10 неймовірних психологічних експериментів про поведінку людини
Вони відкривають неприємну правду про нас!
Людину завжди зачаровувала невідомість того, як працює розум і які причини нашої поведінки. І ось на початку XX століття отримала розвиток експериментальна психологія.
Дослідження вивчали цілий ряд областей: від поведінкових до соціальної динаміки і складних біологічних процесів, що відбуваються в мозку.
Результати ретельно контрольованих досліджень, проведених в ім'я експериментальної психології, розповіли багато про людський стан, завдяки їм ми стали краще розуміти, чому ми ведемо себе так чи інакше.
Ми зібрали список найбільш знаменитих і цікавих експериментів минулого століття. Від найпростіших до соціальних, що вивчають складні поведінкові моделі, які розкривають те, як працює людська підсвідомість, і зрушують прийняті етичні рамки.
Ви задумаєтеся, чи все ви знаєте про себе і на що здатна людина насправді.
Блакитноокі / кароокі
У 1968 році після вбивства борця за громадянські права Мартіна Лютера Кінга вчителька Джейн Елліот спробувала обговорити проблеми дискримінації, расизму та упередження з учнями третього класу в школі міста Рісевілл, штат Айова.
Відчуваючи, що діти не тільки не розуміють, що значить дискримінація за кольором шкіри, але і ніколи не зустрічали її прояви в невеликому місті, Елліот почала дводенну вправу "блакитноокі / кароокі", щоб показати всю несправедливість расизму.
Учні були розділені на дві групи за кольором очей. Володарі блакитних очей були привілейовані у навчальному процесі: друга порція на обід, доступ в нову ігрову кімнату, зайві п'ять хвилин на перерві. Елліотт розмістила блакитнооких учнів на передніх рядах класу, тоді як кароокі були відправлені на задні ряди. Вона мотивувала підопічних до спілкування тільки з однокласниками зі своєї групи, радячи їм уникати контактів з кароокими учнями.
Відео з YouTube/Ekaterina Bakhrenkova
Також представникам двох груп було заборонено пити воду з одного фонтанчика. Кароокі постійно піддавалися покаранню з боку вчителя, коли не дотримувалися правил або коли допускали помилки. Елліотт підкреслювала відмінності між групами, виділяючи переваги блакитнооких учнів і недоліки карооких. На наступний день привілейованими учнями стали кароокі.
В результаті та група, яка вважалася переважаючою, стала краще вчитися. Ті ж, хто піддавався дискримінації, стали допускати більше помилок - навіть ті учні, які до експерименту були відмінниками.
Сходи у вигляді піаніно
Ініціативна група Volkswagen під назвою "Теорії веселощів" хотіла довести, що поведінка людини може змінитися на краще, якщо додати в рутинні і нудні дії веселощів. Вони розмістили в стокгольмському метро сходи у вигляді піаніно, щоб подивитися, скільки людей вибере сходи замість ескалатора.
Відео з YouTube/Rolighetsteorin
Результати показали, що в той день сходи з музичними східцями вибрали 66%.
Скрипаль в метро
12 січня 2007 року близько тисячі пасажирів, вранці проїжджаючих через станцію метро у Вашингтоні, почули невеликий безкоштовний концерт, який виконав скрипаль-віртуоз Джошуа Белл. Він грав близько 45 хвилин, виконавши шість класичних творів на скрипці Страдіварі 1713 року, яка, за деякими даними, коштує 3,5 мільйона доларів.
Тільки шість чоловік зупинилися, щоб послухати музику. Близько 20 дали грошей, продовжуючи йти своїм звичайним темпом. Скрипаль зібрав 32 долара. Коли він закінчив грати і настала тиша, ніхто цього не помітив. Ніхто не аплодував. Ніхто не зрозумів, що один з кращих музикантів в світі зіграв одну з найбільш складних композицій на скрипці вартістю 3,5 мільйона доларів.
Відео з YouTube/Проповідник
Письменник і журналіст Washington Post Джин Вайнгартен, автор цього експерименту, описав його "як експеримент про контекст, сприйняття та пріоритети, а також оцінку громадського смаку: в банальній і нудній обстановці, в незручний для всіх час, чи буде помітна краса?".
Дим в кімнаті
Для експерименту в одній кімнаті були зібрані люди, які заповнювали анкету, коли з-під дверей раптом повалив дим. Що б ви зробили? Найімовірніше, встали б і покинули приміщення або повідомили про це відповідальній особі. Тепер уявіть собі ту ж ситуацію, за винятком того, що ви не одні, з вами ще люди, яких, схоже, зовсім не турбує дим.
Два найнятих актора повинні були вести себе так, як ніби нічого не відбувається. У підсумку тільки 10% випробовуваних покинули кімнату або повідомили про дим. 9 з 10 фактично продовжували працювати над анкетою, потираючи очі і відганяючи дим від лиця.
Кадри з відео (navolne.life)
Експеримент показав, що люди реагують повільніше або взагалі не реагують на надзвичайні ситуації в присутності пасивних особистостей. Ми сильніше покладаємося на реакцію і поведінку інших людей, ніж на власні інстинкти. Якщо група людей веде себе так, як ніби все в порядку, то, мабуть, так воно і є, правильно? Насправді ні. Не дозволяйте собі бездіяти через пасивність інших. Не варто думати, що завжди допоможе хтось інший.
Літній табір
Цей експеримент протестував теорію реалістичних конфліктів і став прикладом того, як виникає негативне відношення між групами через конкуренцію за обмежені ресурси.
Експериментатори взяли дві групи хлопчиків 11 і 12 років і помістили їх у місце, яке вони вважали за літній табір. Перший тиждень групи були розділені і не знали один про одного. За цей час відносини всередині груп стали міцнішими.
Далі хлопчиків представили один одному, і тут же почали з'являтися ознаки конфлікту. Експериментатори створили конкуренцію між групами, і, як і очікувалося, рівень ворожості і агресивної поведінки посилився.
Експеримент "Літній табір" (фото: ofigenno.com)
На третьому тижні експериментатори створили умови, щоб обидві групи працювали разом, вирішуючи загальну проблему. Наприклад, проблема питної води. У дітей склалося враження, що їхня питна вода була відрізана, можливо, через вандалів. Обидві групи працювали разом, щоб вирішити цю проблему.
До кінця експерименту, після того як хлопчики з різних груп працювали разом, вони подружилися, що свідчить про те, що спільна робота - це один з найбільш ефективних способів зниження забобонів і дискримінації.
Експеримент Carlsberg
Соціальний експеримент проводився датським пивоварним заводом Carlsberg. Нічого не підозрюючи пара входила в переповнений байкерами кінотеатр. Вільно було всього два місця поруч з татуйованими байкерами.
Відео з YouTube/MaleOutrage
За результатами неофіційного експерименту (він проводився в якості реклами продукту), не всі пари сіли на вільні місця: побачивши сусіда, вони тут же покидали зал. Деякі все ж залишались і займали місце, за що їх відразу ж винагороджували оплесками і безкоштовним пивом Carlsberg. Не варто судити про книгу по її обкладинці.
Ефект дезінформації
У 1974 році Елізабет Лофтус почала вивчати ефект дезінформації на прикладі дорожньо-транспортних пригод. В одному з експериментів сім відеорядів тривалістю від 5 до 30 секунд були показані 45 студентам, розділеним на групи з 9 осіб. У цих відео запис автомобільної аварії. Після кожного відео студенти заповнювали опитувальний лист, перший пункт в якому був сформульований так: "Дайте звіт про аварію, яку ви тільки що побачили".
Далі був представлений ряд конкретних питань про ДТП. Найголовніший питання стосувалося швидкості автомобілів, представлених на відео. Дев'ятьох людей запитали: "Як швидко рухалися автомобілі на відео в той момент, коли вони врізалися один в одного?" Інші піддослідні отримали схожий питання, але в ньому замість слова "врізалися" використовувалися слова "зіткнулися", "вдарилися", "розбилися", "стукнулися".
Експеримент "Ефект дезінформації" (скріншот: bigpicture.ru)
При використанні в питанні слова "розбилися" машинам приписувалася найбільша швидкість - 40,8 миль/год. Результатом цього експерименту став висновок про те, що форма питання впливає на відповідь свідка. Лофтус зробила припущення, що це пов'язано із змінами подання в пам'яті випробовуваних.
Експеримент Мілгрема
Цей експеримент був проведений в 1962 році психологом Стенлі Мілгремом. Його метою було зрозуміти, як далеко можуть зайти люди в підпорядкуванні авторитетам, навіть якщо накази від цих авторитетів шкодять іншим людям.
У досліді брали участь експериментатор, випробуваний і актор, який грав роль іншого випробуваного. Заявлялося, що один із учасників ("учень") повинен заучувати пари слів з довгого списку, поки не запам'ятає кожну пару, а інший ("учитель") - перевіряти пам'ять першого і карати його за кожну помилку все більш сильним електричним розрядом.
На початку експерименту ролі вчителя і учня розподілялися між піддослідним і актором "за жеребом" з допомогою складених аркушів паперу зі словами "учитель" і "учень", причому випробуваному завжди діставалася роль вчителя. Після цього "учня" демонстративно прив'язували до крісла з електродами. "Учитель" отримував "демонстраційний" удар струмом.
Відео з YouTube/Комрад Малоросів
"Вчитель" йшов в іншу кімнату і сідав за стіл перед приладом-генератором. Експериментатор пояснює "вчителю", що при натисканні на кожну з перемикачів до учня підводиться відповідну напругу, при відпусканні перемикача дія струму припиняється. Натиснутий перемикач залишається в нижньому положенні, щоб "вчитель" не забував, який вимикач був натиснутий, а який ні. Прилад виробляв серйозне враження реального, не даючи підстав сумніватися в достовірності експерименту.
Насправді нікого не било струмом. "Учень" спеціально відповідав на питання неправильно і робив вигляд, що йому стає боляче, оскільки напруга нібито збільшувалася з кожним неправильною відповіддю. Незважаючи на це, багато суб'єктів продовжували бити струмом людей, коли їм наказував авторитет - "експериментатор". Зрештою 65% випробовуваних застосували такий "удар електрикою", який міг би бути смертельним.
Результати експерименту показали, що звичайні люди, найімовірніше, будуть слідувати наказам від авторитетної фігури, аж до вбивства невинної людини. Підпорядкування владі укоренилося у всіх нас, оскільки саме так нас виховують у дитинстві.
Тест маршмеллоу
Експеримент кінця 1960-х - початку 1970-х років під керівництвом психолога Уолтера Мішеля включав серію досліджень на тему відстроченої винагороди.
Дітей від 4 до 6 років садили на стілець у кімнаті, де на столі лежало частування (найчастіше маршмеллоу, іноді печиво або крендель). Дітям говорили, що вони можуть з'їсти смаколик, але якщо почекають 15 хвилин і не піддадуться спокусі, то отримають другу порцію.
Відео з YouTube/IgniterMedia
Мішель помітив, що деякі закривали очі руками або поверталися так, щоб не бачити солодощі, інші починали бити стіл, смикати себе за волосся або погладжувати зефір, як ніби це була плюшева іграшка. Інші ж просто з'їдали зефір, як тільки йшли дослідники.
В експерименті взяли участь понад 600 дітей. Відразу ж з'їли частування меншість. З тих, хто намагався втриматися, одна третина отримала друге частування. Причому вік був основним визначальним фактором.
Подальші дослідження показали, що діти, які були в змозі чекати, як правило, мали кращі результати в житті, більш високий рівень освіти і низький індекс маси тіла.
Ефект помилкового консенсусу
У цьому експерименті дослідники запитали студентів коледжу, чи будуть вони ходити по кампусу протягом півгодини з великою табличкою з повідомленням: "Їжте у Джо"?
Потім студентів попросили оцінити, як багато людей погодиться на це. У підсумку ті, хто погодився пройтися з табличкою, припустили, що більшість людей теж погодяться. Ті, хто відмовився, природно, думали, що більшість так само, як вони, відмовляться. Тобто учасники дослідження твердо вірили, що більшість людей зробить той самий вибір, що і вони.
Експеримент "Ефект помилкового консенсусу" (скріншот: bigpicture.ru)
Результати продемонстрували те, що в психології відомо як ефект помилкового консенсусу. Незалежно від того, які наші переконання, думки або поведінка, ми схильні вважати, що більшість людей згодні з нами і діють так само, як і ми.