Без IKEA і H&M: Чому в Україну не приходять бренди зі світовим ім'ям
Інтерес великих зарубіжних брендів одягу та громадського харчування до українських ринків був завжди, але відкривати магазини і ресторани в Україні заважає криза та корупція
Повертаючись з Європи після відпустки або ділової поїздки, чимало українців вже традиційно привозять з собою парочку обновок або речей, які у нас не продаються.
З одного боку, український ринок пропонує споживачеві все, що завгодно: практично всі базові товари, які продаються за кордоном, можна купити і у нас. Але якщо мова йде про предмети одягу або будь-яку іншу продукцю конкретної торгової марки, то шанувальникам деяких брендів доводиться купувати їх речі або через закордонні сайти, або під замовлення за допомогою продавців-посередників.
Зарубіжні бренди все ще не поспішають відкривати свої магазини в Україні. Незважаючи на ніби-то різноманітність найрізноманітніших марок і виробників, присутність в нашій країні рітейлерів з світовим ім'ям все ще залишається невисокою.
Чому світові бренди відкладають свої плани з відкриття магазинів в Україні – в матеріалі Styler.
Попит є, грошей немає
За даними дослідницької компанії Gfk Ukraine, найбільш очікуваними в Україні брендами є H&M, Apple Store, Ikea і Hugo Boss. З ресторанних брендів українці найбільше чекають появи на ринку Starbucks Coffee та Burger King. Навряд чи варто очікувати їх в Україні найближчим часом, хоча запит і інтерес українців на всі ці бренди вже кілька років стабільно високий.
Два роки тому компанія GfK Ukraine провела опитування інтернет-користувачів у віці 18-45 років, що проживають в містах з населенням більше 500 тис. осіб. Згідно з дослідженням, магазини товарів для дому IKEA (46,8% респондентів) і магазини одягу H&M (39,4%) є лідерами серед брендів міжнародних мереж магазинів, яких не вистачає українцям. Третє і четверте місце поділили магазини техніки Apple Store (30%) і одягу Hugo Boss (29,8%). Мережа гіпермаркетів з США Walmart займає п'яте місце з показником у 25,8%. У компанії відзначають, що торговельну мережу H&M вдвічі частіше називали жінки, ніж чоловіки, у яких цей бренд не увійшов до ТОП-5. Однак у чоловічій ТОП-5 потрапила мережа супермаркетів Tesco.
З того часу споживчі настрої мало змінилися, але не дивлячись на це, вищевказані бренди в Україну не поспішають. Як кажуть самі рітейлери, основна причина відсутності таких планів у торгових марок – економічна криза і зубожіння українців.
Більшість із зазначених брендів давно придивляються до українського ринку і точно зацікавлені вийти на нього, говорить Сергій Заїка, керівник відділу оренди Української Торговельної Гільдії (UTG).
“Інтерес світових брендів до України як був, так і залишається. Багато хто не ризикує відкривати магазини в основному через нестабільний валютний курс і непередбачену економічну ситуацію. Але одна з головних причин – низька купівельна спроможність українців. Думаю, очікувати приходу нових великих брендів найближчим часом навряд чи варто", - розповідає Сергій.
IKEA і нетерпимість до корупції
Ще одна причина, чому деякі торговельні марки не розглядають український ринок для відкриття нових магазинів – високий рівень корупції в нашій країні. Останню причину, як правило, досить рідко озвучують в офіційних заявах світових брендів. Але шведська компанія IKEA, відома своєю нетерпимістю до корупції, відкрито вважає непрозору економіку однією з головних причин своєї відсутності на українському ринку. В одному з інтерв'ю топ-менеджер компанії Леннарт Дальгрен сказав, що, порівняно з Україною, навіть Росія в сенсі корупції "виглядає біліше снігу".
IKEA не тільки хотіла, але і робила декілька спроб вийти на український ринок. Вперше директор компанії приїжджав в Україну ще за президентства Кучми, в 2004 році. Другий раз – роком пізніше, коли країну очолив Ющенко. Кажуть, що вже було ясно, де саме будувати склади: директор сам приїжджав дивитися гектари землі на Бориспільській трасі. Але, за неофіційними даними, від компанії вимагали велику суму відкату, і керівники IKEA поїхали, навідріз відмовившись брати участь у "схемах". Компанія знову заявила про наміри відкриття в Україні магазину в 2009 році, плануючи інвестувати в український ринок 2,5 мільярдів доларів, але плани не здійснилися і в цей раз.
Фото: Компанія IKEA випускає недорогу масову меблі скандинавського дизайну, яку покупці збирають удома самостійно (energymagazine.com.ua)
Заснована в 1943 році компанія стала транснаціональною корпорацією, підкоривши більше 45 країн світу. За даними офіційного сайту компанії IKEA, кількість магазинів з кожним роком збільшується. У 2013 році їх налічувалося 345, а в 2014 – 361 магазин. Зараз їх вже 375.
За словами експертів ринку, IKEA воліє відкривати магазини в країнах з економічною стабільністю та "передбачуваною" політичною ситуацією. На ринки східної Європи компанія все ще дивиться з обережністю.
Втім, одного разу у великому корупційному скандалі був замішаний саме шведський представник компанії. 2011 році колишній топ-менеджер IKEA в Росії Окан Юналан засуджений до п'яти років в'язниці за звинуваченням у замаху на комерційний підкуп, поєднаний з вимаганням, в особливо великому розмірі. Юналан, будучи підданим Швеції, відправився відбувати покарання в колонії суворого режиму. За даними слідства, Окан Юналан вимагав у російського бізнесмена 6,5 мільйона рублів у вигляді "відкату" за оренду декількох площ в одному з ТЦ.
Найочікуваніший бренд одягу
У січні 2016 року в соцмережах стала активно поширюватися інформація про те, що в одному з торгово-розважальних центрів Київа незабаром відкриється магазин мережі одягу та аксесуарів H&M. Незабаром навіть з'явився аккаунт в Instagram, де першим ділом оголосили про щедру акцію: перші 5 000 передплатникам сторінки гарантовано отримують подарункові сертифікати на тисячу гривень у відкритому бутіку, а крім того – вони ж стануть володарями 20% знижки.
Фото: Аккаунт в Instagram залучав передплатників за допомогою "акцій" в неіснуючому магазині (kiev.vgorode.ua)
Користувачі соцмережі відреагували дуже швидко: бажаних передплатників сторінка отримала дуже швидко. Але виявилося, що цей аккаунт – не більш ніж розкрутка самої сторінки. Пізніше сам ТРЦ, де нібито повинен був з'явитися магазин, спростував цю інформацію, попросивши при цьому ретельно перевіряти інформацію і довіряти тільки з офіційними джерелами. Як пояснюють експерти, дивуватися такій практиці не варто: накопичивши кілька тисяч передплатників, аккаунт продають і швидко змінюють його назва.
Тим часом сам бренд з'являтися в Україні поки що не поспішає. У 2013 році повідомлялося, що представники торгової марки активно вели переговори про відкриття своїх магазинів в Києві. Звучали думки про те, що це був період високого рівня готовності бренду зайти на український ринок. Виходить, що якщо переговори вели у другій половині 2013-го, то відкриття магазинів могло очікуватися в 2014 році. Але з початком економічної кризи і війни ці плани бренд зупинив.
Фото: Шведський бренд H&M в 2015 році випустив колекцію з перероблених речей (greenbelarus.info)
Другий шанс дочекатися H&M випав українцям у 2015 році. Саме тоді рітейлери знову заговорили про це бренд: на цей раз повідомлялося, що його представники не тільки хочуть вийти на український ринок, але і вже знаходяться на фінальній стадії підписання всіх необхідних для цього договорів. Чутки спростувала Тетяна Ключинська, начальник департаменту торгових площ міжнародної консалтингової компанії JLL в Росії і СНД. За її словами, бренд поки що не збирається виходити ні на український ринок, ні на ринки країн СНД в цілому. Ключинська зазначила, що великі бренди поки не планують вихід на ринок, зокрема України з-за складної політичної ситуації в Україні.
Кави і бургери
Якщо говорити про гастрономічних бренди, то кияни давно не проти бачити в столиці найбільшу світову гастрономічну мережа Burger King. Щороку заклади цієї мережі приходить більше одинадцяти мільйонів відвідувачів, роблячи його одним з найбільш відвідуваних фастфудів світу. За відгуками клієнтів, найбільше в ресторані людей приваблює співвідношення "ціна-якість" та оригінальний смак страв.
Фото: Фастфуди Burger King залучають демократичними цінами і якісною їжею (hedailymeal.net)
Відомо, що кілька років тому компанія вже зареєструвала в Україні свої логотипи. Але після цього не було ніякої інформації про конкретні дати відкриття перших ресторанів ні в Києві, ні в інших містах України.
За словами Сергія Заїки з компанії UTG, бренд давно зацікавлений відкрити ресторани в Україні.
“Burger King – один з тих, хто найбільш зацікавлений у виході на український ринок. Варто сказати, що ця компанія традиційно придивляється до валютного курсу в тій чи іншій країні, і багато в чому рішення про відкриття закладів приймається виходячи з цього. Вони придивляються і до ціноутворення. Адже продавати гамбургери, скажімо, по дві гривні, ніхто не буде. Але інтерес є, тим більше що Burger King вже досить давно відкрив свої заклади у сусідніх із нами країнах. Вони активно розвиваються в Польщі, в Росії. А в Казахстані бренд представлений ще з 2012 року", - пояснює експерт.
Ще одна найбільша ресторанна мережа Subway не перший рік планує відкрити в Україні кілька закладів. Особливістю мережі ресторанів є те, що вони поширюються виключно по франшизі. Візитною карткою Subway є "корисний фастфуд" без пересмаженого м'яса і пересоленного картоплі фрі.
Іраклі Качарава, генеральний директор компанії Watermills, вів переговори з українськими представниками бізнесу, що бажають придбати франшизу, ще чотири роки тому. Тоді планувалося відкриття закладів насамперед у Київі та Харкові. Спочатку хотіли, що перший заклад буде відкрито у столиці в березні 2014 року, а в довгостроковій перспективі протягом семи років їх кількість буде доведено до 80 ресторанів.
Фото: Ресторанная мережа Subway давно придивляється до українського ринку (citydog.by)
Передбачалося, що майбутні власники франшизи в Україні пройдуть навчання у тренінгових центрах Англії, США, Німеччині або Франції, так як мережа ресторанів має високі стандарти, яких треба суворо дотримуватися. Плани довелося відкласти в цей раз тому, що заморозилась будівництво столичного ТРЦ Республіка. Саме там збиралися відкрити перший ресторан Subway.
Про те, що в Україні може з'явитися знаменита мережа кав'ярень Starbucks, почали говорити ще в 2009 році. Тоді про детальному вивченні українського ринку заявив офіційний представник компанії в регіоні Россанн Вільямс. Але на сьогодні мережа все ще залишається одним з найбажаніших брендів на українському ринку, і терміни виходу бренду на український ринок поки невідомі.
Apple без служби технічної підтримки
Зараз також частково обмежені можливості в українських користувачів продукції Apple. Незважаючи на те, що Apple в Україні офіційно продає свої продукти за допомогою компанії-дистриб'ютора і компаній-дилерів, у нас в країні все ще немає навіть служби технічної підтримки, якою могли б скористатися клієнти. Крім того, немає і українського сегменту сайту торгової марки.
За словами експертів ринку, претензії щодо відсутності у відсутність служби технічної підтримки слід звинувачувати не дистриб'ютора, як саму компанію Apple. Можливо, там вважають, що в Україні достатньо знають російську мову, щоб звернутися в російську службу підтримки, але таке положення речей явно не грає на руку бренду.