Від кравця до топового продюсера: Юрій Нікітін про легкий шлях і розвиток музичного бізнесу в Україні
Відомий український продюсер розповів, чому вирішив присвятити життя музиці, що змінилося в його проектах НЕАНГЕЛИ і NIKITA, а також назвав основні проблеми, пов'язані з виплатою роялті в Україні
В Україні продюсерів та менеджерів такого рівня, як Юрій Нікітін - одиниці. Мало хто знає, що він починав свою професійну діяльність як кравець. Нікітін закінчив з відзнакою Київське швейне профтехучилище за спеціальністю кравець верхнього чоловічого одягу. Але при цьому він захоплювався музикою і грав на гітарі в групі з 14 років.
Як так вийшло, що з перспективаного стиліста і дизайнера Юрій виріс в одного з найуспішніших музичних продюсерів в Україні, що стало переломним моментом у його житті, а також яких змін чекати від його популярних проектів НЕАНГЕЛИ і NIKITA - в ексклюзивному матеріалі Styler.
Про початок кар'єри. Шиття чи музика?
"Це був легкий і цікавий шлях, тому що весь цей час я займаюся улюбленою справою - справою, яка мене надихає, дає мені сили, радує", - говорить Юрій Нікітін.
Фото: "У мене було дві пристрасті – це музика і fashion" - Нікітін (РБК-Україна)
Як зізнався продюсер, вже з 17 років він сам заробляв пристойні гроші, причому набагато більше, ніж заробляли його батьки.
"Коли я починав як кравець, я вже тоді дуже активно займався музикою. І у мене було дві пристрасті – це музика і fashion. І ось в якийсь момент, коли я закінчив профтехучилище, в якийсь момент просто музика переважила всі: я вирішив назавжди закінчити зі швейної історією і повністю присвятити весь свій час музиці", - згадує Нікітін.
За його словами, робота у швейній майстерні стала його першим досвідом у бізнесі.
"Тоді джинси, наприклад, ніде було купити. Їх просто фізично не продавали в магазинах, - зауважує Нікітін. - Я купував коттон, шив з нього наймодніші моделі джинсових виробів і продавав їх. Таким і був мій перший серйозний бізнес-досвід. І на гроші, які отримував і розвивав свою справу. У момент розквіту в моєму арсеналі було 5 швейних машин і люди, які зі мною працювали. Це вважалося круто, тому що в той час не так, як сьогодні, - купити що-небудь, навіть маючи гроші, було не так просто. Потрібно було вибудовувати особливу систему домовленостей".
Незважаючи на успішний старт кар'єри в настільки юному віці, Юрій Нікітін не вважає себе особливою і фартовою людиною. На його погляд, це все завдяки праці і прагненню.
"Мені дуже подобалося шити! У мене це добре виходило, - каже продюсер. - У мене був непоганий смак і я розумів, що мені потрібно розвиватися. Скільки себе пам'ятаю, завжди знаходився в розвитку, якщо зупиняюся, відразу починаю деградувати. Я постійно купував нове обладнання, удосконалювався в шитті, залучав тямущих фахівців до співпраці і розвивав клієнтську базу".
Він додає, що абсолютно серйозно ставився до своєї роботи.
На той час все, що мене цікавило, я міг здійснити. У мене був бізнес, який починав приносити гроші, у мене були хороші знання, які я отримав під час навчання, і мені шалено подобалося робити те, що я робив. І раптом я відчув, що моє захоплення музикою стало займати всі мої думки", - говорить він.
Відео: Юрій Нікітін про початок кар'єри кравця (YouTube/STYLER.rbc.ua)
Нікітін розповів, що з 14 років у нього була своя музична група, в якій він грав у вільний час. Але одного разу, коли проходив практику на швейній фабриці, зрозумів, що більше не може поєднувати дві свої пристрасті і зробив вибір на користь музики... Це був 1986-й рік. Через чотири роки він познайомився з Іриною Білик, і вони стали працювати разом. Вона - співачка, він - музикант. Всі думки і сили Юрій направив на розвиток вітчизняного музичного бізнесу в Україні, який після розпаду Радянського Союзу тільки починав зароджуватися.
Про творчий шлях
Як зазначив Нікітін, перебудовний період був складним для всіх, і музикантів в тому числі. Українцям було не до розваг, тому потрібно було шукати нові ідеї та форми.
Фото: Ірина Білик та Юрій Нікітін (прес-служба)
"Ми розуміли: для того, щоб розвинутися і вирости до рівня суперзірок - просто грати недостатньо. У той час в Україні була геть відсутня інфраструктура музичного бізнесу, і для того щоб "піднятися", треба було все робити самим: продавати концерти, просувати свій музичний продукт, спілкуватися з пресою... В ті часи таких словосполучень як піар-менеджер, тур-менеджер і т. д. просто не було в побуті. І з 1991 року ми почали на дотик "пробиратися" до підніжжя вітчизняного музичного Олімпу... Ми дуже хотіли цього - і у нас вийшло", - зізнався Нікітін.
У світовому музичному бізнесі продюсер - це людина, яка працює зі звуком в студії. Це фактично саунд-продюсер, аранжувальник, як прийнято називати такого спеціаліста у нас. Це людина, яка визначає концепцію звучання музичного проекту, працює з творчими процесами. Менеджер - той, хто організує всі процеси навколо артиста.
Та робота, якою займається Юрій Нікітін - це і менеджмент, і продюсування. Але оскільки саме слово "продюсер" більш благозвучне, більш статусне, то в Україні багато воліють, щоб їх називали продюсерами.
Фото: Юрій Нікітін та Андрій Данилко (прес-служба)
"Що стосується мене, я працюю і в студії, і з музичними концептами в цілому, і займаюся управлінням процесів. Тому фактично я і продюсер, і менеджер. Тобто, намагаюся поєднувати у своїй щоденній роботі бізнес з творчістю. З деякими артистами я більше продюсер, з іншими - менеджер. Як правило, це залежить від вкладу самого артиста в проект. У 20-річній роботі з Андрієм Данилком, наприклад, який сам робить практично всю музику для Вєрки Сердючки, я більше виступаю в ролі Менеджера. У співробітництві ж з артистами-початківцями, де я повністю підбираю репертуар, працюю з концептами, я - Продюсер. Треба сказати, що в цій роботі поряд зі мною велика команда професіоналів", - повідомив Нікітін.
Про школу музичного бізнесу
Нещодавно Юрій Нікітін, маючи за плечима 30-річний досвід роботи в музичному бізнесі, презентував свій новий проект (цього разу - освітній) - першу в Україні Школу Музичного Бізнесу. Він давно виношував ідею освітньої ініціативи, і нарешті знайшов її втілення в "NIMBS: Школа Музичного Бізнесу".
"Це вже оформлена історія всього того, що було напрацьовано раніше, - розповідає Нікітін. - NIMBS: Школа Музичного Бізнесу - це освітня програма, яка має свою місію, цілі, свою унікальну систему. І найголовніше - це не тільки моя особиста програма. Я намагаюся долучити до неї якомога більшу кількість самих експертних і впливових людей в музичній індустрії. У кожного з них точно так само, як у мене, сформувалося бачення і накопичився величезний професійний досвід, яким вони так само хочуть ділитися".
Фото: "З деякими артистами я більше продюсер, з іншими - менеджер" - Нікітін (РБК-Україна)
За його словами, у проекту - ряд основних цілей. Перша - знаходити тямущих людей, навчати їх і залучати до співпраці в якості менеджерів. Друга – "відкривати" для широкої аудиторії яскравих талановитих артистів. NIMBS - це своєрідний відкритий кастинг, точка входу в музичний бізнес. Передавати інформацію про основні аспекти в розвитку музичного бізнесу, правильні інструменти, за допомогою яких успіху можна досягти в рази швидше.
"Алгоритм дій артистів-початківців практично однаковий. Артист записує пісню, яку сам написав або хтось йому дав, що подобається йому, знімає відео, випускає їх у світ, чекає, нічого не відбувається і тоді він приходить з питаннями: "А чому ніхто не слухає мою пісню і не купує її? І чому, коли я пишу своє ім'я на афіші, ніхто не купує квитки на концерт?" Тому що музичний бізнес – це точно такий же бізнес, як і будь-який інший - як будівництво будинків або відкриття ресторанів. Він не менш технологічний, системний і високорентабельний. І для того щоб домогтися успіху, необхідно дотримуватися певних правил", - каже продюсер.
Відео: Юрій Нікітін про Школу Музичного Бізнесу (YouTube/STYLER.rbc.ua)
Нікітін додає, що в кожного ринку є свої особливості, але схеми роботи схожі. Пісня не повинна бути сама по собі. Вона повинна служити доповненням, продовженням концепції музичного проекту. А сам концепт - це те, з чого повинна починатися кар'єра будь-якого артиста в музичному бізнесі.
Про артистів-початківців
"Саме творча молодь цікавить мене найбільше сьогодні. Робота з ними - джерело енергії і натхнення для мене особисто. Це як ніби я починаю все спочатку, і так - з кожним новим проектом. Без роботи з новими артистами, мені здається, я давно зупинився б у розвитку. Саме тому ми приділяємо особливе значення в компанії пошуку та роботі з молоддю", - поділився продюсер.
Фото: НЕАНГЕЛИ та Юрій Нікітін (прес-служба)
Про проекти НЕАНГЕЛИ і NIKITA
Не так давно в Києві відбувся великий сольний концерт групи НЕАНГЕЛИ, на якому солістки Слава і Вікторія виконували сольні пісні, чим дуже здивували шанувальників. Однак з-за цього з'явилися і різні чутки. Стали говорити про можливий розпад дуету. Юрій Нікітін вирішив розставити всі крапки над "i".
"Артисти завжди повинні розвиватися. І рано чи пізно настає момент, коли артисту стає "тісно" у рамках одного проекту. І він починає робити різного роду творчі експерименти, як правило, сольного характеру. Те, що відбувається з НЕАНГЕЛАМИ - це один з таких експериментів", - зазначив продюсер.
За його словами, у групі дві солістки, кожна з яких має свій характер, музичні смаки і пристрасті.
"Настає момент, коли творча особистість хоче пробувати себе в інших амплуа. І якщо все зроблено правильно і чесно, глядач реагує на це відповідно. Трек "Хорошо" Слави Камінської вже прослухало на YouTube більше мільйона чоловік. Як на мене, така сольна робота тільки додає цінності і статусності для групи НЕАНГЕЛИ, яка, звичайно ж, продовжує не тільки своє існування, але і стрімкий розвиток", - коментує продюсер.
Фото: НЕАНГЕЛИ та Юрій Нікітін (прес-служба)
Також Юрій Нікітін розповів про подальшу долю проекту NIKITA, склад якого, як стало відомо, покинула Даша Астаф'єва.
"Я завжди керуюся двома важливими принципами: "Все вчасно!" і "Все на благо!". Це стосується мого ставлення до всього, що я роблю, і проекту NIKITA в тому числі. Майже 10 років NIKITA - це один з наших найбільш успішних проектів. Але навіть виграшні фішки не можна використовувати вічно", - поділився продюсер.
Фото: Юлія Кавтарадзе і Даша Астаф'єва - солістки першого складу гурту NIKITA (прес-служба)
"Час не стоїть на місці, все стрімко змінюється, і ми хочемо трансформувати формат проекту, адаптувати його до сьогоднішніх реалій. Тому що NIKITA – це не просто артисти, особистості. NIKITA – це філософія, емоції, спосіб життя. Це проект, розрахований на молодого глядача. А він сьогодні, погодьтеся, хоче жити і відпочивати зовсім не так, як 10 років тому. Зовсім скоро ми представимо світу зовсім іншу групу - потужну, модну і дуже музичну. Групу, яка буде абсолютно відповідати моєму баченню про NIKITA", - повідомив Нікітін.
Відео: Юрій Нікітін про проекти НЕАНГЕЛИ і NIKITA (YouTube/STYLER.rbc.ua)
Продюсер не став розкривати всіх секретів про проект, чи буде це дует або тріо. За його словами, незабаром шанувальники групи все дізнаються.
Про роялті в Україні
У розмові з Юрієм Нікітіним ми торкнулися проблемну тему для українського шоу-бізнесу - роялті. Нагадаємо, в 2016 році почалася реформація ринку роялті Українським агентством з авторських і суміжних прав (УААСП). До Верховної Ради України був внесений законопроект №4461, спрямований на монополізацію прав на виплати, який повністю змінює всю існуючу систему авторського права. Проти цього законопроекту виступили багато продюсерів в Україні. Зокрема, проти монополізації діяльності УААСПа.
"Авторські відрахування організаціями колективного управління - один з найвищих джерел доходу для авторів і власників прав у світі. І вся "каша, яка вариться" в Україні навколо цього питання не випадкова, - каже Нікітін. - УААСП має репутацію організації, яка постійно обкрадала авторів та правовласників. Як можна після всього, що там відбувалося, довірити їм виплату всіх роялті в країні, та ще й зробити цю організацію єдиною?"
На його думку, в цьому питанні, як і в багатьох інших, Україна має історичний шанс побудувати правильну прозору систему авторських відрахувань.
"Нас зобов'язують домовленості зі світовим співтовариством. Але тим, хто стоїть за УААСПом, не вигідно приймати прозорий і чіткий закон. За рахунок чого ж вони будуть "годуватися" тоді? Те, що ми і почали про це говорити, може бути і не змінить картину в цілому, але точно впливає на хід розвитку подій. Принаймні той дикий закон, який вони намагалися провести на самому початку не пройшов", - коментує Нікітін.
Він переконаний в тому, що організація, яка б контролювала всі роялті та відрахування в країні, не може бути однією.
"Уявіть, що таке умовно роялті за використання певних видів прав? Вони є в цирках, піснях, театрах... де завгодно - це все, що звучить всюди. Поет написав книгу - він повинен отримувати роялті. Сценарист в театрі написав сценарій - повинен отримувати роялті. Але роялті за сценарій в театрі – це одна копійка, а роялті за пісню, яка лунає з кожного вікна, – це мільйони. Як можна все це "зливати" в один котел і говорити, що тепер хтось один буде займатися всіма цими напрямками: циркачами, поп-музикантами, оперою, літературою. Це нонсенс! Як мінімум, така організація не може бути одна. Їх має бути декілька", - впевнений продюсер.
Фото: Юрій Нікітін (прес-служба)
"При цьому категорії прав бувають різні, які ні на одному великому цивілізованому ринку не об'єднані разом", - додає Нікітін.
Він нагадав також, що в УААСП заявили, що будуть співпрацювати тільки з авторами, а не з правовласниками. Є різниця між авторами і правовласниками. Автор – людина, який написав трек, а Правовласник – особа або організація, які володіють правами на нього. Ці права автор добровільно передає правовласнику.
"УААСП говорить: "Ми не будемо працювати з організаціями та правовласниками, а будемо працювати тільки з авторами безпосередньо". Добре, а як же Правовласники, компанії, які володіють тисячами музичних творів? Права не даруються, компанії інвестують у творчість, розвивають його. На цю роботу з авторами і виконавцями у видавництва MAMAMUSIC, наприклад, пішло понад 15 років. І що ж робити? УААСП не може відповісти на це питання, вони уникають його. А знаєте, чому? Тому що авторів, які діють поодинці, легко розводити. А велику організацію, яка має штат юристів, і дуже точно знає, що потрібно робити, скільки грошей має відраховуватися і т. д. - це інше кіно. Звичайно, це не вигідно УААСПу, вони не зможуть багато вкрасти. Ось і забовтують питання. А час іде. І вони, як і раніше, продовжують контролювати і розподіляти гроші авторів незрозумілим чином", - ділиться Юрій Нікітін.
Відео: Юрій Нікітін про роялті в Україні (YouTube/STYLER.rbc.ua)
Продюсер додає, що таких прикладів він може привести сотні, але в цьому не бачить сенсу. Тому що подібна плутанина відбувається не тільки в сфері інтелектуальної творчості, але й, на жаль, у багатьох інших галузях в Україні.
Трохи про особисте
9 грудня Юрію Нікітіну виповнилося 50 років. У зв'язку з ювілеєм ми розпитали його про особисті якості: який він як керівник, наскільки суворий в сім'ї з дочками. Нагадаємо, Нікітін одружений на співачці, телеведучій і менторі Ольги Горбачової. Пара виховує двох дочок: Поліну і Серафиму.
Фото: Юрій Нікітін з дружиною (прес-служба)
"В роботі я часто буваю надмірно емоційний, надто довірливим, - зізнається продюсер. - Спочатку, коли хтось приходить до нас, сприймається мною як доросла, амбітна, самодостатня людина. І мене іноді сильно засмучує, коли це виявляється не так".
Є різні категорії керівників, говорить він.
"Є ті, хто контролюють кожен крок. Я даю більше свободи. Але це часто призводить не до тих результатів, які очікуєш. Доводиться переробляти самому включатися. Ось тоді я і засмучуюсь", - додає Нікітін.
В особистому житті Юрій багато в чому покладається на думку дружини. Останні кілька років Ольга Горбачова присвятила себе менторської діяльності - навчанню жінок у розкритті їх внутрішнього потенціалу. Восени 2017 року вона запустила розвивальний курс "7 життів жінки" і поїхала в тур по Україні з фестивалем жіночої сили "Сонце". Один з концертів вдалося відвідати і Юрію. Про нього він розповідає з трепетом і захопленням.
"Те, що робить Оля зараз – безцінне. Вона поєднує музику і навчання, яке спрямоване на розвиток жінок. Це глибока робота, яка реально змінює життя людей. Менторство - це сьогодні тренд, але більшість фахівців підходять до цього досить поверхово, мотивуючи, і не більше того. Роботу, яку робить Оля зі своєю командою чудових жінок, не робить ніхто в нашій країні. Вона як першовідкривач, чий творчий експеримент виявився дуже потрібним і своєчасним", - каже Нікітін.
Він повідомив, що крім самої Ольги, на фестивалі "Сонце" виступають майстри, які допомогли Горбачової її особистій трансформації, і вона вперше показує їх широкій аудиторії.
Фото: Юрій Нікітін (прес-служба)
"Це дуже цікаве видовище і корисний захід, де концерт є вінцем, який поєднує і гармонізує. Незважаючи на те, що триває програма практично цілий день, глядач іде натхненний і наповнений, а не прибитий океаном інформації, з якої не розуміє, що робити.
Я відвідав у Києві один з івентів і можу сказати, що сам не очікував такої глибокої проробки. Це було щось! Спочатку ти не розумієш, куди потрапив. До багатьох речей, які лунають зі сцени, ти не розумієш, як ставитися. Але, по ходу розвитку подій, приходить усвідомлення.
Фестиваль розрахований на жінок, і я як чоловік не все міг витримувати. Наприклад, дуже сильні жіночі медитації... На одній з них мені навіть довелося вийти з залу, не міг фізично всидіти на місці. Всім, хто не відвідав фестиваль, настійно рекомендую це зробити. Якщо, звичайно ви хочете мінятися в кращу сторону", - ділиться продюсер.
Відео: Юрій Нікітін про новий етап у творчості Ольги Горбачової (YouTube/STYLER.rbc.ua)
У сімейному житті, як зізнався Нікітін, намагається обходити гострі кути. Він багато дозволяє дочкам, але коли треба, виявляє суворість.
"Папа повинен бути суворим з дочками. Інакше дочки можуть рости з неправильними життєвими орієнтирами. Мама ж, навпаки, повинна бути доброю, все розуміючою і всепрощаючої. В іншому випадку, дочка починає конкурувати з мамою і не сприймати її як друга. Мама повинна бути саме тією людиною, яка завжди погладить по голівці. А тато - той, хто диктує в будинку умови і правила. І виявляє суворість, якщо це потрібно", - поділився Юрій Нікітін.
Фото: Старша дочка Юрія Нікітіна - Поліна (прес-служба)
Відзначимо, що 50-річний ювілей продюсер яскраво відсвяткував в одному зі столичних ресторанів. Рідних і друзів Нікітін зібрав на "золотій" вечірці #NikitinGoldenParty.
Фото: Вечірка з нагоди ювілею Юрія Нікітіна (прес-служба)
На вході гостей зустрічали величезні букети з кульок, барвиста фотозона і тонни метафану. На екранах транслювалася видеохронологія з життя іменинника, під час якої можна було побачити юного Нікітіна і навіть раритетні кадри з Іриною Білик.
Фото: Юрій Нікітін з батьками (прес-служба)
Фото: Ольга Горбачова і Юрій Нікітін (прес-служба)
Іменинник разом з дружиною Ольгою Горбачовою весь вечір приймали вітання від родичів, друзів і колег по цеху. Свято пройшло в душевній дружній атмосфері.
Фото: Андрій Задорожний і Ірина Білик, Асія Ахат та Ольга Горбачова (прес-служба)
На вечірці справжнім сюрпризом для гостей став міні-концерт молодих артистів MAMAMUSIC - групи KAZKA, яка занурила всіх в ліричну атмосферу, виконавши відомий хіт "Свята". До їх привітань приєдналися Mountain Breeze, які "розтанцювали" публіку гітарними партіями і барабанами, піднявши з диванів навіть самих скромних гостей.
Фото: Вечірка з нагоди ювілею Юрія Нікітіна (прес-служба)
На завершення бесіди Юрій Нікітін повідомив, що працює над авторською книгою. Це будуть методики про те, як домогтися успіху в музичному бізнесі в стислі терміни.
Звичайно, у кожного свій шлях, свої життєві принципи, свій підхід, але універсальні ключі успіху розвитку проекту практично для всіх однакові, і розуміння значно прискорює сходження артиста на музичний Олімп. Про це і буде нова книга.