Подолання викликів. Як бізнес адаптується до турбулентних часів в Україні
Навички бізнес-девелопменту та міжнародного менеджменту дуже допомагають в умовах тотального форс-мажору, з яким зіштовхнувся український бізнес під час війни.
Як підприємцям і компаніям вдається боротися з викликами сьогодення, розповіла бізнесвумен, керівниця проєктів у сфері HoReCa та міжнародної торгівлі Тетяна Голофієвська.
Як українські підприємці долають кризу
Можна безкінечно довго вивчати економічну теорію, ризик-менеджмент, project development. Але, на жаль, говорить експертка, майже ніхто не вчить тому, що робити під час початку війни та тотальної загрози власному життю, бізнесу та економіки країни.
"За майже 20 років у бізнесі, я та моя команда зіштовхувались з багатьма ризиками та викликами. Найгірші з них - зовнішні, бо на них мало впливу, здебільшого бізнес має адаптуватись, змінити стратегію, втриматись на ринку. Падіння курсів, політичний водоворот, Майдани, відтік капіталів, зростання тарифів у 10 разів з моменту прорахування бізнес-плану, COVID-19 та карантини - через що тільки не проходили українські компанії. Але повномасштабна війна - це паралізуюча і шокуюча ситуація", - каже Тетяна.
Гуманітарна робота під час війни на складі у Чернівцях
Один із її проєктів - льодова арена та спорт-хаб у Дніпрі - закрилися з початку війни. Люди бояться ходити у центри скупчення людей, більшість клієнтів та частина команди виїхали за кордон.
"Але ми не розгубились і перетворили ковзанку на місце проведення благодійних концертів, програм для дітей тощо. Сподіваюсь, що з осені запустимо заново ковзанку. Головне для мене як керівника - зберегти тих з команди, хто залишився, давши робочі місця. Хтось допомагав на концертах, тренери почали працювати на вулиці, змінивши ковзани на ролики. Усім важко, але підтримання контакту та підкреслення віри у перемогу і новий старт мотивує людей не занепадати духом", - говорить Голофієвська.
Льодова арена "Мост-айс" у Дніпрі. Нагородження дітей на змаганнях з фігурного катання "Зірки Мост-айс" у 2019 році
По другому проєкту, який вона розвивала в Україні (міжнародна торгівля продуктами харчування), ситуація "ще більш була хаотична на початку війни".
Річ у тім, що "покупці з Європи у паніці намагались викупити зерно, олію, добрива".
"Порти були закриті, залізниця не має достатньо пересипних пунктів на вузькоколійні потяги, фурами дорого та неефективно возити. Ціна на продукцію змінювалась щогодинно. Ніяких передплат та ризиків з доставки закордонні партнери брати на себе не хотіли, але український бізнес швидко переформатувався, частину цехів по фасуванню було перевезено на захід країни, сформувались склади на кордонах, робота пішла", - згадує бізнесвумен.
Як бізнес-девелопер та менеджер Тетяна вбачає такі круті риси українських підприємців, що дозволили більш-менш налагодити роботу:
- швидке мислення і винахідливість
- скорочення витрат, але разом з тим посилення команди вузькими спеціалістами по конкретних проблемах
- оперативне відкриття офісів закордоном, що дозволило отримувати контракти і оплати через зрозумілі для світу осередки
- пошук грантів та допомоги фінустанов із закордону для підтримки бізнесу
- донесення до українського споживача, як і чому важливо підтримувати саме вітчизняного виробника.
Ковзанка перетворилася в концертний та виставковий хол під час війни, де з літа 2022 року проводяться благодійні заходи
Тетяна відмічає заслугу у швидкий та професійній реакції з боку фіскальних органів, держави та Нацбанку щодо свободи сплати податків на початку війни, допомоги при релокейті підприємств на захід країни, утриманні гривні та ліміти на зняття коштів з банківських рахунків. Ці дії, за її словами, не дали завалити економіку та фінансову систему України.
"Але я без жодних сумнівів хочу сказати, що головним під час війни стали люди! Я ніколи так сильно не відчувала себе українкою, як на початку війни. Не було ототожнення: ось я і мої інтереси, ось війна і моя хата з краю. Переїхавши ближче до кордону, ми з родиною та Фондом соціального розвитку "Майбутнє", постійно виїжджали у Румунію на закупівлі усього, що можна було придбати по списках зі шпиталів, центрів біженців, знайомих, які йшли на війну", - говорить Тетяна.
Закупівля в Румунії допомоги для центрів біженців та лікарень сходу України
"Менеджерські здібності дозволили швидко сформувати команду з незнайомих людей та волонтерів, влаштувати склад, налагодити логістику. Знання мов та закордонні бізнес-контакти допомогли зібрати гуманітарні вантажі. Успішний досвід співпраці з різними українськими бізнесменами допомогли з транспортом, паливом та супроводженням вантажів до лінії оборони", - додає експертка.
З мріями про перемогу та відродження українського бізнесу
Зараз вона вірить у нашу перемогу, український бізнес та нові перспективи, що обов‘язково прийдуть з часом.
Читайте також про те, як спорт допоможе зробити з дитини успішного дорослого.