"Витрачайте кошти на потреби громади": Марина Порошенко про створення медіатек і ресурсних кімнат
"Першим нашим кроком було, безумовно, втілення інклюзивної форми в школах"
Дружина президента багато років очолює Благодійний фонд Порошенка, який піклується про дітей з особливими освітніми потребами. І, треба визнати, працює дуже плідно та ефективно. Мета команди першої леді — зробити максимум для виховання нового покоління українців, для якого інклюзія стане частиною світогляду, і забезпечити гарантію реалізації права кожної дитини на якісну освіту. Новий погляд на працю з особливими дітьми вимагає багато зусиль. Це і реформа освіти, і співпраця з місцевими громадами, і створення мережі інклюзивно-ресурсних центрів, і підготовка фахівців.
Марина Порошенко розказала про реформу інклюзивної освіти: що коли буде такий масштабний і об’ємний проект, він охопить ще стільки суміжних напрямків, без зміни яких неможливо взагалі рухатись далі.
"Саме завдяки міжнародній класифікації функцій ми зараз можемо більш цілеспрямовано підходити до корекції навчального процесу дитини, бо працюємо вже з порушенням функцій", - вважає дружина президента.
Коли освітяни працюють лише з порушеннями якихось функцій, це зовсім інший підхід. Ми не кажемо: "Та дитина хвора, вона не зможе навчатися". Ні, ми маємо підходити з тієї позиції, що дитина може зробити і що ми можемо розвинути в ній. Тобто виходити з її можливостей, а не з недоліків.
"До речі, ми разом з Міжнародним фондом "Відродження" зараз розробляємо підручник для студентів вищих навчальних закладів. Для цього створили робочу групу, куди увійшли українські фахівці, науковці, освітяни. Сподіваюсь, що з 1 вересня це буде обов’язковий курс для майбутніх вчителів. Щоб вони знали, як працювати з дитиною з особливими освітніми потребами, як складати індивідуальний план розвитку, яка співпраця має бути з фахівцями інклюзивно-ресурсних центрів (вони, до речі, обов’язково супроводжуватимуть дитину з двох до вісімнадцяти років, незалежно від того, ходить вона до школи, дитячого садочка чи до інших навчальних закладів; це обов’язкова вимога). Тобто це командна робота", - сказала Марина Порошенко.
А ще Фонд підписав меморандум з Міністерством регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ.
"Ми запропонували їм розроблені нами типові проекти медіатек, ресурсних кімнат для дітей з особливими освітніми потребами, які обов’язково мають бути в кожній школі. Ми розробили типові проекти інклюзивно-ресурсних центрів, які пропонуємо для реалізації в областях. Їх два. Один — на базі опорних шкіл. Це більш економний і зручний для використання варіант. Там школярів супроводжують фахівці з інклюзивно-ресурсних центрів, які можуть також консультувати вчителів. Все поруч, в одному приміщенні. Другий варіант — окрема будівля центру. Є типовий проект. Ми все продумали. Надали перелік обладнання, прописали вимоги щодо працівників (зрозуміло, що там треба трохи більше персоналу) та умови конкурсу, за яким їх мають туди набирати. Пріоритет зараз — долучити таких дітей до навчання, щоб вони впевнено відчували себе у суспільстві та мали друзів", - відмітила вона.
"Першим нашим кроком було, безумовно, втілення інклюзивної форми в школах. Не менш важливий наступний крок — долучити до цього процесу дошкільну освіту. Тому що чим швидше і раніше фахівці звернуть увагу на дитину, тим кращі результати ми отримаємо в майбутньому", - повідомила Порошенко.
"Обов’язково треба розуміти і те, що дитина ще ж має опанувати професію. Тому важливо цілеспрямовано впроваджувати спеціалізоване навчання. Ми знаємо, що ці діти дуже талановиті. Вони і малюють, і пишуть вірші, і співають. Вони борються за своє життя. Нам треба їм лише трішечки допомогти. Вважаю, що, коли весь цей процес стане системним, буде результат", - зазначила перша леді.
Ми також запланували придбати пакет методичних розробок з комплексного тестування дітей з особливими освітніми потребами. Це найсучасніші тести, які використовують у Сполучених Штатах Америки, Канаді тощо, адаптовані для вербальних і для невербальних дітей. За результатами тестування можна оцінити як рівень розвитку, так і ментальний рівень дитини. Потім програма обробляє ці дані, щоб максимально уникнути похибок. На основі отриманих результатів фахівці напишуть рекомендації щодо корекційно-навчальної програми для кожної дитини індивідуально.
"У мене взагалі мрія, щоб він ніколи не закінчувався", - відповіла Порошенко, коли у неї запитали, чи планує вона закінчити проект інклюзії.
Нагадаємо, що декларація Порошенка з'явилася у відкритому доступі