ua en ru

Всі "ГОТОВО!": інноваційний будинок юстиції відкривають в Києві

Всі "ГОТОВО!": інноваційний будинок юстиції відкривають в Києві Фото: Документ-сервіс "Готове" відрізняє зручність, комфорт і функціональність

Величезні черги в приймальних держустанов і складні процедури отримання різного роду документації створюють ґрунт для корупції і призводять до того, що мільярди гривень не надходять до бюджету та залишаються в тіні

Українці готові платити додатково, лише б в процесі оформлення різних документів не взаємодіяти з бюрократичною машиною. Таку думку висловила Styler юрист і директор адвокатського бюро Любов Хахина.

"Замість того, щоб блукати по інстанціях і очікувати в чергах, більшість людей швидше віддадуть перевагу заплатити "компетентної" людині, який погодиться взяти на себе всі турботи по швидкому оформленню того чи іншого документа. У зв'язку з цим, корупція в цій сфері сягає десятків мільярдів гривень на рік. Система, як ніколи, потребує перезавантаження і реформування", - говорить юрист.

Всі "ГОТОВО!": інноваційний будинок юстиції відкривають в Києві

Фото: Щоб отримати необхідний документ, деколи потрібно вистояти в черзі 6-8 годин

Необхідність створення "єдиного офісу", де в одному приміщенні можна отримати якщо не всі, то хоча б більшість адмінпослуг, назріла давно.

Так були створені перші центри надання адміністративних послуг (ЦНАП), що працюють при міськрадах міст обласного значення. У ЦНАПах під одним дахом можна оперативно отримати ряд адмінпослуг або документів. Однак, у їх роботі, на жаль, існує ряд недоліків, пов'язаних, у першу чергу, з низькою оплатою праці співробітників центру, а внаслідок – можливими корупційними ризиками та схемами.

Світовий досвід: як це відбувалося в Сінгапурі

У світовій практиці ідея створення системи "єдиного вікна" почала формуватися, коли "бюрократична машина" стала пробуксовувати і більше перешкоджала, ніж допомагала бізнесу і громадянам у діалозі з держорганами.

Одним з кращих у світі вважають електронний уряд Сінгапуру. За даними "Світового економічного форуму, ця країна займає друге місце за рівнем використання інформаційно-комп'ютерних технологій. Такого результату передувала довга і кропітка робота довжиною в тридцять років.

Всі "ГОТОВО!": інноваційний будинок юстиції відкривають в КиєвіФото: Електронний уряд Сінгапуру вважають одним з кращих у світі

На першому етапі був створений план загальної комп'ютеризації населення і державних структур. Потім послідували декілька етапів підготовки до впровадження електронних адмінпослуг. У підсумку для громадян і бізнесу було запущено більше 16 000 онлайн-сервисови вже в перші п'ять років країні удалосьсэкономить 140 мільйонів доларів.

"Будь-яка державна послуга, якщо це можливо, повинна бути надана в електронному вигляді", - такої філософії дотримується уряд Сінгапуру. З недавніх пір там почали активно розвивати сервіси, орієнтовані на смартфони.

Без кабінетів і перегородок: досвід Грузії

Коли мова йде про принцип "єдиного вікна", мабуть, перше, що приходить в голову – це Будинки Юстиції в Грузії. У них під одним дахом можна отримати близько 300 різних сервісів. Наприклад, оформити ID-карту, водійські права, паспорт, відкрити бізнес, зареєструвати нерухомість і так далі. Середній час обслуговування - п'ять хвилин.

Словом, тут швидко та якісно роблять те, заради чого наші співвітчизники стоять у кілометрових чергах, ходять з однієї інстанції в іншу, а потім чекають готового документа тижнями або місяцями.

Такі будинки в Грузії є навіть у містечках з населенням 9 тисяч осіб. Їх об'єднує оригінальна "космічна" архітектура, відсутність кабінетів і перегородок усередині, ввічливий компетентний персонал і швидке обслуговування.

Всі "ГОТОВО!": інноваційний будинок юстиції відкривають в Києві

Фото: Будинок юстиції в Грузії, побудований за інноваційним проектом

Без черг і хабарів: нова будівля у Києві на Печерську

Грузинський досвід найбільш близький Україні. Саме на нього спиралися при створенні в Києві документ-сервісу "ГОТОВО!" - сучасного установи з надання державних адмінпослуг, де використовуються новітні технології, стандарти та законодавчі засади.

"Ми аналізували досвід різних країн, дивилися, як це влаштовано в Польщі і Прибалтиці, але найбільше нам сподобався досвід Грузії. Однак, це ні в якому разі не буде сліпим копіюванням. Ми створили робочу групу і запросили в команду засновника грузинських Будинків Юстиції - Георгі Вашадзе, а також експертів, ініціативних партнерів і спонсорів. Разом ми розробили власну концепцію, складається з п'яти елементів: новий простір, нові кадри, нове законодавство, нові технології і стандарти", - розповідає Лев Парцхаладзе, перший заступник голови Київської ОДА, який навесні цього року анонсував будівництво центру.

Всі "ГОТОВО!": інноваційний будинок юстиції відкривають в Києві

Фото: Лев Парцхаладзе презентував громадськості концепцію нового документ-сервісу

За його словами, до створення такого центру спонукала масштабна корупція у сфері одержання адміністративних послуг. Схеми отримання хабарів намір ліквідувати, надавши суспільству сучасний центр, де хабарництво буде неможливим навіть технічно.

"Інноваційний документ-сервіс "ГОТОВО!" вже працює в тестовому режимі. Він знаходиться на площі Лесі Українки, 1 у Києві. "В "ГОТОВО!" немає окремих кабінетів, а стіни - з скла. Це задумано для відчуття відкритості та впевненості людей у тому, що вони прийшли не до начальника, а до співробітників, які їм ради", - розповів Лев Парцхаладзе.

Стандарти по приміщенню, технологій, набору і роботі персоналу розроблені, тому створення таких центрів у регіонах України – питання часу, бажання та ініціативи місцевих властей.

Всі "ГОТОВО!": інноваційний будинок юстиції відкривають в КиєвіФото: "У "ГОТОВО!" немає окремих кабінетів, а стіни - із скла

"Такі центри будуть забезпечувати себе самі, існуючи за рахунок оплати тієї чи іншої послуги. Під оплатою тут мається на увазі офіційно затверджена держмито та адміністративний збір. Клієнт вибирає терміни, протягом яких хоче отримати який-небудь документ або довідку, – і від цього буде залежати вартість послуг. Наприклад, якщо людина хоче зареєструвати майно протягом 5 днів, то він платить 140 гривень, якщо за 2 робочих дні – оплата буде складати 1380 гривень, а якщо за 2 години – 6890 гривень. Таким чином, необхідність давати кому-небудь хабар за прискорення процесу відпадає. Автоматично 40% цих коштів буде спрямовуватися до бюджету країни, а 60% - підуть на утримання і розвиток центру, а також виплату зарплат персоналу", - пояснює Лев Парцхаладзе.

Всі "ГОТОВО!": інноваційний будинок юстиції відкривають в Києві

Фото: Клієнти документ-сервісу можуть отримувати необхідні документи в найкоротші терміни

Це стало можливим завдяки ряду важливих змін у сфері реєстрації, проведеним Міністерством юстиції на законодавчому рівні. Наслідком таких змін стала передача функцій у сфері держреєстрацій ЦНАПам, нотаріусам та акредитованим суб'єктам, яким, до речі, і є новий документ-сервіс "ГОТОВО!". Він став центральним акредитованим суб'єктом по Києву та Київській області.

Тепер серед цих суб'єктів надання реєстраційних послуг буде з'являтися здорова конкуренція, яка і визначить кращих за якістю.

Документ-сервіс надає більше 130 послуг за 5 напрямками: реєстрація майна, реєстрація бізнесу, видача закордонних паспортів, земельні послуги та послуги у сфері архітектури та будівництва. Надалі їх спектр буде розширюватися.

У період тестового режиму, в якому зараз знаходиться центр, відвідувачі вже можуть оформляти і отримувати документи. Зараз "ГОТОВО!" працює з 9 до 8 вечора по буднях і з 10 до 6 вечора в суботу та неділю без перерви. Після офіційного відкриття планується, що час роботи збільшиться на годину – центр буде працювати з 8:30 до 21:30 в будні дні, щоб ті відвідувачі, які не можуть відлучитися з роботи, могли підійти по своїх питань в будь-який зручний час до чи після роботи.

Всі "ГОТОВО!": інноваційний будинок юстиції відкривають в КиєвіФото: На території центру розташовується кафе, дитяча кімната і літня тераса

"Ми відрізняємося від ЦНАПов, насамперед, оперативністю і якістю послуг. Оформлення документів в "ГОТОВО!" відбувається практично в 10 разів швидше, ніж у ЦНАПах. Багато послуги в документ-сервісі можна отримати всього за півгодини. Це те, що давно вже діє за кордоном – у тій же Грузії, в Європі, країнах Прибалтики, і те, чого ніколи не було в Україні. Зарплата працівників у ЦНАПах сьогодні складає близько 2 тис. грн, "ГОТОВО!" в середньому це 7 тис. грн. За рахунок самозабезпечення центр може встановлювати ринкові зп і розвиватися. У ЦНАПах такого ніколи не буде", - пояснює Лев Парцхаладзе.

У свою чергу директор КП "Готово" Катерина Шульгіна зазначає, що оперативність надання адмінпослуг в документ-сервісі досягнута завдяки налагодженій системі обміну даними між фронт - і бек-офісом.

"Спеціально для "ГОТОВО!" було розроблено унікальне програмне забезпечення, інтегроване під працівників фронт - та бек-офісу, а також під клієнта. Воно адаптоване під основні бази та реєстри і враховує специфіку кожного окремого виду адміністративних послуг. Документи, які подає клієнт на фронт-офісі, в єдиній системі миттєво передаються на бек, де далі приймаються рішення", - розповідає Катерина.

За допомогою нового програмного продукту будь-який клієнт може записатися на прийом і навіть подати документи на оформлення послуг в онлайні через особистий кабінет на сайті. Крім того, він може відстежувати свої документи в режимі реального часу.

Особливістю документ-сервісу також є те, що всі необхідні заявки на отримання тих чи інших послуг заповнює кваліфікований співробітник фронт-офісу, а не сам клієнт. Таким чином, вдається уникнути помилок, які зазвичай робляться при оформленні.

Всі "ГОТОВО!": інноваційний будинок юстиції відкривають в КиєвіФото: Будівля документ-сервісу «Готово» побудовано за 4 місяці

На будівництво будівлі документ-сервісу Київська облрада минулого скликання виділила з обласного бюджету 22 млн гривень. З них 16 млн 400 тис. грн були задіяні під будівництво, решта коштів – на облаштування центру, закупівлю обладнання, меблів.

"Компанія "ТММ-Вікна", яка виграла тендер на будівництво будівлі, побудувала центр всього за 4 місяці практично за собівартістю. На всіх етапах реалізації проекту нам дуже допомагали наші партнери та спонсори: починаючи від будівельних матеріалів і закінчуючи запуском колл-центру або терміналами для здійснення банківських операцій", - розповідає Парцхаладзе.

В надії на митну реформу: електронна відмітка замість штампа на папері

У цьому році український уряд запровадив "єдине вікно" і на митниці. Таке рішення повинно позбавити бізнес від паперової тяганини при перетині кордону. Електронний сервіс обміну даними запрацював з 1 серпня. Це дозволить службам контролю та митним пунктами автоматично обмінюватися інформацією про вантаж, що ввозять в країну або вивозять з неї.

Всі "ГОТОВО!": інноваційний будинок юстиції відкривають в Києві

За запевненням Міністерства фінансів України, така система дозволить здійснювати всі види контролю - митний, санітарно-епідеміологічний, ветеринарно-санітарний, фітосанітарний, екологічний, радіологічний та інші.

Спеціальний уповноважений з питань захисту державного кордону і митниці Роберт Керликовский зазначає, що угода стосовного цього закладе нормативно-правову базу, необхідну для обміну технічною інформацією. Також допоможе боротися з контрабандою та іншими порушеннями на митниці.

З створенням "єдиного вікна" митні процедури повинні спроститися, а час їх скоротитися, відзначають в Міністерстві. Це допоможе, до того ж, мінімізувати присутність людського фактору при прийнятті рішень співробітниками митниці та контролюючих органів, зменшивши, таким чином, корупцію.