ua en ru

Країна майстрів: як українському хендмейду вийти на зарубіжні ринки

Країна майстрів: як українському хендмейду вийти на зарубіжні ринки Фото: Унікальні українські ляльки-мотанки високо цінуються в Європі (cudesa.net)

17 квітня в Києві зустрілися представники культури і бізнесу, щоб обговорити, як позиціонувати і просувати українські вироби ручної роботи на ринках Європи і світу

У світі все більше віддають переваги унікальним товарів, зроблених вручну. Навіть замість дизайнерських, але серійних речей, набагато частіше купують те, що виконано в єдиному экземеляре. При цьому традиційно цінується якість товару.

Культурні та креативні індустрії, до яких відноситься хендмейд, сьогодні займають 7% від світового валового внутрішнього продукту з ростом в 10% щорічно. Ця сфера розвивається швидше, ніж виробництво і ринок послуг. Вона надає робочі місця для 8,3 мільйонів громадян ЄС.

В Україні товари ручної роботи реалізуються, в основному, на внутрішньому ринку. Виявляється, починати продажу в Європі, США або Канаді одні майстри бояться, а інші просто не знають, як позиціонувати себе на нових і невідомих сайтах.

Хендмейд і бізнес. Як майстрам допомагають вийти на зарубіжні ринки

Багатьом українцям відомо назву сайту Etsy – масштабної міжнародної платформи для продажу товарів ручної роботи. Тим часом у США цей ресурс займає всього лише 132 місце по популярності. Але в будь-якому випадку цей та інші подібні сайти – гарна нагода заявити про бренд і подати свій унікальний товар світу.

Ще один сайт з відомим ім'ям, Amazon, за популярністю в США займає восьме місце. Але на світовому ринку він є справжнім гігантом: на ньому здійснюється п'ята частина всіх продажів в інтернеті.

Країна майстрів: як українському хендмейду вийти на зарубіжні ринкиФото: Ланцюжок і кулон, створені спеціально у подарунок для лікаря-ветеринара (Amazon.com)

Олена Вечканова кілька років тому створила проект Three-snails.com. Він допомагає творцям хендмейду з України просувати свої вироби на зарубіжних ринках. На сайт можуть звертатися майстра і пропонувати ціну, за яку готові віддати товар. Всі послуги по рекламі, логістиці та доставці товару в будь-яку країну світу ресурс бере на себе, а майстер за це нічого не платить. Менеджери проекту також дають поради, над чим варто попрацювати, щоб зробити товар ще краще.

“Чесно кажучи, купувати українські товари іноземці все ще бояться. Спрацьовує стереотип "у вас війна і корупція". Я ж мрію про те, щоб про Україну знали передусім як про країну майстрів. Для цього нам не треба вигадувати нічого нового, адже у нас вже є величезна кількість професіоналів", - розповідає Олена Вечканова.

Країна майстрів: як українському хендмейду вийти на зарубіжні ринки

Фото: Популярний український бренд Ohhio на сайті Etsy.com пропонує вироби, пов'язані без спиць (Etsy.com)

За словами експерта, багато наші майстри зараз перебувають у розгубленості: вони не знають, як працювати з клієнтами. Але якщо всім разом "піднажати", то ринок виробів ручної роботи може стати сильним антикризовим засобом і альтернативою сировинному ринку.

Найбільше виробів ручної роботи купують у США і Канаді. Багато українців успішно реалізують свої товари тільки на цих ринках. Але, починаючи продавати товар на іншому континенті, треба знати деякі нюанси. Наприклад, в Канаду заборонено ввезення будь-якого дерева: закарпатську скриньку ручної роботи в Торонто вже не продати. А щоб вийти в топ списку майстрів на Etsy, потрібно мати унікальну пропозицію, публікувати дійсно красиві фотографії виробів і вести з покупцями діалог англійською мовою.

Країна майстрів: як українському хендмейду вийти на зарубіжні ринки

Фото: Набір дерев'яних свічників ручної роботи від українського майстра можна купити за 280 гривень (three-snails.com)

За словами Олени Вечкановой, ринок хендмейду в світі – швидкорослий і дуже щільний. Щоб бути поміченим серед усього розмаїття пропозицій, аналогічних вашому, треба пропонувати дуже впізнаваний товар.

“Не всі наші майстри готові витримувати високу конкуренцію. Багато хто бачить труднощі і перестають щось продавати. Але замість того, щоб падати духом, можна просто звернутися за порадою до тих, хто вже розбирається в сфері", - каже Олена.

Щоб товар помітили і купили, потрібно також відповідати трендам. Наприклад, коли кілька років тому в усьому світі стали популярними чоботи уггі. Значно простіше було продати в інтернеті саме це взуття, а не будь-яку іншу. Також швидше отримати замовлення допоможе командна робота. Так легше зосередитися: одним – на створення товару, а іншим – на його позиціонуванні і реалізації.

Світові тенденції. Індивідуальна історія замість глобальної

Постіндустріальна епоха в світі вже настала. Сучасні світові виробники давно зрозуміли і усвідомили цей глобальний тренд. Ті, хто не встигає стежити за швидко змінними трендами, досить швидко втрачають шанси знайти свого клієнта.

“Сучасне світове суспільство - це вже не суспільство знань. Це суспільство творчості. Купуючи річ, люди все менше орієнтуються на кількість предметів. Частіше купують емоцію, а тому пропонована річ повинна бути унікальною. Індустріалізація, при якій штампують тисячу однакових виробів на годину, задовольнити цей запит вже не може", - розповідає Лариса Осадча, культуролог, кандидат філософських наук.

Країна майстрів: як українському хендмейду вийти на зарубіжні ринки

Фото: Елементи декору ручної роботи в Європі більш популярні, чим прикраси (Amazon.com)

В європейських університетах останнім часом стає все менше студентів історичних факультетів, додає вона.

“Загальна історія як наратив трансформувалася в сукупність історій індивідуальних. Купуючи той чи інший предмет, людина прагне знайти таку індивідуальну історію. Люди прагнуть до легенд. В українців усі легенди давно є, їх треба лише правильно подати світу. Індустрія хендмейду краще будь-яких інших сфер може реагувати на нові запити. Адже все, що створене руками – унікальне і самобутньо", - підкреслює культуролог.

Юридичні нюанси. "Такого в нормах не прописано"

У переліку існуючих нині українських Кведів (класифікаторів видів економічної діяльності) немає таких, які описували б вид діяльності по створенню і продаж хендмейду.

Введення нового виду класифікації економічної діяльності, як виявилося, має для майстрів першочергове значення. Це дало б їм можливість працювати в легальному полі: творці товару змогли б заявити про себе офіційно. Це не пільги, але істотний старт до прозорих стосунків підприємця і держави.

“Подібного виду діяльності в нормах просто не прописано. На зустрічах з міністром культури Євгеном Нищуком ми кілька разів піднімали це питання. Він, принаймні, взяв на себе зобов'язання реструктуризувати міністерство, і нарешті вперше в історії незалежної України створити при ньому департамент, відповідальний за креативні індустрії. І ось першочерговим його завданням буде як раз введення таких Кведів", - говорить Наталія Кривда, доктор філософських наук, головний експерт групи "Культура" Реанімаційного пакету реформ.

Країна майстрів: як українському хендмейду вийти на зарубіжні ринкиФото: Ковдру з овечої вовни, зроблений в Україні, не відрізнити від канадського чи американського (three-snails.com)

Щоб будь-який український виробник міг продавати товари ручної роботи за кордоном, потрібно також пом'якшення законів і тамжоенного регулювання. У січні цього року була створена ініціативна група, яка веде з владою діалог зі спрощення процесів експорту товарів і послуг з України. Зараз всі договори про продаж потрібно окремо оформляти, роздруковувати і показувати на митниці. Натомість ініціативна група добивається, зокрема, того, щоб визнати договір оферти, вивішений при замовленні товару на сайті, чинним і при перетині кордону.

Зараз у Верховній Раді на стадії розгляду знаходяться поправки в закони про експорт товарів, і у разі, якщо позитивне рішення буде прийнято, ситуація для українських творців хендмейду значно покращиться. Підприємці не будуть витрачати багато часу на укладання юридичних проблем, а замість цього зможуть повністю піти в професійну діяльність і створювати ще більш якісний товар.

З нагоди збурив увесь світ австралійського рейсу українського крилатого гіганта Ан-225 "Мрія", Styler зібрав цікаві факти, рідкісні фото та відеокадри, пов'язані з крилатим рекордсменом.