Світлана Колодій — співзасновниця Urban Space 500. Координатор соціального проекту GoEast, в минулому — координатор української краудфандінг-платформи Спільнкошт.
А в цьому році Світлана — лектор київського фестивалю Startup Kultur, який був створений завдяки ініціативі Goethe-Institut. Вона розповіла, як правильно продати свою ідею за допомогою краудфандінга. А також поділилася проектами на платформі Спільнкошт, які її надихають
Є таке поняття, як мультифункціоналіст. Це людина, яка не може реалізувати себе тільки в однієї професії або в однієї спеціальності. Тому отримує задоволення від з'єднання різних напрямів у своєму житті. Так от, така людина — це я.
Я підтримала понад 60 проектів на Спільнкошт і з упевненістю можу сказати, що краудфандінг, як інструмент працює. Він створює спільноту людей навколо проекту, організації або продукту. І допомагає популяризувати ідею, а згодом зібрати гроші на її реалізацію.
Краудфандінг потрібно використовувати в залежності від місії вашого проекту. Якщо ви хочете врятувати світ за допомогою якоїсь інноваційної ідеї, тоді вам краще публікуватися на іноземних платформах, таких як Kickstarter і IndieGogo. Але якщо ви хочете створити освітній проект або писати книги, продавати їх і частину від продажу віддавати в соціальні проекти, тоді краще звернутися до української аудиторії і платформі Спільнкошт.
Фото: Startup Kultur 2017 (прес-служба)
Хочу зазначити, що українці зараз підтримують проекти, які направлені на навчання, розвиток дітей, створення незалежних медіа — всі теми чітко відображають запит суспільства. Але в той час проект з новими технологіями або певний ІТ-стартап пройдуть повз нас стороною. Тому, важливо звертати увагу на те, корисний чи буде ваш проект конкретної аудиторії краудфандінг-платформи.
Краудфандінг — це не про гроші. Їх можна взяти в кредит у банку, позичити у друзів або заробити на іншому проекті. Гроші самі по собі не створюють важливі речі. Це всього лише інструмент, а не мета. До того ж, якщо ви будете націлені тільки на прибуток, у вас не вийде створити ефективну кампанію — люди не зможуть вам повністю довіряти.
Також — це про важливі проекти, створені для людей. Якщо ви придумаєте термо-чашку для кави, яка подобається тільки вам, але в її концепції не буде конкретної користі для людей, тоді ваш проект залишиться без підтримки.
Краудфандінг — це про довіру. Як тільки українці почнуть більше довіряти один одному, тоді більше людей буде вкладати гроші в нові проекти і підтримувати ініціативи.
Є цілі книги та сайти про те, як правильно просувати свою ідею. Але найбільш ефективним буде — зібрати команду людей з різними ролями (автор ідеї, маркетолог, PR-спеціаліст). Тоді ефект від кампанії буде синергетичним і ефективним.
Не можна просто опублікувати проект на платформі і чекати, коли на вас посиплються гроші. Краудфандінг — це складний механізм, над яким потрібно постійно працювати. Є така метафора, що він як велосипед — поки ти крутиш педалі, їдеш.
Коли є ідея, її потрібно зробити актуальною і гарненько над нею попрацювати:
1. Чітко розписати, в чому полягає ідея.
2. Опрацювати механізм її реалізації: описати конкретні подальші кроки до її втілення в життя.
3. Створити текст, який ви будете використовувати на краудфандінгової платформі і в якому буде чітко описано: що ви робите, для кого і з якою метою.
4. Зняти відео — про команду, учасників, продукт.
5. Прорахувати бюджет: скільки грошей вам потрібно для реалізації ідеї.
6. Спланувати PR-компанію: створити контент-план та медіа-план.
Що ви можете зробити після запуску проекту:
- відправляти імейл-розсилки людям, яким буде цікава ваша ідея;
- розміщувати інформацію про проект в різних соціальних групах;
- проводити заходи, запрошувати друзів, просити писати про це;
- відвідувати зустрічі з нетворкінгу, які в Києві проходять щотижня, ділитися своєю ідеєю з новими знайомими.
Також, коли ви вже запустили проект, не варто на цьому зупинятися. Команда повинна працювати не покладаючи рук. Важливо розповідати про проект у соціальних мережах, просити опініон-лідерів шерить посилання, комунікувати зі ЗМІ.
Є такий проект enter.ua — про художників, які подорожують пішки по Україні. Вони відкривають нові місця, зупиняються у невеликих хуторах.
Мета проекту — дослідити українські істини і цінності без фотошопу або монтажу. Показувати реальних людей і дійсність, яка їх оточує. Що роблять художники: фотографують і знімають те, що їх вражає. Йдуть тільки пішки без точного маршруту. По дорозі зупиняються в різних селах, спілкуються з людьми і записують діалоги з ними на відео. Їх кінцева мета: створити проект-виставу, на основі медіа-арту.
Вони вже пройшли перші 700 кілометрів. Відзняли кілька відео. Особисто мені дуже цікаво за ними далі спостерігати.
Нещодавно був успішним проект Ostriv Lab — це майданчик, що знаходиться в Солом'янському районі в місті Київ, де хлопці-архітектори створюють простір для архітекторів і дизайнерів. Їх мета — підтримувати молоді таланти, розвивати їх, навчати та разом створювати нові предмети у сфері дизайну. Проект Ostriv Lab — масштабний і я вірю, що він буде існувати не один рік.
Крутий проект — Громадське радіо. Вони запустили вже четверту кампанію і виступають для мене еталоном ефективної комунікації з суспільством. Подивіться, як вони знімають відео і як їх підтримують вже далеко не в перший раз.
У цілому я рада, що в Україні стільки проектів, які дістають відгук у людей. І я вірю, що як тільки у нас буде ще більше довіри один до одного, більше відвертості, інтересу до створення нового, ми зможемо реалізувати достатню кількість сильних ідей разом.