ua en ru

"У нас є актори варті Оскара": режисер Анатолій Матешко про те, чого дійсно не вистачає українському кіно

"У нас є актори варті Оскара": режисер Анатолій Матешко про те, чого дійсно не вистачає українському кіно Анатолій Матешко (Колаж РБК-Україна)
Автор:

Відомий український режисер Анатолій Матешко розповів про створення пригодницького фільму "Фокстер & Макс", про своє знайомство з Леонідом Биковим та про багато чого іншого

Сучасне українське кіно продовжує дивувати новими цікавими сюжетами. Так, нещодавно з'явився перший тизер українського сімейного фантастичного фільму "Фокстер & Макс".

Глядачам показали симпатичного хлопця, милого пса, перегони на суперкарах, захопливі трюки, сучасні технології та мейнстримне оформлення. Кінострічка вийде в прокат восени 2018 року.

Режисер фільму Анатолій Матешко, який відомий також за стрічками "День народження Буржуя", "Трубач", "Полон" у інтерв'ю Styler розповів про створення та основну ідею свого нового фільму, а також про те, чи є в Україні актори варті Оскара та чого насправді не вистачає українському кіно.

Анатоліє, хотілося б почати відразу з такого простого питання: чому Фокстер і Макс, а не, наприклад, Сірко і Саша?

Сірко і Сашко звучить, звичайно, не погано. З самого початку назва цієї історії була зовсім інша, але після включення фокус-групи до пошуку правильної назви, було виділено декілька назв, таких як "Гав-Рик" та саме ця назва - "Фокстер і Макс".

Після довгих суперечок ми обрали інтернаціональну назву "Фокстер і Макс". Адже розраховуємо на європейський ринок, тож обирали більш конкретну назву, яка прекрасно відображає сюжет - пригоди собаки за породою фокстер’єр та хлопця на ім’я Макс.

Видео с YouTube/Foxter&Max

Як народився образ головних героїв фільму? Сценарій було ж написано ще 5 років тому. Як він видозмінився за увесь цей час?

Сценарій було написано 5 років тому Анастасією Матешко. Історія була дещо "молодшою за віком" та іншою за жанром - сімейна драма з елементами фентезі.

За продюсерським рішенням, аби збільшити потенційну глядацьку аудиторію, треба було певною мірою "подорослішати". Аби наблизити основну ментальність фільму до світового рівня, було прийнято рішення залучити західного автора - Скотта Паріз’єна. В результаті, загальний сюжет та головний месседж залишився незмінним, як і ключові фігури. Деякі зміни відбулися в самих героях.

Скажіть, яка глибока мораль закладена у фільмі? З якими думками юні українці повинні покидати кінотеатри після його перегляду?

Головна мораль полягає в тому, що сім'я, любов і довіра - це найцінніше в нашому житті. А ще, віра в себе та справжня дружба здатні перемогти зло і врятувати світ. Ідентифікувати себе з такими героями життєво необхідно саме в підлітковому віці.

Наш герой захоплюється коміксами, і в реальному житті йому випадає можливість вчинити справжній супергеройський вчинок. За сюжетом, Макс - дванадцятирічний школяр, який не має друзів, таємно закоханий в однокласницю, гарно малює та мріє про собаку. Одного разу він намалював графіті, що перетворилось в справжнього пса-наноробота Фокстера. І тут починаються захопливі пригоди з перегонами на суперкарах та використанням шпигунських гаджетів. Буде круто! Дочекайтеся, прем’єра фільму 25 жовтня цього року.

"У нас є актори варті Оскара": режисер Анатолій Матешко про те, чого дійсно не вистачає українському кіно

Анатолій Матешко на зйомках фільму Фокстер & Макс (фото: прес-служба)

Окрім України картину побачать поляки, чехи, словаки та глядачі інших країн. Чому і чим, на вашу думку, їх має вразити історія про київського хлопчика-супергероя?

В фільмі піднімаються такі питання, які зрозумілі та важливі як для європейського глядача, так і для нашого. А Київ - це унікальне й вельми цікаве місто. Нашу столицю не часто можна побачити в європейському кіно, тому я вважаю, що саме Київ може претендувати на оригінальність локації.

Ще у нас цікаво закручений сюжет, плануємо використати модну сучасну українську музику.

Фільм на 90% був профінансований державою. Завжди було цікаво: коли Держкіно виділяє гроші, то чи ставить перед режисером і продюсерами якісь свої умови? Наприклад, щоб у фільмі "засвітився" білборд з президентом?

Держкіно ніяких умов не ставили, окрім одного, найголовнішого, побажання - зробити цікавий фільм, який можна буде подивитись у вихідний день всією родиною.

Нішу фільмів про супергероїв давно і міцно зайняли американці, тому знімати перший український фантастичний фільм це досить ризиковане рішення... В процесі жалкували, що взялися за роботу над цією стрічкою?

Американці, звичайно, просунулися дуже далеко в цьому жанрі. Будемо реалістами: нам їх наздогнати неможливо. Проте в них немає монополії на історію про супергероя. Якщо вже на те пішло, то американський кінематограф теж запозичив цю ідею з Нового Завіту.

Треба розвивати індустрію, намагатися робити своє, інакше ми ніколи не зрушимо з місця. На сьогоднішній день дуже важливо зробити саме глядацький фільм. Можна скільки завгодно отримувати поодинокі призи на престижних фестивалях, але це зовсім не значить просунутися в розвитку кінематографу. Насамперед, кіно робить глядач. І якщо є глядач, то буде і кіно, а якщо глядача немає, щоб ми там не знімали - "кіна" не буде!

"У нас є актори варті Оскара": режисер Анатолій Матешко про те, чого дійсно не вистачає українському кіно

Анатолій Матешко на зйомках фільму Фокстер & Макс (фото: прес-служба)

Ваш режисерський досвід досить потужний: від кримінальної драми "День рождения Буржуя" до мюзиклу "Трубач" і власне "Фокстер & Макс". Назвіть три ваші фільми, над якими працювати було найцікавіше, якими ви найбільше пишаєтесь?

З усіх фільмів я б відокремив "Трубач". Для України цей фільм досі є унікальним, до нас ще не робили дитячих мюзиклів. Мені завжди цікаво робити фільми, які до мене ще ніхто не робив.

А найцікавішим, звичайно, є той, над яким працюю в данний момент.

Ви мали досвід роботи з культовим режисером Леонідом Биковим. Розкажіть, які спогади у вас про нього залишилися?

Дійсно, Леонід Биков багато чому мене навчив. Він дивував своїм перевтіленням в роль. Наприклад, постійно жив у "костюмі" свого героя, ніби лягав і вставав в образі "Маестро".

Саме його тотальне проникнення в образ - неймовірно надихало, заворожувало, захоплювало всіх, хто знаходився поруч.

"У нас є актори варті Оскара": режисер Анатолій Матешко про те, чого дійсно не вистачає українському кіно

Анатолій Матешко (фото: facebook.com/anmatesh)

Чи є в Україні, на ваш погляд, актори, які заслуговують на Оскар? Тобто ті, які не поступаються (а то й переважають) у таланті голлівудських зірок?

Звичайно, такі актори в нас є, але для того, щоб проявити їхні таланти, не вистачає драматургії. А також бракує режисерів, які б вміли потужно розкрити всі таланти акторів.

Перш за все, я б побажав нашим чудовим акторам гідної драматургії.

Якщо вже зайшла мова про Оскар… У 2014 році ваш "Трубач" був одним з трьох претендентів на премію Академії як кращий фільм іноземною мовою від України, та в результаті програв боротьбу "Поводирю". Будете боротися за це право з "Фокстер & Макс", чи у вас нині інші пріорітети?

"Трубач" і "Поводир" взагалі неможливо порівнювати... Проте, думаю, з "Фокстером" ситуація може повторитися, адже ми тут свідомо обираємо бути поза політикою. Зараз такий час, що під час голосування Кіноакадемії, перевага надається картинам з міцним ідеологічним підгрунтям.

Мені здається, що основне завдання - робити цікаві фільми для широкого загалу. Це побажання як для себе, так і для інших - зробити фільм цікавий з точки зору мистецтва і глядацького інтересу. На жаль, в нашому кінематографі це відбувається окремо...

"У нас є актори варті Оскара": режисер Анатолій Матешко про те, чого дійсно не вистачає українському кіно

Анатолій Матешко на зйомках фільму Фокстер & Макс (фото: прес-служба)

У вас є чудова картина "Двоє" - про Другу світову війну. Чи можливо, що Анатолій Матешко зніме фільм про війну на Донбасі? Як гадаєте, українському глядачеві потрібні такі стрічки сьогодні? І не тільки сьогодні…

Ми одні з перших зняли сучасну притчу "Полон", яка здійняла шквал суперечок та дискусій на Одеському фестивалі 2015-го. Саме через авторський погляд на події, в яких можно було відстежити посилання до війни на Донбасі. Повертатися до цієї теми я більше не хочу. Тепер своїм обов’язком я вважаю знімати кіно про мир.

Як оціните стан українського кінематографу на сьогоднішній день? Що змінилося за останні 4 роки?

Український кінематограф тільки-но почав пробуджуватися і ставати на ноги. Він сам для себе ще не сформулював відповідь на це питання. Найближчим часом в нас з'являться картини, які і дадуть відповідь. Фільми "Стрімголов", "Припутні", "Коли падають дерева" вже близькі до цього.

І на сам кінець: чому фільм "Фокстер & Макс" варто подивитися не лише дітям, а й дорослим?

Дорослі і діти в одному залі - це вже подія. Дорослі несподівано відкриють у своїх дітях щось новеньке, а діти уважніше придивляться до дорослих.

Довічний конфлікт батьків і дітей в нашій картині також присутній, тому подивитися на себе трішечки зі сторони - буде цікаво як для одних, так і для інших.

"У нас є актори варті Оскара": режисер Анатолій Матешко про те, чого дійсно не вистачає українському кіно

Анатолій Матешко з головними героями фільму Фокстер & Макс (фото: прес-служба)

Нагадаємо, що "Фокстер & Макс" - це український фантастичний сімейний фільм про пригоди хлопчика та собаки-супергероя. Бюджет стрічки становить понад 40 млн грн. Картина стала переможцем 8-го конкурсного відбору кінопроектів Держкіно й відповідно значну частину фінансування стрічки проспонсорувало Агентство.

Головного героя, хлопчика Макса, грає юний актор Богдан Козій (це перша його роль в повнометражному кіно). Також у фільмі знялася юна актриса Віталія Турчин, яка зіграла однокласницю Макса - Соню. А головного злодія зіграв актор з Польщі Томаш Освецінський.

Роль собаки-супергероя Фокстера дісталася інтернет-зірці, учаснику шоу "Україна має талант. Діти", харизматичному псу Амадею.