ua en ru

Хочете купити електромобіль в Україні? Готуйтеся платити

Хочете купити електромобіль в Україні? Готуйтеся платити Фото: Українському ринку електромобілів на вистачає грамотної стимуляції і підтримки від держави (evobsession.com)

ВР України скасувала ввізного акциз на електромобілі. Радіти рано. Як і раніше, українцям за екологічність та економічність доведеться переплачувати

Депутати знизили вартість машин на електротязі для українських покупців на 10%. Йдеться про пеню, яку імпортери оплачували при перевезенні електромобіля через українську митницю. Прийнятий законопроект №1674 даний акциз скасував. Якщо б депутати підтримали пов'язаний законопроект за номером 1912, в якому мова йшла про скасування ПДВ для електромобілів, вартість "зелених" машин знизилася б на суттєві 30%. В якості аргументів проти законопроекту №1912 - наповнення держскарбниці, адже ПДВ є бюджетоутворюючим податком.

Переплата за проїзд

"Реалізація норм закону створює передумови для зниження цін на електромобілі і збільшення їх питомої ваги на українському автомобільному ринку", - відзначили в прес-службі президента. Також скасування мита, за задумом авторів проекту, повинна "сприяти охороні навколишнього середовища, забезпечення енергетичної незалежності України, а також в значній мірі спростити доступ українського населення до новітніх розробок і технологій".

Хочете купити електромобіль в Україні? Готуйтеся платити

Фото: Інфографіка до законопроектів №1912 і №1674 (ecotechnica.com.ua)

Один з головних авторів законопроекту Геннадій Кривошея наголосив: "Сьогодні у нас є можливість шляхом надання пільг ввезення на територію України електромобілів скоротити використання енергоносіїв, в тому числі держави, що окуповує Україну. Я також хочу звернути увагу, що при використанні електромобілів вартість проїзду 100 км складає близько 10 грн, а на звичайному автомобілі - близько 150 грн".

Хочете купити електромобіль в Україні? Готуйтеся платити

Фото: Геннадій Кривошея - один з авторів законопроекту про скасування мит на електромобілі (112.ua)

Поки ж електричний автопарк, хоч і демонструє солідний приріст у процентному відношенні, в кількісному вираженні не дотягує навіть до тисячі машин, а більшість водіїв змушені купувати бензин по 25 грн і витрачати "близько 150 грн на 100 км".

Захист національного виробника

Після вступу нового постанови чинності, відчутного сплеску попиту на машини з електротягою не спостерігається. Причиною того, не в останню чергу, високий ПДВ, який не вдалося скасувати авторам законопроекту №1912. Цей документ пройшов лише стадію розгляду, але прийнятий не був. Проект внесення змін до податкового кодексу України передбачав звільнення від сплати ПДВ при імпорті електромобілів аж до 1 січня 2020 року. Але депутати визнали таку пільгу дискримінаційною по відношенню до українських виробників електромобілів, навіть незважаючи на те, що таких в нашій країні немає. А ті українські заводи, що є, продають машини своїм громадянам дорожче, ніж за кордон.

Навіть, здавалося б, нешкідливий законопроект №1674 вдалося прийняти лише після кількох невдалих голосувань і численних спроб повернутися до його розгляду. Не обійшлося на слуханнях і голосуванні без традиційного скандування депутатами "Ганьба!". Юрій Луценко закликав парламентарів прийняти проект змін у першому читанні. "Мені здається, що колеги з Народного фронту не зовсім вірно трактували цей законопроект. Це пов'язані, а не альтернативні законопроекти. Нам треба ще внести зміни до Митного кодексу. Це буде спільна перемога над залежністю від Росії", - сказав він.

Хочете купити електромобіль в Україні? Готуйтеся платити

Фото: Калькулятор вартості електромобіля в Україні, ще з графою "ввізне мито" (прінтскрін autoconsulting.com.ua)

На прикладі моделі Tesla S можна побачити, що при початковій вартості автомобіля в 76 500 євро (в Німеччині), українському покупцю електрокар до недавнього часу обходився в 101 тисячу. Калькулятор розрахунку вартості, представлений на сайті, всі ще враховує десятивідсотковий акциз. Скасування ввізного мита зменшила додатковий витрата за ввезення на 7 650 євро, і ціна виглядає вже більш привабливо - 93 465 євро. Повна відміна ПДВ могла б знизити ціну ще на 16 850 євро, але як раз на це українські депутати не погодилися.

Доля ентузіастів

Звичайно, зниження вартості електромобілів для українських покупців на десять відсотків (хоча реальні цифри показують падіння цін всього на 7-8%) - це перший крок в майбутнє. Точніше, крок. А реальні зміни будуть відчутні лише в разі вжиття комплексних заходів, спрямованих на автомобільну електрифікацію країни. Наприклад, зниження або скасування ПДВ на електромобілі. Створення державної системи кредитування та лізингу електромобілів. Незайвим буде і стимулювання розвитку мережі зарядних станцій.

У даний момент електрозаправки будуються буквально на ентузіазмі, а їх кількість все ще не дотягує до необхідного мінімуму. Українським власникам електромобілів для поїздок на великі відстані доводиться ретельно прописувати маршрут від розетки до розетки або сподіватися на те, що на звичайній заправці їм дозволять підзарядитися від мережі. І тут без ентузіазму не обійтися.

Хочете купити електромобіль в Україні? Готуйтеся платити

Фото: Перша в Україні мережу електрозаправок "Струму" (ecocars.com.ua)

В зарубіжній практиці є безліч прикладів того, як держава стимулює попит на електромобілі. Податкові пільги для покупців машин на електротязі діють в США, Німеччині, Нідерландах, Норвегії, Швеції, Великобританії, Японії, Франції та багатьох інших країнах. Так, влада Німеччини не тільки позбавили власників електромобілів від транспортного податку, але і дозволили їздити в смузі для суспільно транспорту.

Покупці електрокарів у Великобританії отримують непогану компенсацію вартості авто - 5 тисяч фунтів стерлінгів, таким чином, Nissan Leaf обходиться британцям замість 20 тисяч на 15 800 фунтів.

Хочете купити електромобіль в Україні? Готуйтеся платити

Фото: Уряд Великобританії компенсує чверть ціни Nissan (nissan.co.uk)

Той же Leaf в Україні обійдеться покупцеві мінімум в $17 тис. за новий автомобіль 2010 року випуску. А модель минулого року у найпростішій версії буде коштувати вже $33 тис. За топову версію з прискореною зарядкою батареї українцям доведеться викласти $38 тис.

Хочете купити електромобіль в Україні? Готуйтеся платити

Фото: Ціна Nissan Leaf 2015 року випуску в Україні (nissan-electro.com.ua)

Позаду планети всієї

Одна з причин млявого попиту на електромобілі в Україні - слабка інфраструктура. Приміром, у Японії - однієї з найбільш просунутих "электростран", кількість зарядних пунктів вже зараз перевищує кількість АЗС. Фахівці компанії Nissan, що продала японцям майже 200 тисяч електричних Leaf, підрахували, що зарядних станцій в Японії вже більше 40 тисяч, проти приблизно 34 тисяч традиційних АЗС.

Хочете купити електромобіль в Україні? Готуйтеся платити

Фото: Кількість громадських і домашніх зарядних станцій в Японії перевищило число звичайних АЗС (tokyotimes.com)

Одна з найбільш динамічних мереж EV-заправок - в США. Мережеві оператори електрозаправок отримують підтримку не тільки від уряду, але і від автовиробників. Так концерни BMW і Volkswagen погодилися допомогти мережі ChargePoint у фінансуванні будівництва 100 швидких зарядних пристроїв уздовж жвавих трас берегів США. Американська Pacific Gas Electric подала пропозицію на будівництво 25 000 електричних автомобільних зарядних станцій в громадських місцях у північної і центральної Каліфорнії (провідний ринок для електромобілів в США), на суму $654 млн. Great Plains Energy (Канзас) оголосила про плани по створенню мережі з понад 1000 зарядних станцій в регіоні. За підтримки уряду США будує мережу пунктів зарядки Tesla.

Хочете купити електромобіль в Україні? Готуйтеся платити

Фото: У США одна з найбільш розвинених мереж зарядних станцій в світі (carnanotech.com.ua)

Європарламент веде активну роботу по прискоренню переходу транспорту на електротягу. В найближчому часі власників бензинових і дизельних машин, що в'їжджають в центри європейських міст, зобов'яжуть сплачувати спеціальний збір за зіпсоване повітря. До 2030 року кількість таких машин в європейських мегаполісах має скоротитися вдвічі, а до 2050 року на них і зовсім введуть повну заборону.

Між тим, українські законодавці знаходять більш важливі предмети для обговорення. Наприклад, поміняти місцями кольори українського прапора.

Також по темі: Майбутнє автопрому: на що роблять ставки найбільші виробники.