Святослав Кондратьєв: "Українська культура потребує олігархів"
Як створювався перший український етно-поп-мюзикл "Олігарх" і що потрібно для появи в Україні ринку класичної музики, ми дізналися у продюсера шоу, голови ШARAVARABAND, скрипаля і композитора Святослава Кондратьєва
Святослав Кондратьєв: "Подивіться, Мадонна запросила наших козаків. Нехай вони на підборах, осучаснені, але вони називаються козаками, а не, наприклад, хрестоносцями, тому що це вже бренд. Чому Мадонна цим користується, а ми, українці, ні?"12 грудня у Києві відбулася прем'єра сучасного етно-поп-мюзиклу "Олігарх", сюжет якого заснований на реальній love story українського олігарха і артистки мюзик-холу. У мюзиклі історія кохання ожила завдяки сучасним аранжуванням української народної музики від хіт-оркестру ШARAVARABAND, вокалу учасників головних українських талант-шоу та сучасного балету Totem Dance Group.
Як і чому з'явився перший український етно-поп-мюзикл, що потрібно, щоб створити в Україні ринок класичної музики, Styler дізнався у автора ідеї та продюсер мюзиклу "Олігарх", керівника Українського хіт-оркестру ШARAVARABAND, скрипаля і композитора Святослава Кондратьєва.
У мюзиклі олігарх говорить по-українськи і дає гроші на постановку мюзиклу. Так було і в житті?
В нашій історії олігарх - це меломан, колекціонує музичні інструменти, грає на саксофоні та підтримує вітчизняних музикантів. Ми взяли з життя реальну історію кохання українського олігарха, але він нашу постановку не підтримував фінансово. Все зробили самостійно, хоча від меценатської допомоги не відмовилися б.
Українська культура потребує олігархів, які б підтримували її. Заможні люди, які підтримують країну, в якій вони живуть, фактично змінюють цю країну. Як тільки вони почнуть це робити, ви побачите, як все швидко, без будь-яких революцій і законів зміниться в Україні і стане, як в нормальних країнах. Неважливо, як називають багатих людей - мільйонери, меценати або олігархи, важливо розуміти, що українській культурі необхідна меценатська підтримка.
Фото: Мюзикл "Олігарх"
Над проектом мюзиклу "Олігарх" ми працювали більше трьох місяців, хоча матеріал для нього збирали близько півтора років. У мюзиклі задіяні понад 35 музикантів, солістів, оркестр і балет. Головні ролі зіграли соліст Національного Президентського оркестру Олександр Форкушак, учасниця шоу "Х-Фактор" і в минулому беквокалистка Потапа і Насті Березня Адамчук, учасник першого сезону "Голосу країни" Олексій Мартиненко, вокалістка і фіналістка шоу "Х-Фактор" Дарина Ковтун . Роль піаніста зіграв композитор, фіналіст шоу "Україна має талант" Євген Хмара. Ну а я зіграв сам себе, по суті, - директора мюзик-холу.
За гламурної афіші мюзиклу важко здогадатися, що його головні герої розповідають про свої почуття через українські народні пісні. Такий контраст - навмисний?
Так, і я поясню, чому так. У оркестру ШARAVARABAND було турне по Україні з попереднім своїм музичним продуктом (концертом), для якого ми зробили стильну афішу, чисто українську - в дизайнерських шароварах, з сучасним орнаментом, таке урбаністичне сучасне етно. І знаєте що? Ця афіша не спрацювала. Тому що таким чином ми поставили себе в один ряд з державними заскорузлыми колективами, які по 30-40 років возять одну і ту ж програму під соусом "вышиваночки-шароварочки"... Люди подумали, що це просто виросло нове покоління таких музикантів, які привезуть щось нецікаве і нафталинное.
Чи можна в сучасних українських реаліях зробити успішний комерційний музичний проект на этноматериале, особливо якщо мова йде про класичну музику?
Якщо шоу-бізнес в Україні дещо існує, то ринку класичної музики немає взагалі. Чи є у нас гастролери світового рівня в Національній філармонії України? Скільки коштують квитки туди? 50-70 грн. Хто туди ходить? Відповіді на ці питання дають зрозуміти, чи є у нас ринок у цій сфері. Значить, щось не так відбувається в нашій культурі. Ми хочемо довести, що нам є чим пишатися, а український культурний продукт може бути сучасним і комерційно успішним.
Фото: Мюзикл "Олігарх"
Українського музичного продукту на комерційному ринку академічної музики фактично немає. Він представлений там тільки як низькопробна "шароварщина". У нас до цих пір нав'язується стереотип, що українське - це примітивне, радянських, шароварное. Тому коли бачать людей в шароварах на афіші, думають, що там те ж саме і немає нічого цікавого.
Саме тому ваш академічний ансамбль солістів "Крещендо" перетворився в хіт-оркестр ШARAVARABAND?
Так, потрібно залучати більше публіки до українського мистецтва. Ми зіткнулися з тим, що просуваючи українське етно, повинні використовувати неординарні ходи, щоб зацікавити глядача. Адже зрозуміти, що українське етно може звучати по-сучасному, глядач може тільки тоді, коли чує нас зі сцени. А йому ще треба дійти в глядацький зал на наш виступ.
Коли ми були на гастролях у Польщі зі своєю програмою української оперної музики, у нас був аншлаг, нас не відпускали зі сцени в польських філармоніях. В одному з турів нас навіть попросили бути на сцені не більше години. Ми погодилися, але зал не відпускав нас дві години, поки ми не переграли все, що було в нотах. Їх вразило, що український класичний колектив може бути настільки живим. І тоді ми вирішили показати українському глядачеві, що класика може бути живою: ми граємо етно-джаз, етно-рок, етно-диско і т. п. Замахнулися на мюзикл і зробили перший в Україні етно-поп-мюзикл "Олігарх". Метою "ШARAVARABAND Production" є відродження українського бренду.
Ви самі написали музику для мюзиклу "Олігарх" і пишете для свого оркестру. Легко лягає этноматериал на сучасні стилі r'n'b, джаз, рок і так далі?
Більшість сучасних музичних стилів - це стилі, які беруть свій початок у народній музиці, по суті, етностілі. Тільки ніхто їх вже так не називає. Ви ж пам'ятаєте, що джаз народився як музика афроамериканців. Нові музичні стилі не з'являються з космосу. Тому єдина завдання сучасного композитора - бути доступним, сучасним і зрозумілим. Тоді він зможе оживити этноматериал. Подивіться, Мадонна запросила наших козаків. Нехай вони на підборах, осучаснені, але вони називаються козаками, а не, наприклад, хрестоносцями, тому що це вже бренд. Чому Мадонна цим користується, а ми, українці, ні?
Фото: Мюзикл "Олігарх"
З досвіду можу сказати, що різні пісні органічно звучать у різноманітних сучасних стилях і спрацьовують тільки в одному. Наприклад, "Ой, чорна, я си чорна" - це r'n'b, "Порізала пальчик та й болить" - фокстрот, "Два дубки" - танцювальна клубна музика.
Чи плануєте ви везти мюзикл "Олігарх" за кордон? Будете щось змінювати для закордонного глядача?
У практиці оперних композиторів навіть зі світовим ім'ям були випадки, коли змінювалися назви опер. Справа не в назві, і за великим рахунком не в сюжеті. Справа в наповненні, в те, що ти показуєш, що ти живеш. Ми готові на будь-які режисерські правки на вимогу закордонних імпресаріо, головне, що ми хочемо донести до глядача - сучасну українську культуру. І тут у плані музики або хореографії мюзиклу міняти нічого не доводиться, все сучасне, видовищне.
Фото: Мюзикл "Олігарх"
Можливо, в Європі або США сюжетна лінія олігарха буде не так цікава, але їм буде цікаво, що може зробити українська культура в сучасних реаліях. Тому ми впевнені: якщо привезти їм український мюзикл, де грають на українських музичних інструментах, співають українські этномелодии, яких у них немає, то вони скажуть "вау".
Тобто, на Вашу думку, українську народну музику цілком реально зробити впізнаваним брендом у світі, наприклад, як балканську?
Так, звичайно. Ми тільки продовжуємо славну традицію українських композиторів, які жили до нас. Всі знають одну українську пісню, яка стала стовідсотковим хітом у всьому світі. Це "Щедрик". Коли я був на гастролях в Америці, американці переконували мене, що це їх національна пісня. Тому що їй зробив сучасну на той час аранжування український композитор Микола Леонтович. Це було настільки вдало і сучасно, що весь світ прийняв її як хіт. І це було в 1930-ті роки, коли не було ні телебачення, ні тим більше інтернету. Тому я впевнений, що в українській народній пісні не те, що є шанс стати хітом, вона вже хіт. Наше завдання - зробити так, щоб про це хіті дізнався весь світ.