Як повернути бракований або неякісний товар продавцеві: поради юриста

Як повернути бракований або неякісний товар продавцеві: поради юриста
Фото: Как вернуть покупку в магазин (facebook.com/viplawyer)

Очільник столичної юстиції Станіслав Куценко дає поради, як захистити свої права, якщо ви отримали неякісні послуги або товар вам не підходить

Щодня сотні тисяч українців стають покупцями неякісного товару. І лише кожен двадцятий вирішує боротися за свої права, вимагаючи повернути йому кошти за куплений виріб або продукт. І справа не в тому, що українці не знають своїх прав: більшість як мінімум чули про Закон "Про захист прав споживачів".

За статистикою неурядових організацій, на повернення товару зважуються лише ті українці, які виклали за покупку чималу суму. Наприклад, це може бути техніка, одяг, взуття, прикраси.

"Залучіть на допомогу свідків і зверніться до адміністрації ринку"

Пані Ніна придбала на ринку туфлі на осінь. Оскільки була сильно стомлена, то не помітила, що підошва була неякісна, в деяких місцях помітно відставала. Коли прийшла на ринок, щоб повернути товар, продавець відмовив, сказавши, що взагалі це не його товар, відповідно,купували не в нього.

"У даному випадку вам знадобиться упаковка товару, бірка, свідки. Довести, що річ ви купили саме в цій торговій точці, буде непросто. Залучіть на допомогу свідків, людей, які були з вами на момент покупки товару. Уважно подивіться на упаковку товару. На ній можуть бути відмітки продавця. Упаковка також може бути фірмовою, на ній можуть бути зазначені дані продавця", – радить очільник столичної юстиції Станіслав Куценко.

Вимагайте пред’явити документацію торгової точки. У ній, як правило, повинні бути зафіксовані дані про ваш товар: артикул, серійний номер виробу, радить він.

Як повернути бракований або неякісний товар продавцеві: поради юристаФото: Очільник столичної юстиції Станіслав Куценко розповідає, як захистити свої права при покупці неякісного товару (РБК-Україна)

Якщо продавець відмовляється повертати кошти за товар, зверніться до адміністрації ринку. Попросіть книгу скарг і опишіть там свою проблему, вказавши номер торгової точки та ПІБ продавця. Напишіть свою адресу або телефон, оскільки адміністрація повинна оповістити вас про заходи, вжиті по відношенню до продавця. Напишіть претензію, де вкажіть, із якої причини ви хочете повернути товар, і відзначте, що продавець не пішов вам на зустріч у цьому питанні. Обов'язково уточніть, що в разі порушення ваших прав ви будете змушені звернутися до суду і вимагати не тільки повернення коштів, але і відшкодування морального збитку.

Не впадайте в паніку, якщо підприємець звинувачує вас у псуванні речі. Ви можете довести, що на момент її придбання вами річ вже була бракованою, каже Станіслав Куценко.

"Пам’ятайте, що ви можете вимагати проведення експертизи. Також маєте право бути присутнім при її проведенні, щоб не порушувались ваші інтереси. Для цього в письмовій претензії вимагайте повідомити про час, дату і місце проведення експертизи", – розповідає він.

Ви знаєте свої права?

Кожен споживач має знати, що, згідно зі ст. 4 Закону України "Про захист прав споживачів", купуючи, замовляючи або використовуючи продукцію, яку реалізують на території України, він має право на:

- захист своїх прав державою (здійснюють управління захисту прав споживачів, органи Держспоживстандарту, судові органи);

- належну якість продукції та обслуговування;

- безпеку продукції;

- необхідну, доступну, достовірну та вчасну інформацію про продукцію, її кількість, якість, асортимент, а також про її виробника (виконавця, продавця);

- відшкодування майнової та моральної шкоди, завданої через недоліки продукції (дефект), відповідно до закону;

- звернутися до суду та інших уповноважених державних органів за захистом порушених прав;

- об'єднатися в громадські організації споживачів (об'єднання споживачів).

Як повернути бракований або неякісний товар продавцеві: поради юристаФото: "Не впадайте в паніку, якщо підприємець звинувачує вас у псуванні речі. Ви можете довести, що на момент її придбання вами річ вже була бракованою"(пресс-служба)

Водночас споживачі зобов'язані:

- перед початком експлуатації товару уважно ознайомитися з правилами експлуатації, викладеними в наданій виробником (продавцем, виконавцем) документації на товар;

- за необхідності роз’яснення умов та правил використання товару – до початку використання товару звернутися за роз'ясненнями до продавця (виробника, виконавця) або до іншої вказаної в експлуатаційній документації особи, яка виконує їхні функції;

- користуватися товаром згідно з його цільовим призначенням і дотримуватися умов (вимог, норм, правил), встановлених виробником товару (виконавцем) в експлуатаційній документації;

- з метою запобігання негативних для споживача наслідків використання товару застосовувати передбачені виробником засоби безпеки з дотриманням передбачених експлуатаційною документацією спеціальних правил, а за відсутності даних правил у документації дотримуватися звичайних розумних заходів безпеки, встановлених для таких товарів.

"Жінка пред’явила чек, але приймати товар продавці відмовились"

Оскільки до початку навчального року залишилось не так багато часу, Олена купила своєму сину шкільну форму. Поки хлопчик перебував у дитячому таборі на відпочинку, жінка вирішила зробити сюрприз. Та коли приміряли форму, виявилось, що вона вже замала. Тож жінка віднесла одяг у магазин, пред’явила чек, але приймати форму продавці відмовились, мотивуючи це тим, що була зірвана етикетка.

"Відповідно до ст. 9 Закону України "Про захист прав споживачів" споживач має право на обмін товару належної якості протягом 14 днів, не рахуючи дня купівлі, якщо триваліший строк не оголошений продавцем. Обмін товару належної якості провадиться тільки у випадку, якщо він не використовувався і якщо збережено його товарний вигляд, споживчі властивості, пломби, ярлики, а також розрахунковий документ, виданий споживачеві разом із проданим товаром", – розповідає очільник столичної юстиції.

Наталя купила в супермаркеті кілька йогуртів, перевіривши терміни придатності. На виході з супермаркету один відкрила і помітила плісняву. Розпакувала всі інші – також зіпсовані. Дівчина повернулась до магазину та показала неякісний товар адміністратору торгового відділу.

Як повернути бракований або неякісний товар продавцеві: поради юристаФото: "Якщо у супермаркеті відмовляються вирішувати питання, раджу одразу ж телефонувати на "гарячу лінію" торгової мережі та залишати скаргу" - Станіслав Куценко (pixabay.com)

Відповідно до ч. 1 ст. 679 Цивільного кодексу України продавець відповідає за недоліки товару, якщо покупець доведе, що вони виникли до передання товару покупцеві або з причин, які існували до цього моменту. Також згідно з ч. 4 ст. 680 Цивільного кодексу України покупець має право пред'явити вимогу у зв'язку з недоліками товару, на який встановлений строк придатності, якщо вони виявлені протягом строку придатності товару.

"Якщо у супермаркеті відмовляються вирішувати питання, раджу одразу ж телефонувати на "гарячу лінію" торгової мережі та залишати скаргу. Також варто звертатись до територіальних управлінь Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів. Вони організовано перевірять якість надання послуг", – зауважує Станіслав Куценко.

На міждержавному рівні визнання права споживачів затверджено в резолюції Генеральної асамблеї ООН від 9 квітня 1985 р. № 39/248, яка закріпила 8 прав споживачів:

• право на безпеку товару;

• право на інформацію;

• право на вибір товару;

• право на висловлення своїх інтересів;

• право на задоволення основних потреб;

• право на відшкодування шкоди;

• право на споживчу освіту;

• право на здорове навколишнє середовище.

Як захищають права споживачів у Європі?

У Європі більшість магазинів і виробників цінують свою репутацію, тому повертають кошти за товар відразу ж після обґрунтованої скарги клієнтів. Законодавство у більшості випадків - саме на стороні покупців. А якщо потерпілий зможе довести в суді, що даний товар завдав йому моральної чи матеріальної шкоди і навіть пошкодив здоров'ю, то не лише вдасться повернути кошти за товар, але й вибити собі кругленьку матеріальну компенсацію.

У ЄС особливою підтримкою Єврокомісії користуються Європейські центри споживача, які створені у всіх країнах-членах ЄС. Поряд із ними існують так звані погоджувальні центри, які слугують для вирішення у позасудовому порядку спорів та конфліктів між споживачами і виробниками товарів і послуг незалежно від країни походження товару.

Тільки в Німеччині на сьогоднішній день створено понад 200 погоджувальних центрів у таких секторах як страхування, фінансово-банківські послуги, вільні професії, торгівля, ремесло. Вони полегшують споживачеві не просто отримання нормативно-правової інформації, а й практичне вирішення спорів із постачальниками і виробниками кінцевої продукції та послуг із інших країн-членів ЄС.

З метою задоволення будь-яких власних побутових потреб кожен із нас майже щодня вступає у відносини з різного роду підприємствами, установами, організаціями. Це може стосуватися придбання продуктових і побутових товарів у магазинах роздрібненої торгівлі, послуг побутового обслуговування та задоволення будь-яких інших потреб. При цьому багато хто може пригадати негативні випадки, обумовлені наявністю недоліків у придбаних товарах, неможливістю їх використання протягом гарантійного терміну, незадовільною якістю виконаних робіт тощо.

Таким чином, право споживача можна представити як право, в рамках якого споживач:

• самостійно здійснює вибір тих чи інших якісних товарів, робіт і послуг;

• вимагає, щоб дані товари, роботи і послуги залишалися якісними в межах встановлених строків;

• захищає своє порушене право в разі придбання товару, роботи і послуги неналежної якості.

Як повернути бракований або неякісний товар продавцеві: поради юристаФото: При розгляді спірних питань у судовому процесі споживачі звільняються від сплати державного мита за позовами, що пов’язані з порушенням їх прав (pixabay.com)

Важливо пам’ятати, що ст. 15 Закону України "Про захист прав споживачів" передбачено конкретний перелік інформації про товари (роботи, послуги) при їх реалізації, а саме:

- назву товару;

- дані про основні властивості продукції, номінальну кількість (масу, об’єм тощо), умови використання;

- відомості про вміст шкідливих для здоров’я речовин, які встановлені нормативно-правовими актами, та застереження щодо застосування окремої продукції, якщо такі застереження встановлені нормативно-правовими актами;

- позначку про наявність у складі продукції генетично модифікованих організмів;

- дані про ціну (тариф), умови та правила придбання товарів (виконання робіт, надання послуг);

- дату виготовлення;

- відомості про умови зберігання;

- гарантійні зобов’язання виробника (виконавця);

- правила та умови ефективного і безпечного використання товарів (робіт, послуг);

- термін придатності (служби) товарів (робіт, послуг), відомості про необхідні дії споживача після його закінчення, а також про можливі наслідки в разі невиконання цих дій;

- найменування та адресу виробника (виконавця, продавця) і підприємства, яке здійснює його функції щодо прийняття претензій від споживача, а також проводить ремонт і технічне обслуговування.

Не бійтеся звертатись до суду: свої права треба захищати

У ст. 23 Закону України "Про захист прав споживачів" передбачено відповідальність за порушення законодавства про захист прав споживачів, суб’єктами господарської діяльності сфери торгівлі, громадського харчування і послуг.

Якщо права споживача порушено, а господарюючий суб’єкт відмовляється задовольнити висунуті вимоги, то він може звернутися до спеціально уповноваженого органу виконавчої влади у сфері захисту прав споживачів та його територіальних органів, які здійснюють державний контроль за дотриманням законодавства України про захист прав споживачів у центральних і місцевих органах виконавчої влади (Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів) та суб’єктами господарської діяльності, які забезпечують державну політику щодо захисту прав споживачів.

Споживач може звернутися до цих органів із скаргою безпосередньо або направивши її поштою, виклавши суть справи та додавши копії підтверджуючих документів про придбання товару (послуги) або гарантійні зобов’язання суб’єкта господарської діяльності. Після розгляду скарги споживача органом у сфері захисту прав споживачів проводиться перевірка обставин справи і, у разі їх підтвердження, порушники притягуються до відповідальності.

Крім того, свої права споживачі можуть захистити і в судовому порядку. При задоволенні вимог споживача суд одночасно вирішує питання щодо відшкодування моральної (немайнової) шкоди. У цьому випадку споживачі за своїм вибором подають позови до суду за місцем свого проживання або за місцезнаходження відповідача чи за місцем виконання договору. При розгляді спірних питань у судовому процесі споживачі звільняються від сплати державного мита за позовами, що пов’язані з порушенням їх прав.

Знання споживачами своїх прав при придбанні товарів (послуг) дозволить уникнути непорозумінь із суб’єктами господарювання, не втратити свої кошти, а також зберегти час і нерви.

Відео: Скільки коштує зібрати дитину до школи (video.rbc.ua)

Нагадаємо, раніше рекордна кількість пар одружилася у Києві 8.08.18. Очільник столичної юстиції пояснив, скільки пар зареєстрували шлюб цього дня.

Також юристи пояснили, як за новими законами горе-батьків змушують сплачувати аліменти своїм дітям.

Новини партнерів
On Top
Продовжуючи переглядати www.rbc.ua, ви підтверджуєте, що ознайомилися з Правилами користування сайтом, і погоджуєтеся з Політикою конфіденційності
Пропустити Погоджуюся