Штраф за "іноземців": Чи варто панікувати власникам авто з "єврономерами"
Які існують легальні схеми ввезення "безмитних" іномарок і чому не вирішується проблема з порушеннями при їх використанні, - в матеріалі Styler
Днями багато автолюбителів занепокоїлися - з'явилися новини про масове штрафування водіїв за використання "литовських номерів". Прикладом став водій Mersedes'а, якому довелося заплатити 1,6 млн гривень. З тексту рішення суду стає зрозуміло, що покарали водія не за сам факт використання іноземних номерів, а за порушення митних правил. Він не мав права користуватися Mersedes'ом, так як ввозив в Україну цю іномарку іноземець в тимчасовому режимі. А за правилами, на території України користуватися іномаркою протягом одного року без необхідності платити за розмитнення міг тільки саме цей іноземець.
Рішення по водію Mersedes'а суд виніс наприкінці травня. Але тільки зараз почали говорити про можливі майбутні масові покарання водіїв. Одні експерти заспокоюють, що цілеспрямованоого полювання на водіїв немає - суди виносять рішення як на користь Державної фіскальної служби, так і на користь водіїв. Інші скаржаться на відсутність реальної боротьби з порушниками використання "тимчасових" машин.
"Штраф" за литовські номери
4 червня 2016 з Білорусі в Україну по "зеленому коридору" в Чернігівській області заїхав автомобіль Mersedes-Benz E320. На машині - литовські номери JEE221. За кермом - молдаванин. А отже, він мав право користуватися іномаркою в Україні протягом одного року.
21 вересня 2016 року цей автомобіль зупинили черкаські патрульні. На авто "висіли" все ті ж литовські номери JEE221. Але за кермом - українець. Пізніше він буде обурюватися, що ніяких правил дорожнього руху не порушував, а тому патрульні не мали права його зупиняти. Протокол поліцейські не склали, зате довелося їхати в Черкаську митницю і письмово пояснювати, що він насправді купив автомобіль.
Через кілька місяців водій дізнався, що Черкаська митниця наклала на нього штраф - 1,681 млн грн за порушення митних правил. Він не погодився зі штрафом і пішов у суд. В режимі відеоконференції власник авто пояснював суду, що користувався іномаркою за дорученням жительки литовського міста Каунас. Також виправдовувався, що нічого не знав про будь-які митні зобов'язання, тому що не перевозив свій автомобіль через кордон України. Канівський суд визнав водія винним. Але митники не здалися, і Київський апеляційний адміністративний суд 24 травня все ж визнав провину водія.
Ввезення автомобіля в тимчасовому режимі – одна з легальних схем використання в Україні іноземних машин. Згідно з правилами Стамбульської конвенції (Конвенція про тимчасове ввезення 1990 р., - ред.), на автомобілі з іноземними номерами можна їздити рік. До нього застосовується умовне повне звільнення від ввізного мита, податків на додану вартість та акцизних податків.
Друга легальна схема – таку машину можна "задекларувати" як транзитну. Водіям доводиться кожні п'ять днів перетинати кордон через одну і ту ж митницю. Тому, велику кількість "іноземців" можна побачити саме в прикордонних районах.
Згідно з інформацією Державної фіскальної служби України, щороку стрімко зростає кількість автомобілів, завезених у тимчасовому режимі громадянами інших країн та не вивезених в обумовлений термін. Якщо на початок 2015 року таких машин було майже 18,5 тис, то на початок 2016-го – майже 32 тис. Станом на 1 січня 2017-го їх було вже більше 72 тис. А до середини 2017 року в Україні було зареєстровано понад 138 тис. автомобілів, завезених з інших країн.
Транзитні "безмитні" автомобілі більш популярні серед українців, ніж серед іноземних громадян. Станом на 30 червня 2017 року, в Україні - понад 12 тис. таких машин. А ще на початку 2015-го їх було майже 4,5 тис.
Історія зі штрафом водія Mersedes'а за останні кілька днів отримала широкий розголос. Причина - захмарна сума стягнення. Причому, в заголовках новин частіше всього вказується, що покарали водія за литовські номери. Але Київський апеляційний суд у своєму рішенні роз'яснив: "тимчасовими" автомобілями можуть користуватися лише ті, хто їх ввозив в Україну. Судді визнали дії українського водія протиправними. Той з тлумаченням суду погодився.
Багато хто висловлювався, що подібні покарання мають масовий характер. У судовому реєстрі можна знайти достатньо рішень, за якими водіїв штрафують за порушення провезення "іноземців".
10 лютого 2017 року Чернігівська митниця оштрафувала водія "транзитного" Opel Astra з литовськими номерами, коли той перетинав кордон. У лютому також Соснівський райсуд Черкас визнав законним штраф водієві нерозмитненого Audi A4 на польських номерах. Йому довелося заплатити 443 тис. грн.
Але далеко не всі суди стають на бік фіскалів. 13 липня 2016 року одеський апеляційний адміністративний суд виправдав водія BMW 525 TDS з болгарськими номерами. У цьому разі суд виніс протиставлених рішення: водій не є декларантом машини та відповідальною особою за дотримання режиму тимчасового ввезення, платником митних платежів. Тому той не хотів ухилитися від сплати митних платежів. У цій справі є одна суттєва деталь - водій працював експедитором в болгарській компанії "Геронда", яка володіла BMW.
Згідно з даними Державної фіскальної служби України, за I півріччя 2017 року митники виявили 180 випадків порушень правил під час переміщення автомобілів через кордон України. При цьому вилучено 183 одиниці на загальну суму понад 27,5 млн грн. Більшість з цих випадків (161) стосуються порушень при ввезенні автомобілів в Україну (вилучено 164 одиниці на суму більше 22, 9 млн грн).
Замкнуте коло
Лідер організації "АвтоЕвроСила" Олег Ярошевич вважає, що поки рано говорити про масовий характер штрафування водіїв нерозмитнених автомобілів з іноземними номерами. Він припускає, що рішення судів органи влади можуть у подальшому як використовувати, так і немає.
"На сьогоднішній день неспроможність наших законів, спроба державних органів знайти спосіб тиску на громадян, які володіють транспортними засобами іноземної реєстрації та такий прецедент, - заявив він Styler. - Всі повинні знати статус автомобіля, права і обов'язки".
Юрист Святослав Бартош, який займається вирішенням митних спорів, в коментарі Styler каже, що проблема з такого роду штрафами водіїв роздута. Він зазначив, що масовий характер покарання власників поки не мають. Також поки не можна говорити, що в майбутньому суди будуть виносити рішення на користь Державної фіскальної служби.
На кордоні ж попередити порушника неможливо, каже Бартош. Коли іноземець виїжджає назад без автомобіля, то його важко запідозрити в порушеннях. Він не зобов'язаний звітувати, що саме він зробив з машиною.
"Він повинен вивезти автомобіль через певний час. Можна повторно не пускати іноземця з новим автомобілем. Але це скоротить кількість в'їжджають. Є відповідні роз'яснення митниці, згідно з якими можна ввозити тільки один автомобіль без розмитнення", - розповідає Бартош.
Юрист пояснює, чому схема тимчасового ввезення машин іноземними громадянами настільки популярна. Якщо цим займеться українець, йому потрібно буде надати фінансову гарантію.
"Тобто потрібно внести кошти на рахунок митниці в розмірі всіх митних платежів, що підлягають сплаті за розмитнення автомобіля. А потім, якщо ти дотримувався правил і поїхав, то ти забираєш гроші, - каже він. - Ну ось за розмитнення mercedes'а треба було заплатити приблизно 500 тисяч гривень".
Існування на українських дорогах великої кількості автомобілів з іноземними номерами можливо із-за відсутності ефективного контролю з боку правоохоронців. Крім того, багато хто навіть починають заробляти гроші на "безмитних" машинах. Це Styler підтвердив президент таксомоторної асоціації Андрій Антонюк. За його словами, працювати в таксі на "тимчасових" автомобілях заборонено.
"У таксі за останній рік прийшло багато таких машин. Хтось купував машину по 10-15 тисяч з урахуванням мита, а хтось хитрий купив за 2 тисячі доларів. То ж робоче місце, інші можливості, інші вкладення, у когось дохід більше, у когось менше, - каже він. - Я був у Василькові. Стоянка таксі - три машини, і всі три стоять з "прибалтійськими номерами". А це законом прямо заборонено. Комерційна діяльність на цих машинах заборонена".
Хвилю останніх покарань Антонюк вітає. За його словами, це ознака того, що патрульні починають виконувати свої обов'язки. Але через відсутність достатньої реакції на наявність порушників в асоціації все одно зібралися судитися з Нацполіцією - хочуть визнання бездіяльності правоохоронців незаконним.
"Порушення правил дорожнього руху, що становить наша поліція - 500-700 гривень штрафу. За експлуатацію автівки на іноземних номерах з комерційною діяльністю - там штраф в 100 000 гривень. Це вже не виписують, - скаржиться Антонюк. - Поліція не наклала ні один адмінштраф за незаконне підприємництво за таксі".
За словами Антонюка, при використанні таких автомобілів в комерційній діяльності штраф становить до 100 тис. грн. За незаконне підприємництво - від 17 до 34 тис.
У прес-службі Нацполіції Styler заявили, що для виявлення порушників проводять спільні рейди з представниками Державної фіскальної служби. Але цього недостатньо, оскільки у поліцейських немає формальних причин, за якими вони можуть перевірити водіїв.
"Нацполіція тут ні при чому. У поліції немає доступу до бази ГФС", - пояснюють в прес-службі.
Олег Ярошевич з "АвтоЕвроСила" каже, що проблему може вирішити зниження акциз на ввезення іномарок з Європи, спрощення процедури їх реєстрації. Таким чином, по ідеї, українці перестануть хитрувати, щоб дешевше купити іномарку.