нашим дизайнера на тижні моди в Росії чи ні, то тут кожен вирішує сам для себе. Я поки що працюю в Україні", - зазначила дизайнер.

При цьому зачіпаючи тему виходу українського дизайну на світовий ринок, Олена Голець впевнена, що для цього потрібно в першу чергу налагодити споживання з боку українців.

"Нам ще дуже довго треба прищеплювати культуру внутрішнього споживання. Зараз люди купують там, де їм зручніше і дешевше. Але потрібно також звертати увагу на внутрішній продукт. Ми говоримо, що сукня за 8 тис. грн. – це дорого. В той же час є українки, які купують сукні від іноземних дизайнерів за 2 тис. євро. Так от нехай такі беруть нашу продукцію за 8 тис. грн., а для всіх інших є другі лінії одягу, яка робиться з такою ж любов'ю та якістю", - порадила Голець.

Лілія Пустовіт: "Я для себе прийняла рішення. Останні три роки я не показываюсь на тижнях моди в Росії"

Куди йде українська мода: Росія більше не формат, Європа – наш новий маршрут

Фото: Дизайнер Лілія Пустовіт (ліворуч). Бренд POUSTOVIT (Styler.rbc.ua)

Лілію Пустовіт можна назвати справжнім дизайнером-художником, який через свої колекції намагається показати оточуючим свої хвилювання щодо актуальних для країни питань. Жовто-блакитні мотиви, мовчазні покази, заклики до дії – Пустовіт працює через свої відчуття.

"Я знаю, що мене турбує, і я це роблю. Тому якщо я вважаю, що мені показ потрібно робити в тиші, я роблю це в тиші. Якщо мені потрібно було показати кольори прапора, я це робила, не дивлячись ні на які тенденції. Якось я почула репетицію якогось показу під український фолк, і я розуміла, що 10 років, коли я робила показ під таке, я була дуже оригінальна. Зараз це роблять дуже багато, це стало тенденцією. І я рада, що сьогодні це цікаво всім. Всі стали патріотами – це дуже круто. Але дизайнер повинен дивитися в майбутнє. Мене дуже турбує майбутнє країни, тому моя остання колекція присвячена молоді. Це максималісти, вони повинні міняти старі правила і старі системи, які вже не працюють. Це тенденція всього світу, а не тільки нашої країни. Відбуваються тектонічні зрушення між двома епохами", - каже Пустовіт.

"Народне" думка

Юрій Горбунов: "Завдання ворога – зробити все, щоб в країні нічого не розвивалося"

Куди йде українська мода: Росія більше не формат, Європа – наш новий маршрут

Фото: Ведучий Юрій Горбунов (Styler.rbc.ua)

"Наша мода завжди розвивалася і йшла вперед у будь-якому випадку. Завдання ворога - зробити все для того, щоб нічого не розвивалося в країні і все зупинилося. І якщо все зупиниться, значить вони перемогли", - Юрій Горбунов був коротким.

Ігор Мірошниченко: "У мене позиція проста: на Москві світ клином не зійшовся"

Куди йде українська мода: Росія більше не формат, Європа – наш новий маршрут

Фото: Політик Ігор Мірошниченко з дружиною під час проведення Тижня Української Моди (Styler.rbc.ua)

Ігор Мірошниченко слід порад дружини і підтримує дизайнера Олени Голець, вважаючи, що її колекції є більш доступними для середнього класу українців. Політику здається, що більшість вітчизняних дизайнерів женуться за пафосом і великими грошима.

"Наші дизайнери можуть гідно представити себе не тільки в Росії. Потрібно позбавлятися від "совкового" видіння і не думати про те, що ми можемо конкурувати виключно в межах ринку колишнього пострадянського простору. Я впевнений, що Україна - це Європа, і тому вона і наші дизайнери повинні конкурувати на європейському ринку. Москва, повірте мені, найближчим часом опиниться там, де їй і місце, - на задвірках Європи і світу як у політиці, так і в моді", - висловив свою думку Мірошниченко.

Олександра Дмитрович: "Наші дизайнери дивляться на російський ринок, тому що це зручно, дешевше і ближче"

Куди йде українська мода: Росія більше не формат, Європа – наш новий маршрут

Фото: Куратор проекту International Fashion Showcase (одна з центральних платформ London Fashion Week) Олександра Дмитрович (Styler.rbc.ua)

Питання відмови від російського ринку Дмитрович вважає дуже складним і сьогодні невиправданим. Кожен бренд повинен сам для себе зробити вибір - працювати йому з Росією чи ні.

"Москва не стала столицею моди східно-європейського регіону. Зрозуміло, що там ринок більше і потрапити туди легше. Для наших дизайнерів це велика спокуса. Але я ще не чула від українських дизайнерів про якісь особливо успішних продажах в Росія. Все одно багато орієнтуються на Захід – це зовсім інший рівень. Потрібно намагатися показати свої колекції в Парижі, Лондоні, взяти участь у локальних трейд-шоу. Необхідно дивитися на ринки, які більш конкурентоспроможні і дають більше віддачі", - радить Олександра Дмитрович.

Торкаючись питання доступності колекцій і вартості виробів, експерт згадує про невірну бізнес-стратегії багатьох вітчизняних брендів.

"Нашим дизайнерам не вистачає правильної бізнес-стратегії та планування. У плані креативності у нас проблем немає. Але коли справа доходить до бізнесу, то помічаємо відсутність належної освіти, команди. Державна підтримка також важлива. Почнемо з того, що у нас практично не підтримується малий бізнес. Дуже складно дизайнеру стати на ноги і реалізувати свій бренд. Це вимагає великих грошових вкладень. З тієї ж причини підвищується ціна продукції. Доводиться возити тканини з Франції, Італії. При цьому немає маленьких обсягів поставок за хорошою ціною", - говорить Дмитрович.

Соня Забуга: "Не думаю, що російський ринок для наших дизайнерів настільки пріоритетний"

Куди йде українська мода: Росія більше не формат, Європа – наш новий маршрут

Фото: Головний редактор ELLE Україна Соня Забуга (Styler.rbc.ua)

"Дизайнери завжди орієнтовані на ринок в цілому. Хтось націлений виключно на українську аудиторія. Наприклад, Андре Тан, у нього це принципова позиція. Є дизайнери, як Лілія Літковська, які дивляться на зарубіжний ринок. Так, бренд Літковської – це дійсно хороший якісний товар на експорт. Дизайнер сам для себе вирішує, наскільки доречно продаватися в тій чи іншій країні. Я думаю, що ми повинні бути більш орієнтовані на європейський ринок. Так, наші дизайнери можуть мати якісь точки продажів в Росії, але це не є головна мета або завдання. Це просто плюс до решти портфоліо", - підкреслила Забуга.

Монро: "Другий бум зараз переживають секонд-хенди"

Куди йде українська мода: Росія більше не формат, Європа – наш новий маршрут

Фото: Травесті-діва Монро (Styler.rbc.ua)

Монро вважає, що кожен дизайнер сам має право вибирати, продаватися в Росії чи ні. Ринок великий і модна індустрія там продовжується розвиватися активними темпами.

"Я відстежую тенденції у світовому дизайні, а Україна вже давно є невід'ємною частиною світового модного спільноти. Наші українські дизайнери задають тон в моді однозначно. Я вам поясню один факт, який замовчують. Дуже багато дизайнери, яке не представлені на сезонах моди, вже давно продаються за кордоном, це Нью-Йорк, Гонконг, Амстердам. Вони представлені в інтернет-магазинах. Також деякі наші дизайнери, минаючи український ринок, виходять відразу на закордонний. Для цього їм достатньо прийняти участь в декількох модних показах. Приміром, Ірина Джус чудово "продається" за кордоном. Саме ця тенденція мене дуже радує. Тільки от платоспроможність українців дуже впала. Та й одяг від наших дизайнерів дуже дорога. Тому зараз знову популярний секонд-хенди і різні стокові магазини", - каже Монро.

По темі: Сім'я Порошенка відвідала показ UFW в підтримку дітей з особливими потребами