ru ua

П'ять років у ритмі техно: історія Ostrov Festival

П'ять років у ритмі техно: історія Ostrov Festival Фото: Прес-служба фестивалю

Як Ostrov Festival перетворив Труханів острів

Прохолодне літній ранок. В повітрі пахне мокрою соломою. Труханів Острів — заповідник свободи в центрі Києва. Порослий диким лісом острів, що омивається з обох сторін широкою заплавою річки Дніпро. Простора поляна. До неї веде звивиста лісова дорога.

Колись тут була зона відпочинку: майданчики для волейболу та баскетболу, бігові та велосипедні доріжки. У 90-х все це перетворилося в руїни і заросло диким чагарником. Труханів Острів став місцем бюджетного літнього відпочинку городян: шашлик, пляж, кіоски з пивом і сигаретами.

П'ять років у ритмі техно: історія Ostrov Festival

Фото: Прес-служба фестивалю

Все змінилося в 2013 році. Це був той самий літній ранок. На галявині в глибині острова кілька тисяч танцюючих. За пультом їх головний кумир — Рікардо Віллалобос. Він грає вже 4-ту годину поспіль. Стомлений, змучений, але все такий же манірний і усміхнений. Здається, ще рух і він просто впаде без сил. Але ні, Рікардо тримається. Джерело його сили — це музика. Його опора — вдячна публіка, яка приїхала з різних куточків країни, щоб почути сет чилійця. В Україні Віллалобос буває не часто.

Бас-бочка розносяться гучною луною. Люди танцюють на підступах — ще на пішохідному мосту, в 300 метрах від місця подій. Одні йдуть спати, інші "заступають на зміну". Вітають один одного; сперечаються, хто крутіший: сьогоднішній хедлайнер Віллалобос у звичній компанії румунського техно-тріо або завтрашній гість — Матіас Агуайо. Свій перший Ostrov Festival всі вони запам'ятають назавжди.

З можливими поправками, але тим не менш: Ostrov — перший техно-фестиваль в історії української електронної сцени. Масштабний дводенний рейв, який з'явився в потрібному місці і в потрібний час. Серед ідеологів фестивалю компанія Qiev Dance, в послужному списку якої організація виступів зірок першої величини: Тієсто, Авичи, Axwell, Карл Кокс, Fatboy Slim. Довгий час Qiev Dance були великими гравцями масової електронної сцени.

Тоді, в 2013 році вони чуйно вловили "вітер змін". У 2011-12м роках на Каzантипі правил балом новий саунд: мінімалістичний хаус і техно. "Виїзні" вечірки клубу Arma 17, нові зірки стилю з Румунії — Раду, Рареш, Петра Инспереску і власне той, хто дав їм путівку на велику сцену — Рікардо Віллалобос. Великий Народ роз'їжджався по домівках і тренд поступово йшов в маси. До літа 13-го стало зрозуміло: "румунське" техно — це новий мейнстрім. Так, нове техно — це куди більш складна музика, ніж той же євротранс, але чисельність аудиторії її шанувальників говорить сама за себе. Техно більше не елітарне, нішеве явище. А значить, настав час для масштабного рейву. Так з'явився Ostrov.

П'ять років у ритмі техно: історія Ostrov Festival

Фото: Прес-служба фестивалю

З самого початку, важливим партнером фестивалю став Каталін Гинеа — одне з головних осіб румунського агентства Sunrise, відповідального за організацію відомого на весь світ фестивалю Sunwaves.

Крім того, команда фестивалю відразу ж посилилася групою «ідеологічних союзників» арт-простору Closer. Тільки ледачий не проводив паралелі цього місця з московським клубом Arma 17. Близька музична філософія, схожий формат і один важливий провідник — всесвітньо відома Nastia. З багажем міжнародного досвіду і статусом, знайденою в колах як раз таки тусовки Arma 17, Nastia виступила свого роду ментором для Closer. Про клубі почали писати в Resident Advisor та Mixmag. На день народження Насті тут запустили свій компактний фестиваль "Стрічка". За кілька років він виріс на подію міжнародного значення.

Ostrov Festival став для Closer стратегічно важливим майданчиком. У тісній взаємодії обидва проекти допомагали спільній справі — народженням нової хвилі української техно-сцени, що прийшла на зміну втрачав позиції мінімал і хардкор-техно (клуб "Сінема", угруповання Techno. UA, рейви Spartaque і його лейбла I Love Techno).

П'ять років у ритмі техно: історія Ostrov Festival

Фото: Прес-служба фестивалю

Через якийсь час партнером Ostrov Festival стала одеська промо-група Feeleed: вони відповідали за пропаганду "румунського техно" на півдні країни. Поступово навколо молодого амбітного проекту Ostrov сформувався міцний кістяк локальних промоутерів і діджеїв.

За рік в Україні багато чого змінилося. Kazantip раптом став загальним словом: надто вже був високий градус Facebook-баталій. Та й як би те ні було, Республіка Z ситуативно змінила дислокацію на більш далеку Грузію. Святе місце стало раптом порожньо. Промоутерам в Києві довелося замислитися: як створити свій гідний локальний фестивальний проект, який не поступався б попередникам?

Дебютний Ostrov був подією меншого масштабу. У Британії його б назвали midweek rave — вечірка з розмахом довжиною в цілий вікенд. Але ніяк не фестиваль. Самі обставини призвели творців фестивалю до вирішення масштабуватися. Другий Ostrov Festival здавався справжнім божевіллям. У той час як клубні промоутери, дивлячись на зростаючий у кілька разів курс долара, впали в глибокий анабіоз, Ostrov Festival взявся підвищувати ставки. Ще більше гучних імен, ще більше артистів!

П'ять років у ритмі техно: історія Ostrov Festival

Фото: Прес-служба фестивалю

До проекту підключилися найвпливовіші української клуби столиці: Boom Boom Room і Decadence House. У лайнапі з'явилося з дюжину кращих локальних артистів: IO, Nastia, Lola Palmer, Smailov — згодом став головним букером фестивалю, один із його ідеологів — Joseph і друзі з Москви: Наташа Abelle, дует SCSI-9. З іноземними гостями вирішили вчинити так: все ті ж артисти, що були на фестивалі рік тому на чолі з Гаєм Гербером і Виллалобосом, і кілька нових імен. Art Department, Джей Хейз, DJ Koze. Останній дістався на Ostrov з третьої спроби. Забув паспорт, зламав ногу — ходить маса історій про те, як зірка Pampa Records "дивував" українських промоутерів.

Ще через рік — у 2015 — Ostrov Festival почав обростати усіма атрибутами справжнього фестивалю: власна філософія, місія та концепція, яку поділяла і брала аудиторія. Так, зарубіжні зірки електронної сцени все так само жваво цікавили любителів танців, але вони більше не були такими китами, на яких тримався весь проект. На ту саму, оточене зеленню галявину на Трухановому Острові прибули Карл Крейг і дует Booka Shade. Ажіотаж був забезпечений, і організатори почали глибше вивчати локальну електронну сцену.

П'ять років у ритмі техно: історія Ostrov FestivalФото: Прес-служба фестивалю

На Ostrov з'явилася окрема сцена давніх соратників — клубу Closer і окрема UA Stage, у числі хедлайнерів якій тепер значилися не тільки українські техно-діджеї, але і live проекти. Для багатьох несподівано на фестивалі виступили хайповые ONUKA і Cepasa, засновники яких — Ната Жижченко і Паша Ленченко ще кілька років тому разом грали в діп-хаус тріо Tomato Jaws.

Нарешті, в 2016 році Ostrov Festival заявив про себе в повний зріст. В клубній ієрархії все працює гранично зрозуміло: ти просто повинен привезти декілька діджеїв екстра-класу, щоб всерйоз заявити про себе на міжнародному рівні. Ostrov не став розмінюватися на дрібниці і привіз відразу і Діксона, і Tale of Us. Нарешті, долетів до Києва DJ Koze. Гурманів здивувала поява у лайнапі Radio Slave і Метью Джонсона, а довершенням цього вражаючого набору став "хрещений батько" техно-музики Хуан Аткінс. Про Ostrov Festival заговорили далеко за межами України.

П'ять років у ритмі техно: історія Ostrov FestivalФото: Прес-служба фестивалю

Так, сама собою народилася концепція п'ятого ювілейного Ostrov Festival — проект мав у що б то не стало затвердити свій міжнародний статус. Само собою, лайнап з такої нагоди — ще крутіше. Ігор Smailov потрудився на славу: Бен Жмут, Мано Ле Таф, HVOB, Hito, модний Rødh å d, найкращий лайв-перформер за версією RA — Kink, знамениті Cobblestone Jazz, Соня Мунір.

У процесі підготовки організаторам прийшла смілива ідея: Ostrov оголосив, що дарує в цьому році безкоштовні квитки всім закордонним гостям фестивалю. Міша Бессинный, один з організаторів Ostrov розповідає, що вже через кілька годин після публікації оголошення на пошту прийшло більше сотні заявок з різних країн від Польщі і Грузії до Бразилії та Австралії.

Пропозиція виявилася дійсно дуже вигідним. Склад артистів, який нічим не поступається будь-якому європейському фестивалю, цікава локація; місто, в якому є що подивитися, і є де весело провести час. Все це ще і з бонусним квитком! Чому б і не прилетіти?

П'ять років у ритмі техно: історія Ostrov FestivalФото: Прес-служба фестивалю

На поточний момент кількість заявок вже перевалила за тисячу. За попередніми прогнозами, організатори Ostrov чекають на ювілей не менше 400 гостей з Росії. Міша зізнається, що уважно стежить за всім, що відбувається на місцевій сцені: "Ми, звичайно, стежимо за тим, що відбувається на російському техно-ринку. Дуже сподіваємося, що в історії з Arma і Outline буде позитивний фінал. Також цікавимося тим, що слухає аудиторія в Росії, стежимо за гучними привозами в Space, Gazgolder, "Безсоння", "Рабицю" та інші майданчики. Це в якійсь мірі допомагає нам самим формувати свої погляди на сучасний стан техно-культури".

До речі, в цьому році фестиваль відвідає Антон Кубиків. Він виступить в рамках знову-таки ювілейного шоукейсу київського вінілового лейблу Artreform. Його ідеолог Женя Joss з нетерпінням чекає на цю подію: "В минулому році я вперше виступив на Ostrov. Грав годин 6 або 7, привіз 4 кейса з пластинками. Незабутня ніч! Тоді й вирішив — у наступному році підготуємося ґрунтовно".

Лейбл Artreform нещодавно випустив 25-й реліз. Ним стала 3-трековий EP проекту SCSI-9. Тому виступ Антона Кубикова саме в рамках цього шоукейсу аж ніяк не випадково.

Важливо відзначити, що фестивалю Ostrov вдалося об'єднати між собою всіх тих українських артистів, що в обхід локальної сцени домоглися успіху за кордоном і в попередні роки мало цікавилися тим, що відбувається в країні. У цьому році на фестивалі виступлять зірки лейблу Life and Death — український техно — дует Woo York, чий аналоговий лайв-сет підкорив Європу. Etapp Kyle, дует Artbat — часті гості клубу Destino на Ібіці і улюбленці Maceo Plex і Solomun; діджей і продюсер Pahatam, що працює з Іваном Дорном, the Dark Wood — новий лайв-проект Ігоря Smailov'а і, звичайно ж, Nastia.

"Ми сподіваємося, що з проведенням таких фестивалів як Ostrov та інших техно-вечірок, ми задамо якийсь рух, стимулюючи появу нових цікавих осіб у техно-культури. Крім того, ми кожен рік даємо можливість молодим артистам виступити на великій сцені, для великої кількості людей. Це дуже важливо", — каже Міша.

Немає приводу сумніватися в його словах. Так це і працює. Ще кілька років тому молодий техно-фестиваль вперше знайомив українську аудиторію з музикою Виллалобоса або Матіаса Агуайо. А вже цього літа в Київ летять шанувальники електронної музики з різних країн світу, щоб почути виступи багатьох цікавих локальних артистів. Mission is possible!

Купити квитки на фестиваль можна за адресою.