Майбутнє автопрому: на що роблять ставки найбільші виробники
Styler спробував заглянути в "прекрасне далеко" світового автопрому на наступні десять років
За останнє десятиліття поняття "автомобіль" змінилися так істотно, як ніколи раніше. Звичними для нас стали визначення "гібрид"і "електромобіль". А до 2025 року виробники обіцяють поставити на конвеєр автомобілі з автопілотом.
Шість із семи міжнародних автосалонів цього року (Детройт, Чикаго, Женева, Нью-Йорк, Пекін і Франкфурт) принесли нам кілька десятків електрокарів і гібридів. Значна частина представлених моделей відправиться на автомайданчики дилерів вже в кінці цього-початку наступного року. Крім гібридів і електромобілів у автовиробників сьогодні в тренді безпілотники.
Автопілот
Для створення безпілотної системи керування автомобілем використовують лазерні сенсори, відеокамери, ультразвукові радари і GPS. Все це керується спеціально розробленою операційною системою. Вона здатна аналізувати ситуацію, визначати об'єкти, перешкоди і дорожні знаки, прогнозувати ситуацію і повністю контролювати автомобіль.
Багато в чому завдяки розробкам таких компаній як Continental, Bosch і ZF сьогоднішнього водієві доступні система автоматичного паркування, адаптивний круїз-контроль, система запобігання зіткнень і розпізнавання пішоходів, нічне бачення, функція кругового огляду, функція утримання автомобіля в смузі, система розпізнавання дорожніх знаків і розмітки, система розпізнавання втоми водія, не кажучи вже про ABS і ESP.
Компанія Bosch прогнозувала поява комерційного автопілота до 2025 року ще п'ять років тому, адже більшість систем, необхідних для роботи автопілота, випускалися німецьким виробником вже тоді.
Фото: Майбутній автопілот від Bosch
Нещодавно ZF представила концептуальний компактний електрокар Smart Urban Vehicle - "Розумний міський автомобіль". Він вміє знаходити місце на парковці і паркуватися без присутності водія в салоні, зберігає в хмарі інформацію про пройдені маршрути для побудови оптимальної траєкторії і вибору швидкості для проходження поворотів при наступній поїздці.
Фото: Smart Urban Vehicle від ZF
Mercedes-Benz представив вантажівка Future Truck 2025 з автопілотом для хайвею. Поява його на дорогах загального користування очікується через 10 років.
Фото: Future Truck 2025 від Mercedes-Benz
Audi представила концепт електричного купе R8 e-tron з системою автономного управління.
Фото: Audi R8 e-tron
Своє бачення електрокара з автоматичним управлінням Nissan втілив у концепті IDS.
Фото: Концепт IDS від Nissan
Корпорація Toyota обіцяє доопрацювати свій Mobility Teammate Concept і випустити на ринок автомобіль з системою автономного пілотування до 2020 року.
Фото: Mobility Teammate Concept від Toyota
Машини від айтішників
Але не тільки автоконцерни і виробники запчастин ведуть розробки в цьому напрямку. До них активно підключаються нові гравці - виробники електроніки. Батарею Samsung або LG тепер можна зустріти не тільки в смартфоні.
Не перший рік хвилює уми автомобілістів Google, обіцяє випустити свій безпілотний електромобіль. Завдяки старанням Google в 2012 році влада штату Каліфорнія легалізували використання автомобілів з функцією автопілота. Не так давно корпорація отримала патент на систему управління автопілотом. Google проводить тести і до 2017 року планує створити безпечний робочий прототип, але терміни серійного виробництва поки не були озвучені.
Фото: Прототип з автопілотом від Google
Роботу над створенням безпілотника веде і компанія Apple. Проект отримав назву Titan. Нещодавно з'явилася інформація про те, що в документи, що описують сферу діяльності швейцарської філії Apple, офіційно включено виробництво автомобілів та інших транспортних засобів. З'явилася інформація про тестування безпілотника Apple на військовому полігоні в Каліфорнії. Розробникам поставлено завдання, видати готовий продукт до 2019 року.
Фото: Прототип від Apple
Винайти колесо
Невеликі незалежні компанії також шукають шляхи до успіху. Цікавий концепт був представлений в Женеві італійською компанією ED Design. Безпілотний спорткар Torq створений для участі в гонках на витривалість "24 години Ле-Ман" з розрахунковим часом проходження кола за чотири хвилини. Концепт-кар оснащений чотирма електродвигунами - по одному в кожному колесі. Подібну схему розміщення моторів беруть на озброєння багато виробників.
Фото: ED Torq від ED Design
Ідея колеса з начинкою не нова. У 2008 році компанія Michelin представила колесо, в якому розміщувався електромотор і елементи підвіски.
Фото: Колесо Michelin Active Wheel
Німецька компанія NanoFlowcell представила спорткар Quant F. Він оснащений чотирма електричними двигунами сумарною потужністю 1090 кінських сил і двоступеневої автоматичної коробки передач. Розгін до "сотні" за 2,8 секунди. Максимальна швидкість більше 300 кілометрів на годину, а на одній зарядці автомобіль може проїхати до 800 кілометрів.
Фото: NanoFlowcell Quant F
Компанія Rinspeed представила концепт Etos. Прототип гібридного спорткара, який оснащується автопілотом і, на додачу, літальним дроном.
Фото: Etos Rinspeed
Компанія Chevrolet задалася метою зробити електромобілі доступнішими. На домашньому автосалоні компанія показала мікровен на електротязі під назвою Bolt. Вартість електричної моделі повинна скласти близько $30 тис., а в продаж машина може з'явитися в 2017 році.
Фото: Chevrolet Bolt
Ще один концепт від Mercedes-Benz - мікровен F 015. Силова установка автомобіля складається з двох електромоторів, які працюють від літій-іонної батареї і водневих паливних осередків. Загальний запас ходу прототипу 1100 кілометрів.
Фото: Mercedes-Benz F 015
Мрійник з діловою хваткою
Говорячи про електромобілях, варто приділити увагу власнику компанії Tesla Motors Ілону Маску. Його внесок у просування електромобілів подібний до того, що зробив Стів Джобс, перетворивши нішевий продукт об'єкт бажання мільйонів. "Піднявшись" на створення платіжного сервісу PayPal, свій прибуток Маск інвестував у майбутнє - в електромобілі і комерційне виробництво космічних ракет SpaceX.
Фото: Ілон Маск і його Tesla
За твердженням самого Маска, великий вплив на нього справили погляди письменника-фантаста Айзека Азімова на освоєння космосу і збереження людства. Слідуючи своїм принципам, на початку року Маск передав науково-дослідному центру $10 млн на дослідження з контролю над штучним інтелектом.
Фото: Tesla Model S
Ілон Маск інвестував у створення Tesla Motors більше власних коштів, ніж інші співзасновники: засновники Google Ларрі Пейдж і Сергій Бринн, а також засновник eBay Джефрі Сколл. За десять років компанія впевнено заявила про себе і сьогодні на черзі у Tesla вже третя і четверта моделі: компактний электрокроссовер Tesla X (приймаються замовлення, очікується в 2016 році) і доступний седан Tesla 3 (в 2017 році).
Фото: Tesla Model III
Працюючи на перспективу, Tesla будує власні швидкі електрозаправки з безкоштовною зарядкою своїх автомобілів. Вже зараз у власників Tesla є можливість дістатися з одного узбережжя до іншого, безкоштовно заряджаючись тільки на станціях Tesla. І, звичайно, в Tesla також працюють над автопілотом, поступово впроваджуючи його вже зараз, разом з оновленням програмного забезпечення на модель Tesla S.
Цікавий факт: Ілон Маск відкрив усі патенти на Tesla і будь автовиробник або приватна особа може вільно використовувати інтелектуальну власність Tesla Motors.
Іншим шляхом
Стиснений водень має більш високу енергетичну щільність, ніж електрика, і може генеруватися із самої різної сировини. Водень легко зберігати, що робить його перспективним джерелом енергії майбутнього. Незважаючи на це, деякі автогіганти поспішають переходити "на воду". Найбільш помітні в цьому напрямку успіхи Toyota і Honda.
Навесні цього року в Японії стартували продажі автомобіля на водневої установці Toyota Mirai.
Фото: Toyota Mirai
Вартість моделі становить приблизно $61 тис. В цьому році Toyota також представила водневий концепт FCV Plus.
Фото: Toyota FCV Plus
Компанія Honda назвала свій водневий автомобіль просто FCV, заявивши, що серійний зразок з'явиться на японському ринку вже в 2016 році.
Перехідний період
Поки для виробників автомобілів на альтернативному паливі залишаються відкритими кілька важливих питань: запас ходу на одному заряді батареї, інфраструктура зарядних станцій, скорочення часу зарядки акумулятора і утилізація батарей.
Тим часом масове виробництво орієнтується на компактні автомобілі і гібридні кросовери. Ікс-кроси в найближчі пару років з'являться в стайнях навіть таких виробників як Maserati, Jaguar і Lamborghini.
Фото: Перший в історії позашляховик Maserati - Levante
Фото: Jaguar F-Pace
До речі, Lamborghini готує до випуску в 2016 році ще і гібридний суперкар, який повинен скласти конкуренцію Ferrari LaFerrari, Porsche 918 Spyder і McLaren P1.
Півтора десятка нових гібридних кросоверів від масових виробників з'являться в дилерських центрах уже в наступному році. Варто відмітити декілька найбільш очікуваних моделей.
Toyota показала близький до серійного автомобіля концепт CH-R, озвучив плани щодо виходу на ринок в 2016 році.
Фото: Концепт Toyota CH-R
Nissan відповів концептом гібрида Gripz з електромотором від Leaf.
Фото: Концепт гібрида Gripz від Nissan
Гібридну версію обіцяють і Porsche Macan, а тим часом публіці показали знаходиться в розробці електричний суперкар Mission E.
Фото: Концепт-кар Mission E від Porsche
Концептуальний кросовер Aston Martin DBX з електричною силовою установкою був представлений в Женеві.
Фото: Концепт-кар Aston Martin DBX
Один з новачків ринку - китайська марка Qoros, представила концепт субкомпактного гібридного 2 SUV PHEV.
Фото: Qoros 2 SUV PHEV
У червні 2015 року один з провідних виробників акумуляторних батарей, китайська компанія BYD, почала продажі гібридного кросовера Tang, а незабаром планує старт продажів ще двох моделей - Song і Yuang.
Фото: BYD S3
Geely обіцяє надати покупцям доступний Emgrand Cross Concept Hybrid.
Фото: Emgrand Cross Concept Hybrid
SsangYong планує поставити на конвеєр компактний гібрид XAV-Adventure.
Фото: XAV-Adventure
Hyundai привезла на женевський автосалон Tucson з двома типами гібридної силової установки: серійної і концептуальною. Перший являє собою комбінацію 2-літрового дизельного ДВЗ і 14-сильного електромотора, а концептуальна версія складається з дизеля, 68-сильного електромотора і літій-іонного акумулятора, який дозволяє проїхати на електротязі до 50 км.
Фото: Hyundai Tucson
Kia представила повнопривідний Trail'ster з електромотором для задньої осі.
Фото: Kia Trail'ster
Volkswagen готує до серійного виробництва в США гібридний кросовер Cross Coupe GTE.
Фото: Cross Coupe GTE
Це далеко не всі гібридні кросовери, представлені за рік, але масовість, з якою виробники ставлять їх на конвеєр, дозволяє говорити вже не про тенденції, а цьому тренді.
Енергія в ціні
Світовим лідером за кількістю електромобілів є Китай, на дорогах країни пересувається більше 150 тисяч електрокарів. У Китаї виробники транспорту на альтернативних джерелах енергії отримують державні субсидії. Ще кілька країн сприяють виробникам і покупцям прогресивного транспорту на законодавчому рівні. Державні ж апарати більшості країн з небажанням відкривають двері для "зеленого" майбутнього, так що більшості бажаючих електрокари і гібриди поки не по кишені.
Незважаючи на всі труднощі, світові темпи зростання ринку електромобілів становлять близько 76%. До кінця року кількість "електричок" у світі має переступити позначку в один мільйон.
Якщо в статистику додати гібридні автомобілі, цифра вийде вражаюча, адже одна лише Toyota продала більше семи мільйонів своїх гібридів (включаючи Lexus).
Поки що кількість автомобілів на альтернативних джерелах енергії становить лише малий відсоток від всього обсягу автомобілів, але гібриди і EV стають більш пристосованими до життя, а головне - доступніше. Так що, здається, пора обзавестися високовольтної розеткою для дому, в найближчі десять років вона може знадобитися.
До речі, нещодавно Styler розглянув всі за і проти встановлення ГБО в машині.