Киянам показали, як виглядає будівля Театру на Подолі, яке в лічені дні перетворилася на скандальний об'єкт
В самому центрі Андріївського узвозу у Київі завершили першу чергу реконструкції "Театру на Подолі". Будівля пустувала і була покинутою вже десять років поспіль, ще із часів мера Київа Олександра Омельченка. На початку 2016 року будівельні роботи зрушили з мертвої точки: будівля нарешті почали реконструювати. А в кінці листопада, коли перша черга робіт наблизилася до кінця і завіси з театру були зняті, кияни раптово побачили зовсім не те, що очікували.
У конфлікті з громадськістю
Громадський активісти і користувачі соцмереж швидко розділилися на два табори: активні прихильники проекту і ті, хто категорично проти нового задуму, причому критиків нового зовнішнього вигляду театру, виявилося набагато більше. Головним приводом для обурення стало те, що новий вигляд будівлі, на думку людей, абсолютно не вписується в концепцію всього Андріївського узвозу з малоповерховими будівлями 19 століття і повністю закриває вид на давню історичну вулицю, яку так люблять.
Крематорій, коробка, енергоблок – як тільки не називали новий проект реконструкції театру. Захисники нового вигляду будівлі кажуть, що практика будівництва "аскетичних" будинків з металу і скла – давно прижилася в Європі. З іншого боку, нависає над вулицею "коробка" - це зовсім не та архітектура, яка будується в Європі.
Головний архітектор Київа Олександр Свистунов поспішив запевнити: театр ще не добудований, і відкриється тільки в 2017 році, тому проект може бути відкоректований з урахуванням думки експертів і громадськості до його відкриття навесні 2017 року. Але, в той же час, він так і не відповів на питання, чому ж проект не обговорювали раніше.
Також 29 листопада стало відомо, що після скандалу змінити зовнішній вигляд будівлі зажадав мер Київа Віталій Кличко.
"Архітектурний ансамбль Андріївського узвозу – знакової, історичної вулиці – повинен бути збережений! Без урахування думки фахівців та узгодження з громадськістю ця будівля не буде здана в експлуатацію. Потрібно доопрацювати зовнішній вигляд будівлі, щоб вона не вибивалася з ансамблю будинків на узвозі, і мають бути враховані рекомендації містобудівної ради", - сказав він.
Ніяких магазинів і вивісок
Незабаром після того, як будівля опинилася без завіси і стало доступно для перегляду, забудовники вирішили показати, як проходить процес реконструкції і пояснити, яким будівля буде в подальшому.
Малахов стверджує: театр на Подолі буде поки єдиним в Україні театром, в який зможуть ходити люди з обмеженими можливостями, а високотехнологічне оснащення сцени дозволить нарешті запрошувати в Україну театральні трупи світового рівня.
Меценатом виступила компанія "Рошен", яка витратила на реконструкцію театру понад 165 мільйонів гривень. Проект реалізують також за підтримки Міністерства культури України та департаменту культури КМДА. Відомий режисер і художній керівник Театру на Подолі Віталій Малахов спростовує чутки про те, що компанія-меценат буде претендувати на цю будівлю.
"Ніяких магазинів "Рошен" тут не буде. І ніяких кричущих вивісок – теж. У нас є всі договори, згідно з якими меценати після закінчення будівництва передають театр громадськості міста Київа, а громадськість передає його нам в управління. Що стосується самої архітектури будівлі, що ми - противники всіляких бутафорий. Ми хочемо бути, а не здаватися. Ми спочатку не хотіли, щоб на фасаді театру були вензелі 19 століття, які Андріївському узвозу абсолютно не притаманні. Адже ми живемо з вами в 21 столітті, і потрібно створювати те, що притаманне сучасності. Ми давали архітектору свої побажання, і вони були враховані. Архітектор Олег Дроздов, який працював над проектом – це професіонал європейського і навіть світового рівня", - прокоментував Віталій Малахов.
“Мене все хочуть підштовхнути до того, аби я сказав, що проект будівлі зі мною не погодили. Але ні! Все погодили. Ми театр антибуржуазний. Що це означає? Це означає, що ми не хочемо, щоб в театр приходили дивитися одяг. Ми хочемо, щоб приходили дивитися спектакль. Театр має скромний аскетичний дизайн, де головне – спектакль. Це Так і планувалося. Знаменитий український письменник і драматург Анатолій Ісакович Крим передав мені записку. У ній сказано: "І тепер ми повинні будемо дивитися на огидну тінь нависающего споруди з металу і болтів, яке висить над містом, як чорнильна пляма. З колективного листа французької інтелігенції з приводу відкриття Ейфелевої вежі. У 1889 році", - додав режисер.
У акторів театру не було гримерок
За словами Малахова, головна перевага будівлі в тому, що актори Театру на Подолі, які довго не мали свого приміщення, нарешті отримають можливість проводити репетиції і давати вистави в хороших умовах.
"Будівлю в першу чергу заслужили артисти. Коли ми працювали в Гостинному Дворі, то актори гримувалися в гримерках, які самі ж вони і викопали під сценою. Люди не могли вийти в туалет до кінця вистави. Зазвичай ми видаємо Близько 45 вистав на місяць. У палаці Україна у нас дві маленькі гримерки, гримуються багато років в коридорах. Не було місця, де зберігати декорації. Кожне вранці їх туди завозимо, а ввечері – вивозимо. І так – весь час. Тому своє приміщення заслужили в першу чергу актори", - додав Малахов.
Будівля майбутнього театру зсередини
У новій будівлі буде фойє, яке буде працювати весь час, а не протягом п'ятнадцяти хвилин між першим і другим актом вистави.
У приміщенні буде також магазин з книгами, невеличка кав'ярня і, звичайно ж, театральна каса. Передбачається також створення віртуального туру по Андріївському узвозу, який може подивитись кожен охочий.
Коли попередня будівля театру було готове на 75%, то виявилося, що в ньому практично немає місця для сцени. За словами Віталія Малахова, до "Євро-2012" збиралися відкрити тільки фасад, а про самому будинку – забути. В теперішньому проекті за основу вирішили взяти місце для сцени, а решту включити, якщо поміститься.
Вперше за всю історію реконструкцій театру в Україні в Театрі на Подолі планують впровадити технологію жорстких куліс, яка сформує ще дві паралельні поверхні з боків. Вони дадуть можливість використовувати нові сценографічні елементи. Зокрема, можна буде використовувати проекції, які будуть розширювати чи навпаки звужувати простір. Театр буде вміщати 260-280 глядачів.
Опрацьовувалася і система архітектурної акустики. Передбачалася система, яка, крім звуку в залі, дозволить проводити якісну звукозапис в режимі реального часу. Нова система управління театральним світлом, яка дозволить заощадити до 30-40% ємності лінії, які тут прокладаються. Тоді можна буде використовувати театральний прожектор будь-якого типу.
"З тієї ж плоті, що і Андріївський узвіз"
Архітектор театру Олег Дроздов, на якого обрушилася лавина критики в Фейсбуці, встиг вже кілька разів прокоментувати ситуацію.
“Перше, що ми зробили як відповідальні автори ідеї – це продумали все так, щоб фінансові ресурси були витрачені максимально ефективно. У підсумку прийшли до певного компромісного рішення. Нам потрібно було збільшити кількість посадкових місць, розширити місце для перформансу. І зробити так, щоб у театр було зручно заходити з вулиці".
"В будівлі ми використовували дві архаїчні техніки. Перша виявилася не так простий – потрібно було знайти старий цегла, ми його потроху купували невеликими фрагментами. Другий матеріал – це фальцевый титан. Будинок складається з тієї ж плоті, що і Андріївський узвіз. Зараз, коли з будівлі тільки зняли захисне покорытие, він виглядає як глянець. Але через кілька років це буде метал з зеленуватим відтінком, який дуже близький по увазі до старим європейським бронзовим пам'ятників", - розповів Дроздов.
З приводу того, що будівля не вписується в архітектуру Андріївського узвозу і виглядає занадто радикально, архітектор нагадав, що нові будівлі давно звикли будувати в історичному центрі Парижа, Праги чи Берліна.
“Це архітектура сьогоднішнього дня. Вірніше, архітектура останніх століть. Адже всі люди живуть в конкретній епосі, а їй властивий свій стиль, своє бачення, ставлення до одягу, транспорту. Наш театр - це свого роду діалог з Андріївським узвозом. Для України ця практика нова. Як раз новизною я можу пояснити резонанс, який викликало нову будівлю", - підсумував Олег Дроздов.