"Всі їдуть кому як заманеться. На дорогах - повний хаос": Порівняння доріг України та Індії
Чи справді дороги в Індії кращі за українські, чим рух транспорту в Делі шокує іноземців і чому на індійських дорогах багато хаосу – у матеріалі Styler
В Україні часто люблять порівнювати якість наших доріг із європейськими. Практично всі, хто перетинав кордон України з будь-якою державою ЄС, помічали: якість доріг в Україні та Європі радикально відрізняється. Також різниться і те, як поводять себе на дорогах самі водії.
Раніше редакція Styler вже порівнювала якість доріг та міського благоустрою в Україні та Польщі. Ми також писали про різкий контраст у якості доріг, який часто помічають при перетині кордону України та Білорусі.
Цього разу ми вирішили порівняти українські дороги і культуру водіння з аналогічними у віддаленій від нас країні – Індії. Ми попросили порівняти українські і індійські дороги мандрівника з досвідом. Ігор Кучер, директор туристичної фірми Nordic Travel, побував в Індії двічі, і під час поїздок був вражений тим, наскільки індійські дороги і культура водіння відрізняється від українських реалій.
Часом індійська культура водіння просто шокує іноземців. В той же час місцеві мешканці, здається, давно призвичаїлись до того хаосу, шуму і часом повної відсутності регулювання, з якими щодня стикаються водії в Індії. Дивно, але система, коли ніхто не дотримується правил, все одно іноді дозволяє уникнути ДТП.
Але дороги в Індії – гарні практично всюди! Навіть у віддалених селах. Детальніше – у матеріалі Styler.
Відсутність розмітки і безперервний гул сигналів
За словами Ігоря Кучера, дороги у Індії – практично всюди хорошої якості. Без величезних ям, без тріщин, але… без розмітки.
"У нас до розмітки всі звикли, але в Індії вона практично відсутня. З нею тут дуже туго. Хто куди їде – треба дивитись по ситуації. Але навіть якби розмітка була, не знаю, чи притримувалися б її, бо всі звикли їхати як завгодно. Рух на дорогах практично не регулюється. Дороги дуже переповнені транспортом. Трафік настільки щільний, що швидко не їде практично ніхто. Причому як у містах, так і між містами. Особливо не бачив, щоб хтось їхав зі швидкістю у сто кілометрів на годину", - розповідає він.
Фото: "Таких великих ям на дорогах в Індії, як в Україні, я не бачив" - мандрівник Ігор Кучер (колаж РБК-Україна)
У повітрі на дорогах і поблизу доріг в Індії дуже багато газу, каже Ігор Кучер.
"Це, мабуть найбільший "мінус". Водії часто навіть не надають значення, на чому їдуть: машини можуть страшно диміти, але на них продовжуватимуть рухатись далі. Щось димить, щось розвалюється, але їде. Я одягав маску, але вона дуже швидко темнішала від пилу, бруду і загазованості. Дороги - гарної якості, але вони всюди забиті легковими автівками, вантажівками, велосипедами, мопедами, рікшами, велорікшами".
Водії на індійських дорогах звикли мало не постійно сигналити, каже Ігор. Через це на дорогах стоїть безперервний шум суцільних сигналів.
"Сигналять не обов’язково зі злості. Просто таким чином водії регулюють дорожній рух. Сигнальний гул – постійний. І місцеві до нього вже звикли", - додає він.
В Індії, на відміну від України, люди сильно не "заморочуються", якої якості машина: чи подряпана, чи бампер відпадає, згадує мандрівник.
Фото: Дороги у місті Пуне, штат Махараштра, 2011 рік. Всі дороги - без вибоїн та ям (надане Ігорем Кучером)
"В Делі ми їхали на рікші, і на світлофорі вона нахилилася, водій не встиг загальмувати, покотився і сильно вдарився в авто попереду. Те авто виявилося новеньким, щойно з автосалону, ще навіть нові номери не встигли поставити. І ось наш водій щосили влетів у бампер! Вийшов той водій. Я думав, зараз він нашого водія в асфальт зі злості закатає. Ми подумали, що далі вже не поїдемо, бо зараз приїде поліція і буде довго писати протокол. Але водії переговорили трохи і роз’їхалися. Ніхто поліцію не викликав, і наш водій постраждалому грошей не платив, бо той не вимагав. Це дуже здивувало", - каже Ігор Кучер.
Мабуть, поліцію в Індії викликають лише при якихось серйозних ДТП, припускає він. В цій країні кожен сам відповідає за своє авто, а добитися компенсації за зіпсовану машину часто навіть не намагаються. Замість цього - просто їдуть далі.
Асфальт кладуть квадратами, а автомобілісти регулюють рух самостійно
Ігоря під час поїздки здивувала хороша якість асфальту, який прокладають у селах та містах Індії. За словами мандрівника, ям не видно ні у великому місті, ні поза ним.
"Асфальт в Індії – дуже класний. Покриття міняють частинами, кладуть квадратами. Але все одно дороги гарні. В Мумбаї багато тротуарної плитки. Асфальт в Індії переважно темний. Такого кольору, як у нас свіжий, щойно прокладений асфальт. У нас з часом він міняє колір, а в Індії переважно таким і лишається", - розповідає Ігор Кучер.
Йому цікаво було спостерігати, як за містом по хорошим дорогам ходять корови і кози. Виглядає це дуже колоритно.
Фото: В Україні роблять частіше ямковий ремонт, тоді як в Індії асфальт кладуть великими квадратами (РБК-Україна)
"Якщо казати загалом, то дороги в Індії кращі за якістю, але там радикально інша культура поводження водіїв. На перший погляд, всі їдуть, як кому заманеться, сигналять. Регулювання відсутнє. Але потім ти розумієш, що ця схема якимось чином працює! Дорогами щодня проїздить величезна кількість авто на дорогах, набагато більше, ніж у нас. Але водії поводяться культурно, не підрізають одне одного. Якось вони регулюють рух самостійно. Звикли, коли всі їдуть з різною швидкістю. Уявіть: тут швидко їдуть автобуси, між ними – повільніші мопеди. Між мопедами - ще рікші, які рухаються зі швидкістю максимум 40 кілометрів на годину. А між ними – велосипеди, які їдуть ще повільніше. Кожен їде по-різному, кожного треба якось оминати".
"Ти просто набираєшся сміливості і переходиш вулицю. Іншого виходу немає"
Переходити дорогу пішоходу, який не звик до індійських доріг, буває складно і навіть дуже страшно. Пішохідні переходи просто відсутні, і доводиться просто йти прямо. Але при цьому невдоволення у водіїв немає, пішоходів сприймають нормально, і автівки призупиняються або об’їжджають їх.
Але не можна казати, що рух авто в Індії не регулюється зовсім. А деяких місцях великих міст були помітні регулювалники, каже мандрівник. Але все одно нетиповим виглядає те, що самі водії звикли регулювати рух залежно від того, як розвиваються події на дорозі. Для України це явище дуже незвичне, каже він.
"Хаосу на українських дорогах точно менше", - констатує Ігор.
Фото: Дороги в містечках і селах Індії теж хорошої якості. Часто можна помітити, як дорогами ходять корови і кози (надане Ігорем Кучером)
"Ти просто набираєшся сміливості і переходиш вулицю. Іншого виходу немає, - каже Ігор. – Спершу страшнувато, але потім вже звикаєш і просто сунеш дорогою, а повз тебе їдуть машини. Ми один раз самі орендували мопед. Їхали по ненасиченим дорогам, але невеликий шматок треба було проїхати все-таки по насиченій дорозі. І ті кілька кілометрів я ніколи не забуду! Це був неймовірний адреналін, коли їдеш і відчуваєш себе мурахою, яку хтось може в будь-який момент розчавити. Але при цьому всі тебе об’їжджають, пропускають", - згадує Ігор.
Транспорт Індії та України також схожий тим, що в ньому часто поступаються місцями. Найперше – жінкам. Але от у автобусах Індії жінки часто сидять окремо від чоловіків. Якщо поряд є два вільних місця, є велика ймовірність, що чоловік сяде поруч із чоловіком, а жінка – із жінкою.
Фото: Типова для Індії ситуація: велосипеди часто перевозять на даху автобуса (надане Ігорем Кучером)
Також діти люблять всідатися на коліна будь-кого із пасажирів, часто навіть не питаючи дозволу.
"У індійському міському транспорті немає такого поняття, коли кожен сам за себе. Вам часто допомагають залізти в автобус, допомагають підняти і закидають ваші торби. Часто бачив, як із автобуса люди зіскочують прямо під час руху, коли автобус ще не зупинився. Або ж заскакують у транспорт, навіть коли він вже почав рухатись", - каже Ігор Кучер.
Дороги в Індії кращі, ніж в Україні. Але в той же час на наших дорогах немає такого хаосу, пилу та загазованості, з якими кожен день стикаються в Індії, підбиває підсумок мандрівник.
Нагадаємо, експерт розповів про те, чому українська залізниця перебуває в жахливому стані.