Підвищення цін на квитки УЗ необхідне, упевнений експерт
В Укрзалізниці повідомили, що в нинішньому році запланували підвищення тарифів на перевезення пасажирів на 25%.
При цьому в компанії підкреслили, що для відсутності збитковості ціну на квитки треба підняти не менш ніж у два рази, а тарифи на перевезення багажу – майже в 3,5 рази.
Очікується, що тарифи будуть підвищувати у два етапи: з 1 лютого на 12%, і на стільки ж – з 1 жовтня 2019-го року. У разі якщо така пропозиція отримає схвалення, то вартість проїзду підвищать для всіх категорій поїздів та вагонів, за винятком вагонів першого класу "Інтерсіті+".
"Тут потрібно розуміти, що ті кошти, які Укрзалізниця отримує у вигляді надходжень від продажу квитків на пасажирські перевезення, покривають близько однієї третини витрат на пасажирські перевезення. Тому підвищення тарифів на пасажирські перевезення – це неминучий крок, до якого треба бути готовим. По суті кажучи, іншого виходу в цій ситуації немає", - говорить Сергій Вовк, директор Центру транспортних стратегій.
За його словами, рішення про підвищення тарифів ще не затверджене, адже наразі Укрзалізниця тільки готується представити таку пропозицію до Міністерства інфраструктури.
"Але підвищення тарифів необхідне. Це рішення планомірно відкладалося через негативні соціальні наслідки, але до нього рано чи пізно прийдуть. На даний момент інвестпрограма "УЗ" не встигає за зносом основних фондів, і відкладання підвищення тарифів призводить тільки до погіршення стану рухомого парку та залізничної інфраструктури", - пояснює він.
При цьому про якісь конкретні найбільш проблемні ділянки або конкретні одиниці фонду говорити не коректно, адже інфраструктура зношена практично скрізь.
"Знос рухомого складу сьогодні знаходиться на рівні 90%. Тому потрібно говорити про оновлення активів УЗ в цілому, адже проблема характерна для всіх ділянок", - додає Сергій Вовк.
Проблему дефіциту поїздів у різних напрямках Укрзалізниця намагається частково вирішити шляхом запуску додаткових поїздів там, де на них високий попит, каже він:
"Наприклад, запускаються додаткові поїзди влітку на півдні України за рахунок сезонного збільшення туристичного потоку. Або ж взимку в період новорічних свят у західних напрямках".
"На даний момент збитки Укрзалізниці компенсуються за рахунок вантажоперевезень. Тому в майбутньому найбільш оптимально буде перейти від крос-субсидування до моделі бюджетного замовлення, коли держава буде виступати замовником послуг УЗ з перевезення пасажирів і компенсувати різницю між доходами і вартістю перевезень через бюджет", - додає він.
У той же час в Україні вже довго обговорюється питання приватних залізничних компаній. Так, вони можуть з'явитися в Україні вже у 2019 році, повідомив міністр інфраструктури Володимир Омелян у інтерв'ю виданню "Уніан". Вони можуть почати роботу в тестовому режимі, але для постійної їхньої роботи треба прийняти відповідний закон, додав міністр.
Сергій Вовк пояснює:
"Справа в тому, що у нас немає такого приватного бізнесу, який був би готовий цим зайнятися. На даний момент це збитково, оскільки гроші, виручені від пасажирських перевезень, покривають лише третину витрат "УЗ".
За його словами, були спроби запустити приватні залізничні перевезення на півдні України, але про якийсь значний їхній успіх говорити не варто.
"Укрзалізниця компенсує збитки в пасажирських перевезеннях за рахунок тарифів на перевезення вантажу, таким чином закриваючи прогалину від пасажирських перевезень", - констатує директор Центру транспортних стратегій.
Він додає: перехід до моделі бюджетного замовлення дозволить, крім усього, відстежувати собівартість проїзду на певних напрямках поїздів, дозволить зрозуміти, де є найбільш серйозні проблеми. Надалі з'явиться можливість присутності на ринку приватних або змішаних залізничних компаній.
"Наприклад, приміські залізничні перевезення – дотаційні практично у всьому світі. Вони компенсуються за рахунок загального економічного ефекту, а самі приміські залізничні перевезення в більшості країн планово збиткові", - говорить Сергій Вовк.
Перехід до моделі бюджетного замовлення також дозволить рухатися до поділу даного сегмента перевезень. З одного боку, буде розвиватися конкурентний сегмент з вільним ціноутворенням - перевезення в поїздах підвищеного комфорту та інтерсіті, де УЗ буде конкурувати з іншими видами транспорту.
"З іншого боку, будуть виділені так звані соціальні перевезення, наприклад, у плацкартних вагонах, де ціна буде встановлюватися держрегулятором з наступною компенсацією збитків УЗ з бюджетних джерел", - пояснює експерт.
Стало відомо, що в Укрзалізниці мають намір скоротити кількість провідників у поїздах.
Нагадаємо, раніше у Харкові подорожчав проїзд у громадському транспорті.