Експерт дав поради, куди звертатися, якщо із багажем під час авіаперевезення щось сталося
Українці стали значно частіше купувати квитки на літаки, а ринок авіаперевезень в Україні динамічно росте. Але часто після перельоту пасажир виявляє, що багаж пошкоджений, із подряпинами, або взагалі валізу загубили. На жаль, такі ситуації під час авіаперевезень трапляються досить часто.
Всім варто знати, що за багаж з початку і до кінця його перевезення відповідає авіакомпанія, каже авіаційний експерт Богдан Долінце.
На прохання Styler він дав поради, що робити, коли багаж був пошкоджений або втрачений після того, як його здали компанії-перевізнику.
"Якщо будь-що трапляється з багажем – він був втрачений або загубився, до нього був здійснений незаконний доступ, в першу чергу треба звертатися саме до компанії-авіаперевізника. Адже саме компанія несе відповідальність за багаж від точки, звідки його забрали і до точки, де його повертають. Якщо на етапі транспортування із багажем будь-що сталося, авіакомпанія за запитом пасажира має провести розслідування", - каже експерт.
За його словами, авіакомпанії зазвичай мають ріpні договори із підрядниками, які можуть займатися багажем, які від імені компанії його приймають і обробляють.
"Якщо щось сталося із багажем саме на цьому етапі, то компанія взаємодіє із посередниками. Але така взаємодія із посередником – точно не справа пасажира. Цим за нього має зайнятися виключно авіакомпанія. Як вона буде вирішувати це питання – залежить вже від неї", - радить Богдан Долінце.
Пасажир може позиватися до суду, якщо його питання не вирішили. Але він може позиватися до суду тільки на ту авіакомпанію, послугами якої він користувався, а не до посередників.
"Всі інші учасники цього процесу з пасажиром не взаємодіють. Відповідає за багаж тільки авіакомпанія, яка компенсовує вартість втраченого багажу або вирішує проблему якимось іншим чином. Крім того, правилами перевезення вантажу визначаються межі відповідальності сторін. Коли ми говоримо про пасажирів, валізи яких здаються, то є чітко прописана максимальна межа, на яку суму компанія несе відповідальність", - каже експерт.
За словами Богдана Долінце, правила у кожної компанії бувають різні, але загалом у більшості випадків компанія несе відповідальність в першу чергу по вазі зниклого багажу.
"Наприклад, якщо сумка важила 20 кілограмів, з неї зникло два кілограми, то перевізник оплачує близько 10-30 євро за кілограм. В кожного по-різному. Якщо у валізі була цінна річ, то компанія перед пасажиром буде відповідати виключно в межах цієї відповідальності", - каже він.
Крім того, є додаткові послуги. Наприклад, якщо йде відправка цінного вантажу, то процедура перевезення може бути зовсім іншою. Там діють вищі страхові суми, але все одно компанія діє виключно у межах договору.
"Якщо багаж був втрачений повністю, то максимальний розмір компенсації складає не більше 175-180 євро. Звісно, у кожного правила різні, але навряд чи сума буде астрономічно високою", - каже Богдан Долінце.
У випадку коли пасажир перевозить цінний багаж, то зазвичай авіакомпанія попереджає, що цінний багаж краще везти з собою у вигляді ручної кладі. Якщо ж такий багаж перевищую встановлену правилами вагу, то пасажир має сплатити за неї додаткові збори, повідомляє експерт.
"Якщо багаж не підходить по розмірам, треба оформлювати відправку спеціальним вантажем. У такого вантажу є спеціальне страхування, буде також вказано, що саме перевозять та в якому об’ємі. Тоді до моменту видачі багажу компанія несе за нього повну відповідальність, і якщо він загубиться, то може відшкодувати вартість дорогого товару. Наприклад, якоїсь техніки. Але зазвичай більшість пасажирів такою послугою не користуються, бо за неї йдуть зовсім інші ціни", - каже він.
У якості підсумку можна сказати, що у разі пошкодження чи втрати багажу треба в першу чергу звертатися до представників авіакомпанії.
"Якщо там немає реакції, можна звернутися до сервісу Lost and Found, якими користуються немало авіакомпаній. І якщо у компанії є домовленості з цим сервісом, то там можуть допомогти. До складення протоколу також бажано залучати і працівників аеропорту. Треба фіксувати всі деталі, щоб у подальшому у авіакомпанії не було можливості сказати, що вони не знають, що сталося", - радить Долінце.
Звісно, є випадки, коли авіакомпанія неадекватно реагує на звернення пасажира. В таких випадках треба максимально детально фіксувати інформацію про багаж і мати докази, що він зник саме у них.
"Це все треба протокольно документувати, бажано у присутності поліції, представників служби безпеки аеропорту, і потім через суд позиватися до авіакомпанії", - звертає увагу Богдан Долінце.
Нагадаємо, раніше Богдан Долінце розповів, як розвивається ринок авіаперевезень в Україні.
Також раніше директор Центру транспортних стратегій Сергій Вовк пояснив, як покращити якість перевезень пасажирів в Укрзалізниці.