Взяти електромобіль на тест-драйв в Україні сьогодні не проблема. У більшості випадків за цю можливість так чи інакше доведеться заплатити, зате особистий досвід дозволить найкращим чином зважити всі "за" і "проти"
17 раз пішоходи і автомобілісти підходили до мене з питаннями про машині, більшість з них запитували: "скільки проїжджає?". А ми проїхали за два тижні близько тисячі кілометрів, кожен з яких обійшовся в 17,5 копійок. В цілому, чотирнадцяти днів виявилося достатньо для того, щоб зрозуміти, як живеться українському власникові електрокара Nissan Leaf.
Ринок електромобілів в Україні далекий від того, щоб називатися ринком. Інфраструктура - в зародковому стані. Офіційний дилер - всього один (BMW i), так і той з'явився лише у червні 2016 року. Ніяких податкових пільг від держави для власників еко-транспорту, як у більшості інших країн, не передбачено.
Незважаючи на все це, близько восьми сотень українців обрали для себе транспорт на електриці. Більшість продажів доводиться на старі автомобілі, а левову частку в цій статистиці посідає Nissan Leaf. Цю модель неофіційні дилери, в тому числі спеціалізуються на електрокарах, везуть звідусіль - з Європи, США, Китаю...
Фото: Екологічний Nissan Leaf не порушує гармонію паркової зони (Віталій Носач, Styler.rbc.ua)
Ми вирішили з'ясувати, з чим доводиться стикатися відважним українським першопрохідцям електричної мобільності, і взяли Nissan Leaf на тест у компанії "Оксижен Груп".
Цей електрокар був створений, щоб зробити революцію, не менше. Насамперед - у свідомості сучасних автомобілістів. І, судячи з результатів продажів у всьому світі (більше 200 тисяч тільки в 2016 році), зі своїм завданням він впорався.
Дизайн кузова Leaf - предмет суперечок і обговорень, але він продиктований двома цілями: привертати увагу і оптимізувати аеродинаміку. І ці пункти не виконані.
Фото: Обтічні форми - впізнавана особливість Nissan Leaf (Віталій Носач, Styler.rbc.ua)
Салон Leaf мало відрізняється від інтер'єру будь-якого іншого хетчбека С-класу. Освоїтися тут просто: регулювання керма, дзеркал, крісла - все як звичайно.
Фото: Салон Leaf - доволі просторий і ергономічний. Навіть найпростіші версії моделі оснащуються електросклопідйомниками і обігрівом крісел (Віталій Носач, Styler.rbc.ua)
Виняток становлять приладова панель і рукоятка перемикання режимів руху.
Фото: Джойстик перемикає режими руху електрокара: драйв, драйв еко, нейтраль і задній хід (Віталій Носач, Styler.rbc.ua)
Панель приладів складається з двох екранів, розташованих один над одним. На верхньому відображається швидкість руху, температура за бортом, і символічні "ялинки", що наочно демонструють ефективність водіння. Чим економніше водій витрачає електрика, тим більше "дерев" можна "виростити".
Фото: Під час стоянки "ялинки" у лівому куті верхньої панелі приладів обнуляються і починають рости знову після запуску двигуна (Віталій Носач, Styler.rbc.ua)
Нижній екран відображає інформацію про ступінь стартового заряду акумулятора (ліворуч), тягової батареї (праворуч) з орієнтовним запасом ходу, який вираховується на основі даних попереднього дня. Дуга з кружечками частково виконує функцію тахометра, якого тут немає, висловлюючи інтенсивність використання або рекуперації електроенергії.
Фото: Запас ходу комп'ютер прораховує, грунтуючись на даних з попередньої зарядки. Цифра приблизна (Віталій Носач, Styler.rbc.ua)
На дисплей в центрі нижньої панелі виводяться також дані одометра, час, необхідний на заряджання батареї, інформація про вибраному режимі руху. Меню налаштувань дозволяє вивести на цей екран і іншу інформацію.
Наш Leaf 2013 року випуску прибув в Україну з Америки. На одометрі - пробіг під 60 тисяч кілометрів. Це означає часткову втрату ємності тягової батареї - максимум до 15%. В нашому випадку від початкових 160 км залишилося 147. Що ж, від поїздки в Одесу ми відмовилися заздалегідь, хоча на дворі літо, а для міських пересувань в режимі будинок-офіс-дім такого запасу має вистачити.
Фото: Для зарядки електромобіля можна використовувати як звичайну розетку на 220 Вольт з заземленням, так і спеціальні зарядні станції, що прискорюють процес заповнення акумулятора (Віталій Носач, Styler.rbc.ua)
В автосалоні нас чекає машина з повністю зарядженою батареєю. Leaf повідомляє, що запас ходу у нас - 147 км Приблизно. Менеджер пояснює: “У режимі Eco Drive у вас 147 кілометрів, а машина буде повертати електроенергію в батарею завдяки системі рекуперації при кожному зручному випадку. Включаємо режим Drive - пробіг падає до 138 км Кондиціонер забирає ще близько 20% - залишається 125 км. до Речі, "двірники" і аудіосистема живляться від стартового акумулятора і на дорогоцінні кілометри ніяк не впливають.
Одночасно задіяти всі споживачі електроенергії з самого початку я не ризикнув - потрібно прицінитися. Так що перші два дні Leaf жив у самому щадному режимі Eco Drive і не вимагав поповнювати запас електрики. Пара пробних коротких заїздів в режимі Drive і "тапка в підлогу" погоди не зробили.
Фото: Більшість Leaf обладнані двома роз'ємами для зарядки. В нашому випадку, замість порту швидкісний зарядки CHAdeMO - заглушка. Шнур для зарядки включений в комплектацію автомобіля (Віталій Носач, Styler.rbc.ua)
Nissan Leaf здатний прискорюватися і пересуватися швидко, але всіма силами намагається "переконати" вас не робити цього - на високих швидкостях електрика витрачається швидше. Та й ніде законослухняному водієві розвивати в місті ці найвищі швидкості, а Leaf - безумовно житель мегаполісу.
Орендодавці офісного центру, де базується редакція Styler, не дозволили використовувати "свої" розетки для зарядки нашого електрокара. На другий день "веселка щастя" від безкоштовних кілометрів трохи потьмяніла при думці про те, що ввечері потрібно буде шукати розетку.
Вивчення онлайн-карт електрозаправок мало чим допомогло: доступні розетки розташовані дуже далеко від будинку, а можливість швидкої зарядки в цій конкретній машині відсутній.
Фото: Електромотор Nissan Leaf розташований у звичному місці під капотом, а тягова батарея розміщена під днищем машини між передньою і задньою осями (Віталій Носач, Styler.rbc.ua)
По одометру Leaf проїхав 129 км, що збігалося з "пророцтвами" бортового комп'ютера. Отже, після улиточной штовханини через половину міста у вечірніх тягучках, я нарешті добрався майже до самого будинку. Багатоповерхового. З квартирою на сьомому поверсі. Про подовжувачі не могло бути й мови.
Найближчої цивілізованій - і до того ж безкоштовною точкою доступу до електромережі виявилася автозаправка "Кло". На зовнішніх стінках по периметру великої будівлі, де знаходяться каси, магазин і ресторан, розміщено близько десятка розеток. Касир, схоже, навіть не здивувалася моє прохання підзарядитися. О, чудовий новий світ.
Підключіть машину до розетки прямо перед входом в комплекс. Попутно відповідаю на традиційні питання про машину від відвідувачів заправки. На приладовій панелі зліва від керма включаю блокування зарядного гнізда (блокує штекер у "гнізді"), закриваю машину і вирушаю в пішу прогулянку до будинку.
Фото: Три кнопки з зображенням електричного контакту виконують допоміжні функції при зарядці автомобіля. Так, крайня зліва допоможе запрограмувати час припинення споживання електрики (Віталій Носач, Styler.rbc.ua)
А на ранок мене чекає сюрприз. Інформаційний дисплей, який замінює в машині традиційну панель механічних приладів, повідомляє, що запас ходу у нас - цілих 154 км. Останнє - радує. Позначилася спокійна манера водіння, і комп'ютер, виходячи з вчорашніх даних, припустив, що доступні в батареї кіловати дозволять подолати відстань на сім кілометрів більше, ніж минулого разу.
Наступний візит на АЗС "Кло" ми з Nissan Leaf завдали рівно через два дні після першого. На цей раз за касою виявилася інша дівчина, але про мене вона вже все знала:
- Доброго дня. Можна поставити машину на зарядку?
- Так, можна, але тільки на годину, не більше.
- Позавчора залишав на ніч...
- Так. Але ми з цього питання пов'язувалися з директором, він сказав, що можна тільки на годину.
- Давайте я гроші заплачу за зарядку.
- Нам сказали ніяких грошей не брати, заряджати можете безкоштовно, але тільки на всю ніч не можна ставити.
Ось так. Але мені пощастило - на сусідній з заправкою СТО вдалося домовитися про підключення машини до розетки на всю ніч. До того ж, у закритому приміщенні з сигналізацією. Повертаюся на заправку за машиною. За ті 30 хвилин, що машина була підключена до мережі, запас ходу зріс приблизно на стільки ж, скільки я пройшов пішки в пошуках розетки. Відключаюся, звертаю кабель, ховаю його в багажник і їду на станцію техобслуговування.
Фото: Обсяг багажника Leaf - 330 літрів. Сидіння складаються в пропорції 60:40, утворюючи сходинку з підлогою багажника і дозволяючи розмістити вантаж об'ємом до 680 літрів (Віталій Носач, Styler.rbc.ua)
Тут виявилося, що для Leaf підходить не кожна розетка - тільки має заземлення. Благо, така на СТО знайшлася. До ранку залишаю машину на "электрошнурке" в замкненій ремзоне. Вранці з власником СТО ми зійшлися на 50 гривнях в якості оплати.
Не стану прораховувати економічну вигоду володіння електрокаром в порівнянні з традиційним автомобілем. По-перше, тому, що ці цифри можуть суттєво відрізнятися в залежності від безлічі факторів. По-друге, тому, що Nissan Leaf - машина для тих, хто вміє рахувати і планувати час, витрати, маршрути пересувань і так далі. Тим, хто не звик цього робити, Nissan Leaf допоможе розвинути цей корисний навик.
Фото: Задній диван вміщує трьох пасажирів, але високий центральний тунель забирає частину простору в ногах для людини, що сидить посередині. Зростання водія - 178 см, на задньому дивані він сидить "сам за собою" (Віталій Носач, Styler.rbc.ua)
В моєму режимі пересувань заряджатися потрібно раз в два дні: довжина маршруту дім-робота-дім становить 42 км, плюс ще майже стільки ж необхідно на щоденні побутові і господарські поїздки.
До кінця тест-драйву мені довелося споживати електрику:
Зазначу, що до зарядці мережі "СТРУМУ" не вдалося підключитися, оскільки для користування нею потрібно зареєструватися та отримати картку учасника клубу (реєстрація, карта і зарядка - безкоштовні).
Наведу ще кілька спостережень і фактів:
За два тижні, проведені Nissan Leaf, заряджати його довелося п'ять разів. При цьому платити за зарядку довелося всього три рази, а загальна сума склала 175 гривень. При пробігу під 1000 км. Приблизно стільки може проїхати середньостатистичний сучасний автомобіль з бензиновим двигуном на одному баку палива. Така заправка обійдеться власникові бензинового автомобіля приблизно в 1000 гривень. Будь у мене приватний будинок або гараж, вартість зарядки батарей була б ще на порядок нижче - всього кілька десятків гривень.
А тому цінник в $18 500 за тестовий Nissan Leaf здається не таким вже страшним, хоча за ці гроші можна знайти цікаві пропозиції в сегменті бензинових і дизельних автомобілів.
Фото: Днище Nissan Leaf - практично ідеально рівний, а на задньому бампері розташовані дефлектори, як і інші рішення у формі кузова, що допомагають оптимізувати напрямок повітряних потоків, для поліпшення аеродинаміки (Віталій Носач, Styler.rbc.ua)
Вартість експлуатації, навіть при досить високою стартовою ціною та відсутності державних пільг, набагато нижче, ніж у звичайних автомобілів. Через 4-6 років після покупки переплата за "електро" у порівнянні з більш дешевим бензиновим або дизельним автомобілем, нівелюється. І починається справжня економія.
Фото: Nissan Leaf (Віталій Носач, Styler.rbc.ua)
Автономний пробіг на одному заряді і швидкість зарядки - головні аргументи "проти" для тих, хто задумався про покупку електромобіля. Але навіть з такою базовою моделлю електрокара, як наш тестовий Leaf, істотних труднощів вони не створювали. Головне - правильно співвідносити потреби з можливостями і не висувати електрокару завищені вимоги. Наприклад, відмовитися від поїздки на машині в Одесу...
До речі, хоча б частково вирішити питання автономності можна за допомогою додаткових аксесуарів - блоків швидкісний зарядки і стаціонарних експрес-зарядних станцій від "Оксижен Груп", на яких акумулятор можна зарядити на 80% всього за 30 хвилин, якщо машина обладнана роз'ємом швидкісний зарядки CHAdeMO.
До того ж, деякі неофіційні дилери пропонують нові Nissan Leaf 2016 року випуску з збільшеним до 250 км запасом ходу. Правда, ціна таких машин становить $40 тисяч.
Наступний етап електричної незалежності буде вже на рівні Tesla S з запасом ходу до 350 км (у базовій версії) і з відповідним цінником.
Майбутньому власникові не обов'язково бути дипломованим фахівцем в області електросистем - Nissan Leaf, як хороший смартфон або ноутбук, дозволяє користувачеві виконувати свої завдання без навичок у програмуванні та інженерних знань.
Як і перші смартфони, Leaf вимагає частої зарядки; як перші ноутбуки поступалися в продуктивності стаціонарним ПК, цей електрокар в чомусь відстає від машин з ДВС. Тим не менш і смартфони і лептопи дуже швидко витіснили кнопкові телефони і комп'ютери громіздкі.
До інших позитивних характеристик електрокара можна віднести тишу в салоні, приємну динаміку і відчуття причетності до революції, мета якої - зробити світ краще.
Так що покупка уживаного електрокара, такого як Nissan Leaf, - це питання готовності людини миритися з деякими незручностями заради того, щоб йти в ногу з прогресом.
До речі, раніше ми писали про те, що Nissan Leaf навчився читати і показувати думки водія.