СЕО karabas.com Максим Плахтій розповів, що чекає розважальну індустрію в 2017-2018 роках
Багато експертів в сфері шоу-бізнесу стверджують, що за останні роки українська музична індустрія вийшла на більш високий і якісний рівень. Цьому є ряд показових прикладів - аншлагові концерти західних та українських зірок. Styler вирішив дізнатися думку СЕО karabas.com Максима Плахтія про основні тренди музичного ринку. Що ж чекає розважальну індустрію в 2017-2018 роках?
Фото: Максим Плахтій (прес-служба)
Хороші артисти завжди збирають зал, незалежно від стилю, в якому грає музикант. Якщо контент якісний і актуальний, люди готові за нього платити, а організатора, в більшості випадків, очікує sold-out (аншлаг). Прекрасні приклади: Тіна Кароль, Стінг, LP, Foals, Alt-J, Ніна Матвієнко, MONATIK. Всі ці концерти з успіхом відбулися в Києві в 2017 році і навіть при відносно високій вартості квитка - були повністю розпродані. Така тенденція поступово призводить до нової трансформації ринку – організаторам стає вигідніше привезти одного або двох топових артистів з по-справжньому видовищним і яскравим шоу, ніж проводити багато "середніх" проектів з ризиками і слабкою віддачею.
Рівняння на якість – однозначно один з головних трендів розважальної індустрії в 2017-2018 роках.
Фото: концерт MONATIK у Палаці спорту (прес-служба)
Останні півтора року Україна набагато чіткіше позначена на карті світового шоу-бізнесу як самостійна одиниця, ніж ще кілька років тому. У 2017-му, Київ вже приймав і ще буде приймати артистів, які приїжджають в рамках своїх світових турне - Стінг, Marilyn Manson, 30 seconds to Mars та інші. Київ стоїть у їхньому графіку нарівні з іншими європейськими столицями, а Бенджамін Клементайн і зовсім відкриває тур своїм українським виступом. Унікальним досвідом для України є літній концерт LP, коли популярний західний артист приїхав до нас з концертом, перебуваючи на піку своєї популярності. Підсумок - повний зал, запланований цієї зими другий концерт на більшому майданчику, Київський Палац спорту. Успішний досвід подібних заходів відкриває для організаторів нове поле для роботи з топовими артистами, тому в майбутньому нас чекає ще більше цікавих концертів артистів "класу А".
Український концертний ринок впевнено міцніє, іноземні артисти розуміють, куди їдуть і вже не побоюються за свою безпеку, оскільки у них є успішний приклад колег, а промоутери ведуть себе набагато впевненіше, вступаючи в переговори з менеджерами топових музикантів.
Фото: LP у Києві (прес-служба)
Обмеження на виступи і ротацію російських артистів, а також побоювання після Революції Гідності західних артистів і їхнього менеджменту приїжджати до України, сформували в українській музичній індустрії якийсь культурний вакуум. Тоді це дало значний поштовх для розвитку української музики. Конкуренція на ринку тимчасово скоротилася до локального рівня, артисти змагалися тільки один з одним, що дозволяло кожному активному українському артистові проявити і зарекомендувати себе. На жаль, змушені констатувати, що "вікно можливостей" стрімко закривається, а ситуація знову змінюється.
Як показує 2017-й рік, боротьба за увагу та гаманець споживача йде вже з західними зірками. У цій ситуації є плюси і мінуси. Позитивний момент полягає в тому, що якість шоу, які отримує глядач, постійно підвищується. Зібрати повний зал сьогодні можна тільки пропонуючи гідний і затребуваний у своєму сегменті продукт. Хороші приклади: Тіна Кароль, яка зібрала підряд сім палаців "Україна". Олег Винник, у якого на концертах незмінні аншлаги в будь-якому місті. MONATIK, який буквально за півтора року перетворився мало не в головного поп-артиста країни. Всі вони грають в різних жанрах, але дають своєї аудиторії контент, який та чекає і за який готова платити. Групи і виконавці почали приділяти підвищену увагу якості своїх шоу: музиці, постановок, технічного оснащення.
Як і будь-який інший, гастрольний ринок теж має якусь обмежену ємність і вже знаходиться в стадії насичення, є загроза перенасичення - неможливо продати квитків більше, ніж може собі дозволити придбати покупець, не можна провести концертів більше, ніж публіка в змозі відвідати. Саме тому промоутери знаходяться в постійному пошуку, а на ринку з'являються нові форматні заходи: цирки, бродвейські постановки, мюзикли і т.д.
Є ті, хто розробляють і впроваджують власні формати, будучи вже не лише організатором, але і співпродюсером шоу - відмінний приклад: Svitlo Concert, які зуміли прищепити публіці любов до джазу і класичної музики і закріпити за собою першість в обраній ніші. Лідером на ринку розважально-циркових шоу можна назвати телеканал СТБ, які кілька років успішно реалізують свої проекти з елементами 3D-мапінгу, циркових шоу, мюзиклів. Вони постійно інвестують гроші в цей формат, завдяки чому можуть у майбутньому зайняти нішу сімейних заходів.
Ще один формат заходів, який активно просувається на ринку в цьому році - бізнес-форуми. Цієї осені ми спостерігаємо цілий ряд заходів, де в якості запрошеної зірки заявлений вже не артист, а гуру або успішний підприємець.
У всіх озвучених подій є один плюс - ефект новизни. Але для того, щоб відвідувач звик до них і продовжив відвідувати такі заходи в подальшому, організаторам необхідно розкручувати сам жанр і постійно "тримати марку". Від цього і буде залежати захоче до них повернутися споживач.
Робота з регіонами - одна з головних проблем українського концертного ринку. У плані музичного і культурного розвитку слухачі провінції значно поступаються столичним. Якщо Київ з культурного сприйняття поступово починає наздоганяти світову музичну спільноту, то в інших містах, на жаль, цей процес відбувається набагато повільніше. Тому поки що при формуванні гастрольного графіка промоутерам, як і раніше, доводиться обмежуватися столицею і вибірково містами-мільйонниками. Складніше стане і українським артистам, ми вже зараз спостерігаємо скасування концертів у турі в невеликих містах. Основні концертні та розважальні шоу в 2017-2018 роках, як і раніше, будуть зосереджені в столиці.
Фестивалі поступово відходять в сторону чіткого позиціонування, орієнтації на атмосферу і вибудовування внутрішньої субкультури. Заманювати лайнапом стало дуже дорого і до того ж більше не є перспективним. На ринку вже є успішні приклади таких міських фестивалів, як "Вулична їжа" або "Кураж - базар", де лайнап ніколи не був принциповим, а при менших витратах, такі проекти показують набагато більші фінансові результати. Ті організатори фестивалів, які налаштовані на подальший розвиток, швидше за все будуть рухатися саме в бік грамотного позиціонування, цікавих форматів, продуманих активностей. Тому що 2017-й усіх їх чітко поділив на тих, хто перебудувався і заробив на фестивалі якісь гроші і тих, хто втратив гроші і зрозумів, що в майбутньому для того щоб вижити, потрібно терміново зміщувати акценти і шукати інші шляхи роботи з економікою заходу.