ua en ru

Як живе Київ без паркувальників

Як живе Київ без паркувальників Фото: У Києві вже більше тижня оплата за паркування - на совісті водіїв (РБК-Україна)

Чи звикли водії столиці до нововведення, чи платять вони за парковку за відсутності паркувальників, - у репортажі Styler

З 10 серпня в Києві змінилися правила паркування. Вже більше тижня паркувальники не мають права збирати гроші. Натомість водії повинні самостійно оплатити послуги паркування чотирма доступними безконтактними способами.

Київська влада вирішила провести цей експеримент, поки парламент не прийме законопроект №5364 щодо впорядкування паркування. Документ допоможе карати водіїв, які безоплатно мають свої машини у відведених для цього місцях. Поки ж на майданчиках колишні паркувальники і інспектори виконують тільки сервісну функцію – допомагають правильно паркуватися і пояснюють водіям про необхідність оплатити послугу.

Паркувальники "поза законом"

Максим – інспектор, який з 10 серпня спостерігає за паркуванням машин в Києві. Коли більшість київських водіїв в 8 ранку тільки добираються на роботу, Максим вже стежить за автомобілями в центрі столиці.

- Ось. Правда, одна штука залишилася. Хоча відразу пачку дали.

Максим з сумки дістає два буклети. На останньому буклеті - попередження водіям зі списком правил дорожнього руху, які вони порушили. Серед них – несплачене паркування.

На відміну від звичайних паркувальників, які виділяються одягом з яскравими елементами, Максим ледь примітний – у білій футболці, чорних окулярах і з сумкою. Лише зблизька можна зрозуміти, що він не звичайний перехожий, який на когось чекає. На одязі – напис "інспектор" та емблема "Центр організації дорожнього руху". На футболці – відеокамера.

Більше тижня паркувальники в столиці – "поза законом". Вони не можуть брати гроші у водіїв, які залишають машини у відведених для цього місцях. У столиці майже 3 тисячі певних паркомісць. На думку мера Віталія Кличка, таким чином буде мінімізований людський фактор у сфері паркування, це стане запобіжником проявів корупції, а гроші з паркувального збору не підуть "на ліво".

Експеримент влада вирішила зробити ще до прийняття парламентом закону щодо впорядкування паркування. Від документа, який зараз в Раді пройшов лише перше читання, очікують можливість штрафувати власників, хаотично расставляющих машини, і евакуювати автомобілі.

Поки ж місцева влада оголосила конкурс і набирає нових інспекторів, які зможуть повноцінно працювати після введення в дію закону. Робота нинішніх тимчасових інспекторів - сервісна.

У водіїв є свобода дій. Вони можуть оплатити паркування чотирма способами: через паркомат, SMS, мобільний додаток або купити талон в пунктах реалізації.

alt

Фото: На вул. Прорізна за день паркується до 100 машин (РБК-Україна)

Платять навіть водії з номерами ВР

Зона відповідальності Максима - частина вулиці Пушкінська. Це – центр столиці. 10 серпня вулиця стала ще й центром уваги – сюди показово приходив під час інспекції паркувальних майданчиків з журналістами директор Департаменту транспортної інфраструктури КМДА Сергій Симонов. Він хотів продемонструвати, як буде діяти нова система.

Інспектор Максим нарахував: за день на всій вулиці у відведених місцях паркується близько ста машин. Майже половина власників залишають автомобілі на весь день. За його спостереженням, водії не ухиляються від оплати. Більшість платить все таки з допомогою мобільного додатку.

- Навіть машини з номерами ВР, і ще якісь круті автомобілі...водії всі розуміли. Ніяких нарікань не було за тиждень.

Максим каже, що непогано б мати ще і робочий планшет, з допомогою якого можна було перевіряти, чи сплатив водій свою стоянку. Поки ж доводиться дзвонити в "Київтранспарксервіс" з власного телефону. Проте так можна лише перевірити, заплатили за паркування через мобільний додаток. Всі три інші можливості, оплата через паркомат, SMS і з допомогою талона - "біла пляма".

- Може, водій сплатив і забув покласти талон. Або вітер подув – впало.

alt

Фото: З 10 серпня київські водії сплачують за паркування за допомогою паркомата, SMS, мобільного додатка і талона (РБК-Україна)

Про особливості паркування з Максимом говоримо на тротуарі біля перехрестя Прорізної та Пушкінської. У цьому місці територія паркування повністю заповнюється ще до десятої ранку, коли приїжджають на роботу працівники офісів. Після 10:00 місця для легальної паркування немає. Водії стають хаотично - на дорозі, де зупинка заборонена, а також на тротуарах.

- Паркуватися на тротуарах не заборонено, але вони порушують інше правило дорожнього руху - рух по тротуару, - каже Максим і в цей момент нам доводиться відходити, тому що по тротуару просто на нас їде Toyota.

Максим каже, що по вулиці час від часу їздить патрульна машина, і поліцейські роблять зауваження водіям. Але за півтори години нашої розмови жоден патруль не проїхався по цій вулиці.

- Якщо вони будуть писати протоколи, то їм знадобиться, я думаю, не один день, - пояснює він.

Під час розмови підходить чоловік і питає, як оплатити парковку. Максим вказує на паркомат, який знаходиться в 20 метрах від "синьої зони" зупинки. Спочатку йде разом з водієм, щоб допомогти з оплатою. Коли виявляється, що у водія немає 10 грн, Максим направляє водія до кіоску "Союздруку". Паркомат здачу не видає. Кіоск з продажем талонів єдиний на всій вулиці.

- Більшість водіїв беруть талони на місяць, - зізнається продавщиця кіоску і уточнює, що це явище не масове. - Ще не всі знають.

Ще в продажу – карта для оплати через мобільний. Максим просить у продавщиці подивитися, що це за картка і як нею користуватися, але та відмовляє:

- Сказали в руки не давати. Тому що у нас зараз такі фокусники.

Інший водій - з Івано-Франківська - захотів оплачувати в паркоматі. Після відрядження до столиці йому потрібно буде відзвітувати про використані кошти. Чоловікові теж допомагає Максим – вносить гроші в апарат замість водія, який звик платити паркувальникам.

- Вони теж видавали чеки, - говорить він.

- Де в Києві найпростіше паркуватися? –ставлю чоловікові на перший погляд просте питання.

Але він на мить замислюється, якось невпевнено називає вулицю Володимирська і бульвару Тараса Шевченка, а потім додає:

- Думаю, що таких місць немає. Машину можна поставити, але це буде або з порушенням правил дорожнього руху, або з незручностями для інших водіїв.

altaltalt
alt

Фото: Водії залишають машини не тільки на парковках, але й на тротуарах (РБК-Україна)

Під виглядом "скажіть спасибі, що допоміг припаркуватися"
З лідером "Автомайдану" Олексієм Гриценко зустрічаємося в КМДА на наступний день. "Прибрати" паркувальників він пропонував міській владі ще два роки тому. Про це він оголосив під час засідання комісії Київської міської ради з питань транспорту, зв'язку та реклами.

- Вони сподівалися ще тоді, що скоро буде прийнятий законопроект. – говорить він. - Якби законопроект був прийнятий, питання сам собою б зважився.

Законопроект, про який говорить Олексій, - саме той документ, неприйняття якого і виправдовував мер Києва Віталій Кличко перед впровадженням експерименту. Прийняття законопроекту, який буде регулювати відповідальність за несплату за паркування в містах, очікується восени. Якщо документ проголосують депутати, то ситуація з паркуванням виявиться на роздоріжжі, прогнозує Гриценко.

- Один шлях – це свідомість киян та збільшення надходження за просто розуміння, куди воно йде легально в бюджет, і потім воно витрачається на облаштування цих парковок, - міркує він. - Другий шлях - це певний хаос в системі паркування. Особливо взимку, коли нікому буде нормально розчищати паркувальні майданчики. Тоді під тиском людей відбудеться прийняття законопроекту.

З Олексієм йдемо по центральних вулицях, зокрема, Прорізної та Пушкінської. На обох вулицях інспекторів немає. На Пушкінській біля одного з паркомісць на лавці сидить чоловік у старій формі паркувальника. Правда, без мобільного терміналу в руках. Олексій пояснює, що після початку вимушеного експерименту колишні паркувальники на своїх місцях працюють, але офіційно виконують роботи з благоустрою паркувальних майданчиків. Хоча згадує, як в іншій частині центру міста на вул. Велика Васильківська став свідком того, як водії заплатив гроші чоловіка у формі "Київтранспарксервіс".

- Вони зараз це роблять під виглядом "скажіть спасибі, що допоміг припаркуватися, - скільки не шкода".

Гриценко обурюється, що столична патрульна поліція не допомагає карати порушників.

- Я розумію, що у них обмежені ресурси, але показово хоча б декількох паркувальників потрібно покарати. Суми невеликі – це зрозуміло. Але з цього треба реагувати.

Хто ж буде контролювати сплату за паркування, поки що - таємниця. Гриценко переконує, що визначити суб'єкт контролю потрібно виважено. Щоб згодом у судах не було оскаржень цього рішення.

- Це можуть бути представники якогось комунального підприємства, наприклад, "Київдорсервісу". Чи це буде в майбутньому, коли приймуть законопроект, муніципальна поліція. В принципі, за логікою, вони цим повинні займатися.

Поки ж лідер "Автомайдану" прогнозує місто буде втрачати надходження паркувального збору.