Як гартувалася "Мрія": життя і дивовижні пригоди українського літака-гіганта
З нагоди збурив увесь світ австралійського рейсу українського крилатого гіганта Ан-225 "Мрія", Styler зібрав цікаві факти, рідкісні фото та відеокадри, пов'язані з крилатим рекордсменом
Ан-225 "Мрія" - унікальний транспортний реактивний літак, побудований на Київському механічному заводі. На його рахунку 240 рекордів, багато з яких занесені в Книгу рекордів Гіннесса. Кожен рейс найбільшого літака в світі супроводжується пильною увагою громадськості, приносячи нові досягнення в скарбничку його рекордів. Очевидці злетів і приземлень літака з захопленням діляться емоціями від пережитої зустрічі з літаючим гігантом.
Повелитель небес
10 травня 2016 року найбільший у світі транспортний літак Ан-225 "Мрія" вирушив у свій перший комерційний рейс на батьківщину кенгуру. Український авиагрузовик доставляв в Австралію 130-тонний електрогенератор. Стартувавши з аеропорту "Київ-Антонов" в Гостомелі Київської області, літак вирушив до Праги, де в його "кузов" завантажили електрогенератор. Звідти "Мрія" полетіла в аеропорту австралійського міста Перт, зробивши по дорозі три технічні посадки в Туркменістані, Індії та Малайзії.
В Австралії літак чекав не тільки замовник. На Facebook-сторінці аеропорту міста Перт новини про "Мрії" моментально збирали масу "лайків" і репостов. Австралійський рейс гіганта супроводжувався широким висвітленням в національній пресі, яка охрестила Ан-225 "Володарем небес" (King of the sky).
Фото: В аеропорту Перта "Мрію" зустрічали тисячі глядачів, але набагато більше людей зібралося біля паркану, щоб стежити за посадкою крилатого гіганта звідти (Facebook / Elizabeth Fussell)
Фото: Не обійшлося і без урочистої частини - екіпаж літака вітали австралійські чиновники, представники громадськості та ЗМІ (Facebook / Antonov)
Фото: Для "Мрії" була виділена спеціальна посадкова смуга - іменна (Facebook / Antonov)
15 травня крилатий гігант здійснив успішну посадку в аеропорту Перта, де його зустрічали тисячі глядачів.
За інформацією місцевих ЗМІ, бажаючих побачити український мега-літак було так багато, що на дорогах, що ведуть до аеропорту Перта, утворилися величезні затори. Ночували в своїх автомобілях, щоб зайняти зручну спостережну позицію. Глядачів не зупинили ні дощ, ні холодна погода, ні той факт, що українка Джамала напередодні вирвала перемогу на конкурсі Євробачення в австралійки.
А австралійський комік навіть записав пісню про української "Мрії".
17 травня "Мрія" вирушила з Австралії в Німеччину, щоб виконати чергове замовлення на доставку супер-вантажу.
Крилата мрія
Ан-225 "Мрія" був створений конструкторським бюро "Антонов" у 1985-1988 роках. Відразу після завершення будівництва новий літак став рекордсменом - другим на рахунку київського авіазаводу після Ан-124 "Руслан". Від останнього він успадкував значну частину вузлів і конструкторських рішень. Головними відмінностями від попередника стала збільшена вантажопідйомність та можливість використання в якості першої сходинки системи повітряного старту космічного корабля - по суті, літаючого космодрому. Також, для зручності навантаження-вивантаження, доступ до вантажного відсіку конструктори перенесли з хвостової частини літака в носову.
Фото: Співвідношення масштабів літаків КБ "Антонов" (antonov.com)
Фото: Проекції літаку Ан-225 "Мрія" (antonov.com)
Фото: Так виглядав Ан-225 до модернізації 2000 року (nashagazeta.ch)
Спочатку основним завданням Ан-225 була перевезення різних частин ракети-носія "Енергія" і космічного корабля "Буран". На рахунку "Мрії" - 14 польотів з "Бураном" загальною тривалістю більше 28 годин. З розпадом СРСР фінансування програми "Енергія-Буран" припинилося і проект був зупинений.
Фото: Літак Ан-225 з космічним кораблем "Буран" (antonov.com)
Друге життя "Мрія" отримала після модернізації 2000 року. Літак пристосували для комерційного використання. У травні 2001-го "Мрія" пройшла всі необхідні випробування і отримала сертифікацію "Авіаційного Регістру Міждержавного Авіаційного Комітету" та "Укравіатранс". З тих пір і по теперішній час літак виконує комерційні перевезення у складі парку авіакомпанії "Авіалінії Антонова", що є транспортним підрозділом ДП "Антонов".
Фото: Ан-225 "Мрія" поруч з одним з найбільших пасажирських літаків Boeing 747 (antonov.com)
У 2009 році "Мрія" пережила чергову модернізацію, яка дозволила збільшити термін служби літака на 25 років - до 45 років у загальній складності.
Фото: Фюзеляж, можливо, другого екземпляра Ан-225 (airliner.net)
Повітряний рекордсмен
У листопаді 2004 року Міжнародна авіаційна федерація внесла Ан-225 в Книгу рекордів Гіннесса за його 240 рекордів. На рахунку "Мрії" - рекорди за перевезення найважчого вантажу масою 253 тонни, самого важкого моногруза масою 187,6 тонн, а також найдовшого вантажу довжиною 42,1 метри (дві лопаті вітряної електростанції).
Фото: "Мрія" після модернізації (antonov.com)
27 вересня 2012 року в рамках авіасалону "Авіасвіт-XXI" на борту Ан-225 на висоті 10 500 метрів була проведена найбільша висотна у світі виставка. У фюзеляжі "Мрії" була розміщена експозиція з 500 картин. Цей рекорд був зафіксований у Книзі рекордів Гіннесса.
Фото: найвища виставка живопису на борту Ан-225 (antonov.com)
3D-панорама Ан-225 "Мрія" (svit-navkolo.com)
Факти про Ан-225 "Мрія":
-
Свій перший рекорд Ан-225 встановив ще 22 березня 1989 року, піднявшись в небо з вантажем в 156,3 тонни на борту. Тим самим український літак одночасно перевершив 110 світових авіаційних рекордів.
-
Ан-225 існує в єдиному екземплярі. Роботи над другим примірником періодично поновлюються і зупиняються (виготовлена частина фюзеляжу), але для завершення будівництва необхідно близько $120 млн. Цих коштів у держпідприємства немає;
-
Ведуться дослідження з використання Ан-225 в якості першої сходинки космічного комплексу для комерційних запусків корисних вантажів у космос, причому один з варіантів передбачає безпілотне керування літаком;
-
Паливо "Мрії" знаходиться в 13 крыльевых баках літака, а його вага при повній заправці становить 365 тонн;
-
Ан-225 витрачає 15,9 тонни пального на годину (при польоті в крейсерському режимі);
-
На заправлення баків пальним потрібно від 7 до 70 авто-заправників, які заливають паливо від 30 хвилин до півтори доби, а кількість заправників залежить від їх місткості (від 5 до 50 тонн), тобто від 7 до 70 заправників.
-
Літак може залишатися в повітрі 18 годин і долати відстань понад 15 тисяч кілометрів. При повному завантаженні "Мрія" може перебувати в повітрі близько двох годин;
-
Шасі літака включає двухстоечную носову і 14-стоечную головну опори, на кожній з яких розміщено по два колеса. 32 шини "Мрії" потребують заміни через кожні 90 посадок, а вартість кожної покришки - близько $1000;
-
З початку експлуатації літак налітав більше 3,5 тисяч годин, що приблизно дорівнює 1 870 000 км або більше 46 витків навколо Землі по екватору;
-
Літак відривається від землі на швидкості 560 км/год, приземляється на швидкості 295 км/год;
-
Фюзеляж (кузов) літака покритий спеціальною поліуретановою фарбою;
-
Сумарна потужність двигунів літака, при умовному перекладі в автомобільну систему вимірювання, складає близько 75 тисяч кінських сил;
-
Єдиний літак, що перевершує Ан-225 "Мрія" за розмахом крила - Hughes H-4 Геркулес " - відноситься до класу літаючих човнів і піднімався в повітря всього один раз в 1947 році;
-
У вантажний відсік Ан-225 можна помістити в чотири рази більше вантажу, ніж у Боїнг-737, а при необхідності туди поміститься і сам корпус Боїнг-737;
-
Велику вагу літака призводить до того, що шасі залишають сліди на злітно-посадковому полотні, а тому прийняти його може далеко не кожен аеропорт;
Характеристики Ан-225 "Мрія":
Габарити і маса:
- довжина - 84 м;
- висота - 18,1 м;
- розмах крила - 88,4 м;
- площа крила - 905 кв. м.;
- максимальна довжина вантажу - 70 м;
- максимальна злітна вага - 600 тонн;
- максимальне комерційне навантаження - 250 тонн.
Двигуни:
- тип - турбореактивний двоконтурний;
- модель - Д-18Т виробництва "Мотор Січ" / ""Прогрес" (Запоріжжя);
- кількість - 6;
- тяга - злітний режим - 6х23430 кгс, крейсерський режим - 6х4860 кгс;
- вага двигуна - 6х4100 кг;
- висота - 3 м;
- ширина - 2,8 м;
Льотні дані:
- крейсерська швидкість - 800 км/год;
- максимальна швидкість - 850 км/год;
- крейсерська висота польоту - 9 км;
- максимальна висота польоту - 11 км;
- максимальна дальність польоту - 15 400 км;
- дальність польоту з вантажем 200 т у фюзеляжі - 4500 км;
- необхідна довжина злітної смуги - 3-3,5 км;
- довжина смуги для посадки - 2,9-3,3 км;
Вантажі
Доступ у вантажний відсік Ан-225 здійснюється через носову частину літака, яка відкидається нагору і закривається всього за 10 хвилин.
Фото: Всередині Ан-225 "Мрія" легко поміщається вантажівка з контейнером... (antonov.com)
Фото: ...габаритна армійська бронетехніка... (antonov.com)
Фото: ...інший літак... (antonov.com)
Фото: ...і навіть потяг (vokinburt.livejournalcom)
Для відкриття рампи Ан-225 виконує так званий "уклін слона": передня стійка шасі відхиляється вперед, а вага літака переноситься на допоміжні опори, встановлені під переднім порогом вантажної кабіни.
Фото: Опора, призначена для виконання "поклону слона" (don-sky.org.ua)
Вантажна габина Ан-225 герметична. Вона має довжину 43,32 метра, ширину 6,4 метра і висоту - 4,4 метра.
Фото: Вантажний відсік "Мрії" нагадує ангар для літаків і як би говорить "вантаж мене повністю!" (don-sky.org.ua)
Це дозволяє розмістити всередині фюзеляжу 16 десятитонних універсальних авіаційних контейнерів УАК-10 або 50 легкових автомобілів, а також-моновантажі вагою до 200 тонн.
Фото: Шасі Ан-225 "Мрія" (don-sky.org.ua)
Літак здатний перевозити вантажі і на фюзеляжі (на даху). Для встановлення цих вантажів на фюзеляжі є спеціальна система кріплень.
Ан-225 "Мрія" неодноразово брав участь у гуманітарних операціях. У жовтні 2009 року Ан-225 виконав кілька рейсів по доставці в Самоа генераторів, необхідних для відновлення роботи електростанції, пошкодженої цунамі.
Фото: Завантаження лопаті вітряної електростанції (antonov.com)
У лютому 2010 року "Мрія" виконала перевезення великогабаритної будівельної техніки (бульдозери, вантажівки, тягачі, навантажувачі) для ліквідації наслідків землетрусу на Гаїті. Вантаж вагою 108 тонн доставлений з Токіо (Японія) в Санто-Домінго (Домініканська Республіка) на замовлення уряду Японії, а потім наземним шляхом - в столицю Гаїті Порт-о-Пренс.
У березні 2011 року авиагигант "Антонова" доставив до Японії гуманітарні вантажі, генератори і техніку загальною масою 140 тонн на замовлення уряду Франції.
Люди
Екіпаж Ан-225 складається з шести чоловік: командира повітряного судна, другого пілота, штурмана, старшого бортінженера, бортінженера по авіаційному обладнанню, бортрадиста. Ще 12 осіб відповідають за обслуговування авіатранспорту в повітрі.
Фото: Пілоти не змогли б обійтися без своєї команди (don-sky.org.ua)
Пасажирський відсік розділений на дві частини: в передній знаходиться екіпаж літака, а в задній - супроводжуючий і обслуговуючий персонал.
Фото: Зона відпочинку льотного складу Ан-225 (don-sky.org.ua)
Задня частина кабіни супроводжуючих, призначена для прийому їжі, роботи з технічною документацією і проведення конференцій.
Щоб стати командиром Ан 225, необхідний 5-річний стаж польотів на літаку Ан-124 в якості командира.
Фото: Командир повітряного судна Дмитро Антонов (asialive.info)
Фото: Штурвал найбільшого літака в світі з логотипом КБ "Антонов" у центрі (don-sky.org.ua)
Польоти
Графік польотів Ан 225 - нерегулярен - від 2-3 на місяць, до 1-2 на рік.
Фото: "Стіна слави" - наклейки, залишені гостями "Мрії" на одній з його дверей (don-sky.org.ua)
Найвіддаленіша точка від базового аеропорту, в якій вдавалося побувати українського літака, - острів Таїті, що входить до складу Французької Полінезії. Відстань по короткій дузі земної кулі близько 16 400 км.
Ресурс літака - 8000 льотних годин, 2000 злетів/посадок, 25 календарних років (збільшено до 45 років).
Читайте також: 70 років історії українських електромобілів.