ua en ru

Українські дороги 2016: як з ним їздити і куди скаржитися

Українські дороги 2016: як з ним їздити і куди скаржитися Фото: Дороги України (liveinternet.ru)

Близько 90% автомобільних доріг в Україні не ремонтували понад 30 років. Як скоро реформоване міністерство і його співробітники зможуть полагодити те, що руйнували чверть століття, і чи зможуть взагалі?

З року в рік українська преса пише про проблеми українських доріг. Про те, що стан їх місцями настільки жахливе, що в дорожніх калюжах тонуть машини. Про те, що ямкові ремонти неефективні і пора вже переходити до більш сучасним способам лагодження асфальту. Про те, що відповідальні чиновники безвідповідально витрачають дорожні бюджетів, набиваючи власну кишеню. І так вже чверть століття. Наприкінці 2014 - початку 2015 року Мінінфраструктури пообіцяв українцям позитивні зміни, але скільки нам доведеться чекати їх реалізації - невідомо. Спробуємо розібратися самі.

Зараз в Україні майже 170 тисяч автомобільних доріг загального користування. При цьому 16% від цієї цифри, складають гравійні "стежки", а ще 5% - залишилися з тих часів, коли асфальт ще не застосовувався в будівництві.

Українські дороги 2016: як з ним їздити і куди скаржитися

Фото: Дані Мінінфраструктури про дорогах загального користування в Україні у 2015-2016 роках (mtu.gov.ua)

Українські дороги 2016: як з ним їздити і куди скаржитися

Фото: Типи покриттів українських автодоріг (mtu.gov.ua)

Українські дороги 2016: як з ним їздити і куди скаржитися

Фото: Рейтинг дорожнього покриття по областях станом на листопад 2015 року. Інфографіка видання "Слово і діло" (autocentre.ua)

Ввечері гроші - вранці дороги

Мінінфраструктури України в цьому році отримала рекордний бюджет на будівництво і реконструкцію доріг - 20 мільярдів гривень ($770 мільйонів). Відомство показало гарну інтерактивну карту, на якій позначені всі заплановані на 2016 рік роботи.

Але навіть цього рекордного бюджету не достатньо, для приведення в порядок хоча б чверті українських доріг. Директор Департаменту стратегічного розвитку дорожнього ринку автомобільних перевезень Мінінфраструктури Роман Хміль зазначив, що на поточний момент для відновлення існуючої мережі доріг в Україні необхідно 50-100 млрд гривень в рік. Дорожнє покриття в Україні налічує приблизно 180 тисяч кілометрів. За даними департаменту, капітального ремонту потребує 17 тисяч кілометрів доріг, ще 34 тисячі км доріг потрібно поточний середній ремонт. Під поточним і середнім ремонтом слід розуміти все те ж латання дірок.

Якби департаменту виділяли по 100 мільярдів гривень на рік протягом 10 років, то до 2027 році українці отримали б ідеальні дороги, запевняють у міністерстві. У відомстві вважають, що 100 млрд на рік - цілком посильна цифра для держскарбниці, потрібно тільки правильно перерозподіляти фінансові потоки. Так, усі надходження з акцизу на паливо (а це 35-40 млрд гривень в рік), пропонують спрямовувати безпосередньо на будівництво і ремонт доріг. Зараз акцизний збір потрапляє спочатку в загальний "котел" державного бюджету, де Мінфін перерозподіляє його на свій розсуд. Виправити цю ситуацію покликаний законопроект "Про дорожній фонді", до якого у нардепів поки "не дійшли руки".

Скільки кіло дороги

Дорожній бюджет цього року практично наполовину сформований з кредитних коштів. При цьому міжнародні кредитори настільки зневірилися в українських чиновників, що вирішили перевірити, як витрачаються виділені на ремонт гроші прямо на дорозі. У квітневому прес-релізі "Укравтодору" говориться, що експерти Світового банку будуть щомісяця відвідувати трасу М-03 Київ-Харків-Довжанський на ділянці Полтава-Лубни, де ведуться роботи з будівництва та реконструкції за кредитні кошти МБРР.

Роботи з розширення дорожнього полотна до 4 смуг на ділянці протяжністю 125 км ведеться з січня 2013 року і за цей час завдання вдалося виконати лише на 90%. Загальна вартість робіт з будівництва та реконструкції ділянки становить більше $250 млн - близько $2 млн за кілометр.

У топ-5 найдорожчих доріг світу перше й друге місце займають російські дороги. Так, 4 км Московського "кільця", коштували платникам податків $2,3 млрд, тобто 1 км кільцевої дороги обійшовся в $578 млн.

Дивним чином у цьому списку не виявилося України. Але у нас ще все попереду, адже влада має намір реалізувати масштабний проект з будівництва великої кільцевої дороги навколо Києва. Терміни початку будівництва не названі, відомо лише, що реанімація проекту, розробленого ще в 2009 році, "є першочерговим завданням". На момент появи проекту 7 років тому, його реалізація оцінювалася в 55 млрд гривень, а на сьогоднішній день ця сума зросла в кілька разів.

У цьому світі новина про те, що десь у світі є країни і міста, в яких уряд думає про людей, сприймається як утопічний розповідь. Не так давно ми писали про те, що у фінському місті Оулу вулиці звільнили від транспорту, щоб пішоходи і велосипедисти могли спокійно пересуватися по вулицях. Для цього всі автомобільні дороги перенесли під землю. Будівництво цілого підземного міста йшло всього кілька років, а з бюджету 70 млн євро чиновникам вдалося навіть заощадити пару мільйонів. Неймовірно, але факт.

Народна ініціатива

Чого тільки не придумували українські водії, для боротьби з національним бездоріжжям. Яскравим проявом ставлення водіїв до вітчизняних дорогах стало масове поява на машинах українців наклейок "Я ненавиджу Укравтодор" і "Уаһооею з цих доріг".

Нещодавно з усіх проблемних доріг країни українські водії та журналісти визначили саму бездорожную. Нею стала траса "Н11" на ділянці Кривий Ріг - Миколаїв протяжністю 176 км. Майже 200 кілометрів суцільних ям, вибоїн і колею.

У лютому 2016 року таксисти склали рейтинг найбільш небезпечних доріг Києва.

Куди скаржитися

Відповідальний за стан українських доріг "Укравтодор" у рамках концепції програми інформатизації дорожньої галузі України співпрацює з кількома компаніями та організаціями, надання і отримання актуальної інформації про ситуацію на дорогах.

Головний ресурс державного дорожнього відомства, що надає оперативну інформацію, називається "Автошлях". Портал дозволяє отримати широкий спектр інформації: ремонти, обмеження проїзду, контакти дорожніх служб, погодні умови і навіть відео з камер спостереження (на даний момент сайт знаходиться на стадії оновлення і деякі функції працюють в тестовому режимі).

Українські дороги 2016: як з ним їздити і куди скаржитися

Фото: Портал "Автошлях" надає саму повну і актуальну інформацію про українських дорогах (avtodoroga.com.ua)

Нещодавно співробітники "Укравтодору" стали наносити актуальну інформацію про дорожню обстановку на карти "Яндекс". Диспетчери держ агентства цілодобово оновлюють інформацію про стан автопроездов, ускладнення дорожнього руху внаслідок ДТП, ремонту, погодних умов і акцій протесту.

Українські дороги 2016: як з ним їздити і куди скаржитися

Фото: Отримати інформацію про дорожню ситуацію можна через браузер комп'ютера або мобільний додаток "Яндекс" (uzr.com.ua)

Портал "УкрЯма" надає можливість автомобілістам і пішоходам додати на сайт фото, адреса та вид дефекту дороги в своєму місті. Таким чином створюється картина пошкоджень трас по всій країні. Ці відомості автоматично надходять в "Укравтодор" і протягом місяця виявлені дефекти дорожникам належить усунути.

Українські дороги 2016: як з ним їздити і куди скаржитися

Фото: Сервіс "УкрЯма" передає інформацію в "Укравтодор", але деякі функції сервісу - платні (ukryama.com)

Ідея проекту належить російському опозиціонеру Олексію Навальному - його сайт "РосЯма" з'явився трохи раніше українського аналога. На сьогодні сервіс допоміг виправити близько 10% дефектів, про які повідомили користувачі.

Українські дороги 2016: як з ним їздити і куди скаржитися

Фото: Проект "УкрЯма" допоміг виправити близько 10% дефектів, про які повідомили користувачі (ukryama.com)

Сервіс Uaroads, запущений в 2014 році на волонтерських засадах активістами, в числі яких був Роман Хміль, дозволив автомобілістам вести інтерактивну карту стану українських доріг, а для пана Хміля став поворотним моментом у біографії і кар'єрі. Успішного айтішника запросили зайняти крісло директора Департаменту стратегічного розвитку дорожнього ринку автомобільних перевезень Мінінфраструктури.

За даними 50 тисяч зареєстрованих користувачів сайту Uaroads, оцінили половину українських доріг, 5% дорожнього покриття зараз в дуже поганому стані, а 48% - в поганому.

Українські дороги 2016: як з ним їздити і куди скаржитися

Фото: Одним з головних творців сервісу Uaroads був нинішній директор Департаменту стратегічного розвитку дорожнього ринку автомобільних перевезень Мінінфраструктури Роман Хміль (uaroads.com)

Автор проекту Dorogy.net Андрій Хомин пропонує будь-якому автомобілісту відкрити інтерактивну мапу на сайті та за п'ятибальною шкалою оцінити дорогу, по якій він проїхав. Сервіс доповнюється даними з мобільного додатку, яка сама визначає якість дороги під час їзди. Пізніше проект Dorogy.net вийшов на світовий рівень і став називатися Navizor, об'єднавши інформацію про стан доріг у всьому світі.

Українські дороги 2016: як з ним їздити і куди скаржитися

Фото: Проект Navizor вийшов на міжнародний рівень і дозволяє оцінити практично будь-яку дорогу в світі (navizor.com)

Ще один проект сайту "Дороги України" дозволяє побачити стан доріг, а також поділитися інформацією про дефекти, відправивши повідомлення на імейл або описавши проблему у коментарях під картою. Формат взаємодії з ресурсом - не найзручніший для користувачів.

Українські дороги 2016: як з ним їздити і куди скаржитися

Фото: Для нанесення інформації про дорозі на карту "Дороги України", потрібен якийсь час на перевірку відомостей модератором (routes.in.ua)

Досягнення і перспективи

Сторінка сайту Мінінфраструктури, описує технічний стан автомобільних доріг загального користування в Україні повідомляє: “У зв'язку з обмеженим фінансуванням близько 90% автомобільних доріг загального користування не ремонтували понад 30 років. Тому автомобільні дороги загального користування (169,6 тис. км) не відповідають сучасним вимогам як по міцності (39,2%), так і за рівністю покриття (51,1%).

В кінці 2015 року Мінінфраструктури опублікувало звіт "Про виконання програми діяльності уряду 2015 і плани на 2016". Нижче представлені найбільш цікаві слайди презентації.

Українські дороги 2016: як з ним їздити і куди скаржитися

Фото: Інформація Мінінфраструктури про стан дорожнього господарства в 2014-2016 роках (mtu.gov.ua)

Українські дороги 2016: як з ним їздити і куди скаржитися

Фото: Частина необхідних заходів по впровадженню реформи в 2015 році була реалізована (mtu.gov.ua)

Українські дороги 2016: як з ним їздити і куди скаржитися

Фото: Слайд відображає інформацію про самому міністерстві інфраструктури (mtu.gov.ua)

Українські дороги 2016: як з ним їздити і куди скаржитися

Фото: Завдання, які ставить перед собою міністерство у 2016 році (mtu.gov.ua)

За останній рік міністерству вдалося здійснити справжній прорив, порівняно з практикою роботи в попередній період. Тим не менш, для реформи міністерства та його діяльності, це дуже короткий термін. Виходячи з інформацією відомства, основними проблемами, що заважають привести українські дороги в нормальний стан залишаються недостатнє фінансування та його законодавче регулювання, архаїчні методи роботи в деяких секторах і департаментах (у тому числі зайва бюрократія), належний контроль за розподілом фінансування та виконанням робіт.

Прогноз Романа Хміля, з урахуванням українських реалій, здається навіть занадто оптимістичним. Мабуть, до 10 років і 1 трильйона гривень потрібно додати ще хоча б 10 чесних чиновників, які займають ключові позиції для вирішення питань дорожньої інфраструктури країни. В світлі останніх подій з офшорним скандалом, віриться в десятирічну перспективу з працею. Той самий недолік фінансування, на який нарікає Мінінфраструктури, безпосередньо пов'язаний з офшорами - українські дороги зберігаються на незаконних рахунках чиновників на Віргінських і Кайманових островах, на Кіпрі та в Белізі. І поки ці гроші не повернуться в Україну (читай ніколи), наші автомобілісти і далі будуть "годувати" автосервіси і скаржитися в порожнечу.

Читайте також: "Офшори державного рівня": ЗМІ з'ясовували, як Порошенко продає Roshen.