"Очевидне порушення норм!": інженер відверто оцінила якість ремонту доріг у Києві
Дороги в Києві здебільшого поганої якості, розповідає інженер-технолог у інтерв’ю для Styler
Якість доріг у Києві, та й в усій Україні - одне з найболісніших питань, які хвилюють мешканців практично всіх міст держави.
Зараз ремонт і будівництво нових доріг у Києві проводять з урахуванням навантаження на ці дороги, а темпи відновлення доріг, починаючи із позаминулого року, постійно зростають. Про це в ефірі телеканалу Київ заявив Сергій Головченко, заступник гендиректора КК "Київавтодор".
За його словами, на даний момент реконструкція і капітальне будівництво доріг проектується вже з урахуванням більшого автомобільного навантаження, ніж це було у 1970-80 роках, коли будувалися більшість доріг у Києві.
"Але влітку, коли температура повітря сягає 30°С, все одно, яка б не була дорога, вантажівка буде її руйнувати", - заявив представник "Київавтодору".
“Насторожує теза “все одно, яка б не була дорога”. При +30°С нормальна дорога, (а не все одно яка б не була) руйнуватись не буде. Це нормальна температура влітку для нашої країни”, - коментує думку чиновника інженер-технолог Ярослава Осадчук.
"Дороги в Києві відверто погані"
З початку 2018 року комунальна корпорація “Київавтодор” оголосила про проведення 7 тендерів для відбору підрядних організацій на масштабний ремонт доріг загальною сумою в 1,34 млрд гривень, повідомляє UBR.
Фото: Ділянки київських доріг, на яких запланований капітальний ремонт у 2018 році (UBR)
Багато киян дійсно помітили, що в Києві за останні роки проклали набагато більше доріг, ніж це було раніше. Але в той же час навіть нові дороги доволі швидко псуються, та й укладаються вони далеко не завжди правильно.
В той же час у КМДА кажуть, що більшість доріг, які кладуть у Києві останні два роки, мають гарантію щонайменше 5 років. Чи справді це так – ми вирішили дізнатись у інженера-технолога Ярослави Осадчук. Вона дала свою оцінку якості дорожнього покриття, яке прокладають у Києві.
"Перевірити, чи справді нові дороги в Києві мають 5-річну гарантію, ми зможемо лише за п'ять років - каже вона. - Загалом дорожнє покриття – це спеціально укріплені верхні шари дорожнього полотна, які сприймають навантаження від транспортних засобів. Дороги в Києві відверто погані. Особливо вражають кількістю та різноманіттям повздовжні розкриті тріщини та так звані "хвилі".
Коментуючи якість доріг, вона констатує: через просідання ґрунту часто деформується дорожнє покриття. Тому і з'являються “хвилі” та поперечні розкриті тріщини.
“Нам повідомляють, що в Києві проходить капітальний ремонт, а врешті бачимо зовсім інший результат”
Представники "Київавтодору" кажуть, що замість ямкового ремонту у столиці почали робити поточний середній ремонт. Проте інженер підкреслює: поточний середній ремонт – це, іншими словами, той самий "ямковий" ремонт, тому зміна назви ремонту в даному випадку не вплине на якість доріг.
"У поточному середньому ремонті старої зруйнованої дороги взагалі немає сенсу, бо такі ділянки потребують капітального ремонту або повної реконструкції. Правильний підхід до справи – це вже половина діла. У новинах нам повідомляють, що в Києві проходить капітальний ремонт, а врешті бачимо зовсім інший результат, і ремонт окремих ділянок – аж ніяк не капітальний”, - каже Осадчук.
На запитання про те, як не фаховій людині відрізнити капітальний ремонт від реконструкції дороги, інженер зазначає: людина яка не має відношення до будівництва доріг, і не повинна в розбиратись в їх якості.
“Людина платить податок. Це і є її внесок. Вважаю, що кожен має займатись своєю справою, і розбиратись у якості доріг - це не задача усіх киян, які по цих дорогах щодня їздять чи ходять, а задача органів, які відповідальні за прокладання та утримання цих доріг”, - каже вона.
Фото: Дороги в Києві (РБК-Україна, Віталій Носач)
Загалом, капітальний ремонт автомобільної дороги - це комплекс робіт, при якому проводиться повне відновлення, підвищення працездатності дорожнього покриття, земляного полотна та дорожніх споруд, каже інженер-технолог.
“При капітальному ремонті замінюють елементи конструкцій на більш надійні та довговічні. А реконструкція дороги - це повний комплекс будівельних робіт на вже існуючій дорозі, щоб підвищити її транспортно-експлуатаційні показники з подальшим переведенням дороги (в цілому або окремих ділянок) у вищу категорію. Це розширення дороги або її ділянки, поліпшення геометричних параметрів дороги з урахуванням зростання та інтенсивності руху, осьових навантажень автомобілів (особливо вантажних) встановлених для певних категорій доріг, звичайно з урахуванням усіх нормативних документів”, - пояснює фахівець.
“Гарантія такій ділянці - максимум два місяці, після чого все повернеться до попереднього стану”
Інженер згадує один із випадків, коли вона помітила явне порушення при проведенні ремонту дороги у київському мікрорайоні Виноградар. Побачивши, що на одній з ділянок дороги проходить ремонт, вона вирішила придивитись до процесу детальніше і відразу помітила, що роботи проводяться із порушеннями.
“Ці ремонтні роботи проводились по проспекту Георгія Гонгадзе уздовж зупинок маршрутів 102, 26, 455, 465, 31. Я просто не змогла проїхати повз. Зупинилась, подивилась на процес, сфотографувала. Справа у тому, що ямковий ремонт доріг – це вже саме по собі порушення, не кажучи про методи виконання, відсутність спеціальної техніки. Не впевнена і щодо якості тієї субстанції, яку засипали працівники лопатами до цих ямок”, - каже вона.
Фото: “Дорожнє покриття після ремонту має піддаватись примусовій дії спецтехніки - дорожнього катку, а не лопатами вручну” - інженер (надане автором)
Що саме, на думку інженера, було неправильним у процесі укладання цієї дороги?
“Навіть не при капітальному ремонті дорога має розділятись на фрагменти, де виділяються найбільш небезпечні ділянки, які демонтують, а на їх місце планують нове - вже укріплене та надійне покриття. Дорожні роботи повинні проводитись обов'язково із залученням спецтехніки, а не ручної роботи з лопатами працівників ЖКГ. Я бачила, як вони попрацювали лопатами, присипали піском і швидко перейшли до іншої ділянки. Але ж спеціальна техніка має пригрузити масу дорожню масу, навіть якщо це зовсім невелика за розміром ділянка! Це очевидне порушення норм! Я як інженер упевнена: гарантія такій ділянці - максимум два місяці, після чого все повернеться до попереднього стану. Тобто до ям. І через два місяці виникне необхідність знов відправити людей для ремонту дороги, знову виділивши на це кошти”, - констатує інженер.
Подібний ремонт, де б його не проводили - це як усунення симптомів, а не лікування хвороби, каже вона. І тим більше, це суперечить тезі про те, що у Києві відмовились від ямкового ремонту. Це маскування проблеми, а не її ліквідація.
Фахівець має на увазі тезу голови Київавтодору, сказану більше року тому (у лютому 2017 року - ред.) про те, що у Києві планують відмовитись від ямкового ремонту.
Фото: Неякісний ремонт доріг у Києві (надане автором)
"Сьогодні замість ямкового ремонту проводиться поточний середній ремонт. Це ямковий ремонт на всю вулицю одним накриттям”, - сказав тоді генеральний директор КК "Київавтодор" Олександр Густєлєв, про що повідомляла прес-служба КМДА.
При цьому він зазначив, що більшість столичних проблемних доріг не ремонтувалися 30 років і більше.
“Сьогодні бачимо багато справедливих нарікань на неможливість проїхати по деяких ділянках київських доріг. Але треба згадати, коли вони в останній раз ремонтувалися, як, наприклад вул. Теліги, Повітрофлотський проспект, Кільцева – ці дороги востаннє ремонтувалися у 70-ті роки", - сказав керівник Київавтодору.
Після оприлюднення даної заяви, минуло більше року, а ямковий ремонт, ще й всупереч нормам, і далі проводиться в Києві, підкреслює Ярослава Осадчук.
“Із матеріалами для ремонту доріг в Україні немає жодних проблем. Проблема лише в підході до ремонту”
Найкраще використовувати в якості дорожнього покриття асфальтобетон, каже Ярослава Осадчук. Цей матеріал більш пристосований для інтенсивного потоку транспорту. До речі, ями на ремонтованій ділянці по проспекту Гонгадзе були безпосередньо там, де розміщені зупинки громадського транспорту, додає вона.
При цьому в Україні є усі необхідні і в першу чергу якісні матеріали для укладання доріг, додає фахівець.
Фото: Дороги в Києві (РБК-Україна, Віталій Носач)
“Із матеріалами для ремонту доріг в Україні немає жодних проблем. Проблема лише в підході до ремонту. Одними з кращих за якістю доріг вважають автошляхи в ОАЕ. Але при цьому влітку температура повітря в цій країні може досягати вище +40 градусів, та це не ніяк впливає на зниження якості цих доріг”, - пояснює інженер.
Вона додає: саме тому погодні умови, на які посилаються уповноважені особи, тим більше при українському помірному кліматі, не так сильно впливають на експлуатаційні характеристики правильно спроектованих та влаштованих доріг. Основна запорука хорошої дороги - це її довговічність.
“Звісно, погодні умови впливають, але не так сильно, як нам здається. Головний ворог дорожнього покриття - це коливання температур, постійне замерзання/відтавання. Якщо порівняти помірний український клімат та клімат ОАЕ, США чи Ісландії (вище+40 та нижче-40), то ми просто не повинні мати проблем із якістю доріг”, - каже Ярослава Осадчук.
“Водієві доводиться часто міняти швидкісний режим, що впливає на витрату палива”
Ямковий ремонт – це не вихід, а тимчасове прикриття проблеми, каже інженер. За словами інженера, ямкового ремонту в європейських країнах вона практично не бачила.
“Зустрічала хіба що невеличкі латочки у Польщі. Але вони зроблені так, що при будь якій швидкості руху авто зовсім не відчуваються. Минулого року в Німеччині бачила ремонт автобану. Це виглядало, знаєте, як якесь магічне дійство: купа техніки, усе в ліхтарях, встановлені попереджувальні таблички, знаки, робота злагоджена, як один механізм. “Перекурів” немає: працюють усі, як мурашки. А такої катастрофи, як у нас, не бачила ніде. Кажуть, таке саме є в Росії, але я там не була, тому не знаю”, - розповідає інженер.
За її словами, режим руху на проблемних ділянках зазвичай не рівномірний, так як водієві доводиться часто міняти швидкісний режим, гальмувати, перемикати передачі, що впливає на витрату палива, яке коштує недешево.
“Та справа навіть не в швидкісному режимі та витраті палива, а в безпеці руху. Я поясню тепер як водій. Погодно кліматичні умови не тривалої дії (опади, ожеледь, дощ, туман) суттєво погіршують рух. Уявіть, наприклад, глибоку яму посеред дороги при ожеледиці на автомагістралі, де водії їдуть щонайменше зі швидкістю сто кілометрів на годину, та ще й увечері. При цьому, звісно, ризик ДТП збільшується. Тобто водій повинен, окрім дотримання правил дорожнього руху, відволікатися на дефекти дороги, об’їздити вибоїни. А відсутність дорожньої розмітки і освітлення іноді взагалі дезорієнтує, особливо у вечірній час”, - пояснює вона.
Фото: Дороги в Києві (РБК-Україна, Віталій Носач)
Сукупність усіх цих факторів призводить до того, що швидкісний режим треба постійно змінювати. А це, звичайно, збільшує витрату палива:
“Окремо доводиться платити за ремонт авто. Порахувати поточний ремонт автомобіля через погані дороги важко: вартість запчастин на різні марки та моделі транспортних засобів має широкий діапазон цін. В будь якому разі буде це недешево. Тут насамперед важлива безпека".
Інженер упевнена: коштів на укладання доріг можна витратити значно менше. При цьому цілком можливо зробити це так, щоб якість доріг не постраждала.
На думку фахівця, для цього найперше треба обрати одного або двох найкращих виробників дорожнього покриття, відповідальних інженерів - проектувальників, кваліфікованих ремонтних бригад та оприлюднити інформацію про них.
“Жодна поважаюча себе організація не буде ризикувати своєю репутацією заради того, щоб здешевити роботи, замінити запроектований якісний компонент на дешевенький аналог і зробити "аби як". І результат не забариться! Алгоритм дії, який допоможе зробити ремонт доріг якісно, може бути таким: попередній аналіз стану дороги, залучення кваліфікованих спеціалістів на усіх етапах робіт, якісні матеріали та ресурси, дотримання технологій, контроль якості на всіх етапах робіт. І, звісно, прозорість при виділенні коштів на ремонт доріг”, - пояснює вона.
Раніше журналісти Styler порівняли дороги України та Білорусі.
Також опубліковане порівняння доріг та благоустрою України та Польщі.