ua en ru

Реформа МВС: хто полагодить вулиці розбитих ліхтарів?

Реформа МВС: хто полагодить вулиці розбитих ліхтарів? Фото з сайту avtovod.org.ua

Syler прийшов на допомогу автомобілістам, не встигає відслідковувати численні нововведення в області регулювання дорожнього руху, і розклав реформу по поличках

На сьогоднішній день "поліцейська реформа", мабуть, саме помітне з усіх дій нової влади. Радує планомірність і систематичність, з якої продовжують з'являтися поліцейські на вулицях все нових обласних центрів України. За півроку змін зазнали структури МВС чотирьох міст: Києва, Львова, Одеси і Харкова. Кількість співробітників міліції і ДАІ зменшилася майже на вісім тисяч осіб, а частина їх повноважень передали новим відомствам. Розформовується МРЕО і ВБНОН, райвідділи і Державтоінспекція. Змін багато, але достатньо пройшло часу, щоб говорити про проміжні результати?

Реформа МВС: хто полагодить вулиці розбитих ліхтарів?

Фото: Infographics.ua

Перевірено, працює

Натхненниками та ініціаторами реформи МВС стали Ека Згуладзе і Хатія Деканоїдзе за підтримки Арсена Авакова. Вони перенесли в Україну грузинський досвід з чищення кадрів та впровадження нової системи роботи МВС. Але корупція - лише одна з проблем старого силового відомства. Важливо й те, що вищі чини МВС не виявляли лояльності новому уряду, а тримати під боком тисячі озброєних людей, не маючи над ними влади - небезпечно для будь-якого правителя. А тому, як заявив Арсеній Яценюк, до кінця року в Україні буде 10 тис. патрульних поліцейських.

Реформа МВС: хто полагодить вулиці розбитих ліхтарів?

Фото: Facebook-сторінка Арсена Авакова

Першим ділом реформа торкнулася керівний склад МВС. "Полетіли погони" ситих кабінетних генералів, на яких прийшли молоді керівники.

Так, на посаду начальника нової патрульної поліції був призначений перевірений у боях АТО Олександр Фацевич. Його призначення спеціальним указом Арсена Авакова викликало багато критики, але, мабуть, тільки так вищестояще керівництво може бути впевненим у тому, що накази будуть виконуватись..

Реформа МВС: хто полагодить вулиці розбитих ліхтарів?

Фото: Олександр Фацевич, Facebook

Крім того, в ході кадрових змін заступником голови Державтоінспекції став Владислав Криклій, який раніше обіймав посаду радника міністра МВС з питань впровадження інформаційних технологій.

Реформа МВС: хто полагодить вулиці розбитих ліхтарів?

Фото: Владислав Крыклий, Facebook

Функції поліцейського

До формування поліції в окремих населених пунктах міліціонери і співробітники Державтоінспекції будуть працювати в якості поліцейських патрулів аж до 31 грудня 2016 року. На поліцейських переклали виклики по хуліганству, сімейних і побутових конфліктів, дрібним злочинам, а на виклики по тяжким злочинам раніше виїжджають співробітники міліції. Також поліцейські займаються оформленням ДТП і регулюванням дорожнього руху.

Реформа МВС: хто полагодить вулиці розбитих ліхтарів?

Фото: Поліція Києва

Поліцейський при виконанні зобов'язаний мати при собі службове посвідчення і спеціальний жетон з персональним номером. Поліцейським заборонено знімати, ховати, чи приховувати жетон, а також перешкоджати його фото - і відеозйомці. Відеореєстратори, до речі, стали ще корисніше - у відповідності з змінами у ст. 251 Кпап, записи з пристроїв, притягнутих до відповідальності осіб і свідків, тепер є доказом вчинення (або не вчинення) адміністративного правопорушення.

Законні підстави для зупинки транспортних засобів з поліцейськимизгідно статті 35 закону україни "Про національну поліції":

  • Порушення правил дорожнього руху;
  • Наявність очевидних ознак технічної несправності транспортного засобу (ТЗ);
  • Наявність інформації, про те, що водій або пасажири ТЗ причетні до скоєння ДТП, кримінального чи адміністративного правопорушення або є інформація про те, що ТЗ або вантаж можуть бути об'єктом чи засобом скоєння ДТП, кримінального або адмінпорушення;
  • Автомобіль знаходиться в розшуку;
  • Якщо необхідно здійснити опитування водія чи пасажирів про обставини ДТП, кримінального чи адміністративного правопорушення, свідками якого вони є або могли б бути (проводиться добровільно, від опитування можна відмовитися);
  • Якщо необхідно залучити водія ТЗ до надання допомоги іншим учасникам дорожнього руху або поліцейським, або залучити в якості свідка під час оформлення протоколів адмінпорушень або матеріалів ДТП;
  • Якщо уповноважений орган державної влади прийняв рішення про обмеження або заборону руху;
  • У разі неправильного закріплення вантажу на ТЗ;
  • Порушення правил використання спеціальних звукових чи світлових сигналів

    У разі зупинки ТЗ поліцейський повідомляє водієві конкретну причину з докладним зазначенням обґрунтування зупинки, визначеного у вищевказаній статті закону "Про національної поліції". Співробітник правоохоронних органів має право вимагати пред'явити документи.
    Улюблений привід для зупинки машин даішниками "проведення цільових заходів" тепер не актуальне, але у поліції з'явився новий привід для зупинки транспортного засобу - "поверхнева перевірка" (ст. 31 і 34).

    Реформа МВС: хто полагодить вулиці розбитих ліхтарів?

    Фото: Facebook

    Поверхнева перевірка у тексті закону визначається як "здійснення візуального огляду особи, проведенням по поверхні одягу рукою, спеціальним приладом або засобом, а також візуальний огляд речей або транспортного засобу". Тобто поліцейський може проводити особистий обшук на місці буквально на свій розсуд.

    Хто кому заважає?

    Співробітникам міліції і ДАІ мало подобається такий поворот сюжету - у них відібрали частину повноважень, влади і навіть частина кабінетів. Подумати тільки, міліціонера можуть запросто заарештувати поліцейські. Класичне протистояння "копів" і "хлопців шерифа" з голлівудських фільмів в Україні взяло трохи іншу форму. Не заради цього чи проводилася реформа - щоб було кому контролюватиме контролерів?

    Реформа МВС: хто полагодить вулиці розбитих ліхтарів?

    Фото: Поліція Одеси, Facebook

    Лише мала частина колишніх "ментів" пройшла перекваліфікацію і стала "копами". Хто вони - заслані козачки, віддані старому цареві або чисті душею ідеалісти? Покаже час.

    "Я закінчив профільний ВНЗ в 2013 році, з 2014 працюю в Оболонському райвідділі. Шуму було багато, коли влітку нас попросили "посунутися", щоб звільнити місце для поліцейських, особливо обурювалися, звичайно, старожили. Зараз ми соседствуем більш-менш мирно. Вони роблять, по суті, ту ж роботу, що і ми, у них такі ж зміни, вони пишуть такі ж рапорти, але при цьому їздять на класних сучасних машинах і отримують хорошу зарплату. І де тут справедливість? - говорить співробітник міліції Олександр Т. - Хоча я п'ять років навчався у Вищій школі міліції і вчився добре, досвіду оперативної роботи у мене поки що небагато і деколи доводиться дуже нелегко. А прискорене навчання поліцейських я взагалі вважаю несерйозним. Не уявляю, як би почав роботу без нагляду більш досвідчених колег, скільки помилок я б зробив. Працювати "в полях", більшість з них, думаю, не готово... Старші колеги постійно жартують над "копами" - приводів для цього у них достатньо: то машину розіб'ють, то на виклик приїдуть чотирма патрулями".

    Реформа МВС: хто полагодить вулиці розбитих ліхтарів?

    Фото з сайту dtp.kiev.ua

    Поліцейські ж, у свою чергу, говорять про те, що не можуть нормально працювати через погану координацію між двома відомствами.

    "Виклик з райвідділу переадресовується патрульному екіпажу поліції, який знаходиться в тому районі, звідки надійшов виклик. Однак "бути в районі" ще не означає, що екіпаж знаходиться поблизу і не зайнятий оформленням іншої події", - каже одна з патрульних. - Райвідділи звалюють нам все підряд, мовляв, самі розберетеся, а ми свою роботу зробили".

    Відсутність досвіду відшкодовується старанням

    З іронією, а іноді і глузуванням відносяться до нової поліції і мешканці перших "поліцейських міст", але, здебільшого, відгуки тих, кому доводилося мати з ними справу - позитивні.

    "Я громадянка США, але в Україні живу вже більше п'яти років. У мене великий досвід водіння і їжджу я завжди акуратно. На початку вересня їхала з центру Києва у бік лівого берега і при виїзді на міст сталася аварія. В мій Volkswagen Transporter ззаду в'їхав Audi А6, водій якого намагався піти від зіткнення з авто, що рухається попереду автомобілем в своєму ряду, для чого перебудувався в мій ряд. Водій Audi відразу ж став стверджувати, що аварія сталася з моєї вини, що він водій посольства (держномер автомобіля був посольський) і що він зараз подзвонить, кому треба, і в мене будуть проблеми. Я зателефонувала за номером 102 і вже через 10 хвилин поліцейська машина була на місці. Хлопці були молоді, але ситуацію оцінили швидко: склали протокол, видали мені квитанцію для страхової і відпустили, а у водія Audi вилучили водійські права, визнаючи його винуватцем події, незважаючи на погрози і неприкриті спроби підкупу. Це, звичайно, лише одиничний випадок, але спрацювали поліцейські на найвищому рівні і це вселяє в мене віру в краще майбутнє для України", - розповіла Джоан Н.

    Зелена хвиля

    Ще один пункт змін у рамках реформи - поліпшення роботи транспортної системи. Одним з перших кроків у цьому напрямку повинна стати так звана "зелена хвиля" - режим роботи світлофорів, при якому зелене світло горить по всій вулиці, тим самим дозволяючи автомобілям максимально швидко проїжджати відрізок, а не їхати від перехрестя до перехрестя, чекаючи своєї черги на світлофорі.

    "Із зеленою хвилею швидкість руху в годину пік зростає на 30%", - говорить заступник голови координаційної ради національного форуму з безпеки дорожнього руху Богдан Аганін.

    На даний момент світлофори перевели на "зелену хвилю" на вулиці Трутенка та на бульварі Перова. За фактом, швидкість руху зросла приблизно на 10%, не дуже помітно, але вже щось. Далі систему планують впроваджувати на вулиці Будівельників, проспектах Миру і Возз'єднання, мосту Патона, бульварі Дружби народів, Червонозоряному проспекті, Чоколівському бульварі, вулиці Олени Теліги, Московському проспекті і проспекті Ватутіна.

    Все б добре, ось тільки вартість адаптації світлофорів під "хвилю" для однієї вулиці становить 45 тис. грн, а для всього міста потрібно 5 млн грн. Такі цифри здаються завищеними і наводять на думки про старою схемою роботи.

    Між тим, кількість і частота пробок на дорогах поки не змінилася, а регулювання перехресть дається поліцейським з працею. У них немає ні смугастих жезлів, ні свистків, ні світловідбивачів на формі, але роботу свою вони роблять старанно.


    Нагадаємо водіям сигнали регулювальника, описані в ПДР:

    • Проїзд заборонений, якщо регулювальник стоїть будь-яким боком з піднятою рукою вгору.
    • Проїзд дозволений, якщо регулювальник стоїть до МС лівим боком, права рука витягнута вперед.
    • Розворот і поворот наліво заборонений, якщо регулювальник повернутий до ТЗ будь-яким боком, а його права рука зігнута перед грудьми, а так само якщо обидві руки витягнуті в сторони або опущені.
    • Поворот направо дозволено, якщо регулювальник повернутий до ТЗ особою і вказує на водія правою рукою

      Листи щастя

      Ще одне нововведення стосується фото - і відеофіксації правопорушень. "Листи щастя" з автоматичних камер відправляються власникам транспортних засобів незалежно від того, хто фактично перебував за кермом. На адресу цієї статті закону звучить багато критики, тим більше, що подібна практика в Україні вже діяла і була скасована.

      Тим не менш, цей пункт закону скасовувати або змінювати поки ніхто не збирається, замість цього вводиться система штрафних балів для водіїв. Кожному водієві щорічно нараховується по 150 балів. У разі фіксації порушення правил руху в автоматичному режимі від загальної кількості балів порушника віднімається кількість штрафних балів. Коли бали закінчаться, доведеться оплачувати порушення грошима.

      Автофиксация з накладенням штрафу законною у таких випадках: перевищення швидкості, проїзд на заборонний сигнал, порушення правил зупинки та стоянки, а також заборона рухатися по смузі для громадського транспорту, тротуарах або пішохідних доріжках, виїзд на смугу зустрічного руху, порушення правил проїзду переїзду. За кожне з цих порушень з водія знімається 50 балів.

      "Після того, як кількість балів досягне нульового рівня, водіям за порушення почнуть нараховувати штрафи, які потрібно буде сплатити протягом 30 днів з моменту фіксації порушення. У разі несплати штрафу за місяць на наступні 30 днів його розмір збільшиться вдвічі шляхом нарахування пені. У разі несплати пені та штрафу справу буде передано до Мін'юсту", - пояснює заступник глави МВС Ека Згуладзе.

      Порядок оплати заочного штрафу

      Постанова про адміністративне порушення, зафіксоване в автоматичному режимі, може бути винесено без участі винуватця події.

      3 дня з дати події: у цей строк юридичному власнику автомобіля повідомлять про порушення.

      5 днів з моменту одержання повідомлення: якщо оплатити 50% від суми штрафу, постанова вважається виконаним.

      14 днів - термін для того, щоб довести свою невинність власнику ТЗ, якщо за кермом був не він. Звільненням від сплати штрафу можуть послужити наступні фактори: автомобіль був викрадений; номерні знаки були вкрадені; фактичний порушник сам звернувся в поліцію і визнав свою провину, сплативши штраф.

      30 днів: якщо штраф не сплачений, його розмір збільшується вдвічі.

      60 днів: якщо не оплачено штраф і пеня, справа передається у виконавчу службу.

      Якщо ж порушення ПДР було зафіксовано поліцейським, сплатити штраф можна і на місці. У разі згоди водія з думкою поліцейського, про порушення правил і визнання своєї провини, водій може оплатити штраф на місці правопорушення. Оплата проводиться за безготівковим розрахунком банківської картою - поліцейських машинах встановлені термінали.

      Реформа МВС: хто полагодить вулиці розбитих ліхтарів?

      Фото: Поліція Києва, Facebook

      "Я поспішав на замовлення, і проїхав на перехресті червоний. За перехрестям стояли поліцейські, яких я спочатку не помітив. Як виявилося, вони не тільки бачили, але і записали мій проїзд через світлофор на відео. Тут вже було не відкрутитися. Запропонував 200 гривень, а у відповідь почув, що за пропозицію хабара можу заробити штраф від 200 тисяч гривень. Вирішив сплатити штраф у 425 гривень за проїзд на червоне світло. На місці розрахувався карткою, як в магазині, і поїхав далі", - розповідає київський таксист Руслан П.

      Доведеться чекати

      Міжвідомча боротьба триває. Змінюється сприйняття українцями людей у формі. Зміни в органах внутрішніх справ помітні всім, але не всі готові їх прийняти. Адже складна по своїй суті реформа вимагає змін не тільки від співробітників органів внутрішніх справ, але і від жителів країни, від нас самих. Грузії знадобилося вісім довгих років, щоб стало можливим говорити про результати. Залишається сподіватися, що у наших поліцейських буде хоча б половина цього часу, і проект не згорнуть під зручним приводом. Щоб продемонструвати справжню ефективність, новій системі поліції потрібно лише трохи більше часу.